• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Får man säga "utvecklingsstörd" nuförtiden? Eller heter det något annat? Som inte kan göra ont på ömma tår eller vara kränkande eller diskriminerande på något vis? Jag kanske skulle sejfa och bara önska mig att var lite lagom Norrländskt "eljest"....

Det är lite intressant med ord: neger år man inte säga. Absolut inte. Fast inte svart, brun eller färgad heller. Man är då isåfall Afroamerikan tror jag, eller vad man nu får säga för att inte göra fel. Fast vit får man säga.
    Och när man städar vill de gärna kalla en något finare som om statusen på yrket skulle höjas på den tiden då jag var "hygientekniker". Det är nästan lika dumt som att kalla kor för "laktoenheter".
    Men "hora" får man säga. För det gör ju alla. Unga vill säga. Hora och slyna och bitch, det säger man kompisar emellan, för det är ju att erövra ord och göra dem till sina egna. Precis som att afroamerikanerna får säga "nigger" till varandra, för då är man kompisar.
    Men handikappad får man inte säga man är funktionshindrad (sist jag kollade, det kanske heter något nyare nu?) Och givetvis är man ju inte mongoloid, utan har DWS, men man är inte Eskimå heller-det är nästan fulare att råka säga än neger. Man är ju Innuit för tusan. Och finnar får man bara ha i röven, för annars är det en finländare man har att göra med.

föränderlig är vår värld!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • muggles
    start september skrev 2012-01-25 15:43:42 följande:
    Men Muggles, vad skönt att det blev ett bra besök hos mamma.

Hur länge har ni simmat med tjejerna? Här fick ju lilla ett infekterat öga efter första, men ingen annan blev smittad så möjligen fixade inte hennes trånga tårkanaler det. Ska testa en gång till och annars får det vara tills hon är större. Hon gillade det verkligen, så det känns lite trist om det inte funkar.
    Vi började i oktober när de var 5 mån. Snart är andra kursen slut och vi ska gå tredje och sista efter det. Jag tyckte maken skulle ha en aktivitet bokad i veckan ett tag till, tills våren kommer och man lättare kan stöta på grannar mfl ute. Han är mkt sämre än mig på att ta kontakt och boka upp folk, tror han kommer bli lite ensam... (särskilt som pappalediga är sällsynta här ute i vår förort vad det verkar)
  • Klockarbol

*fräser*

Här och nu lyckas mig sällan så mindfulnes funkar dåligt för mig... Jag har stora fina väggar jag kan måla fan på jag Skäms

När jag tog ridlektioner så var det nog det närmaste mindfulnes jag kommit - träningsvärk överallt och helt utvilad i själen efter en timmes lektion!

I skogen kan det hända korta ögonblick.

Undulaterna är duktiga på att bjuda på mindfulnes oxå Skrattande
    I går kväll (typ en timme efter att vi skulle ha gått och lagt oss) stod jag och äldsta vid fågelburen i säkert 20 minuter och stirrade lyckligt på när 2 av undulaterna försökte sitta på samma pinne på deras klätterstege

Till slut vräkte jag bägge fåglarna från stegen och tog ut den så vi skulle få sova lite grand!

Vi ska fö utöka familjen med 2 marsvin. Då blir även "mjuk och lurvig" kvoten fylld.

För dagen retar jag mest upp mig på att det ska vara lögn i h-e att få gå och allergitesta INNAN man skaffar nya djur - nä för man måste träffa en läkare och beskriva vilka besvär man har först...

• muggles
    passionsblomman skrev 2012-01-26 09:26:48 följande:
    Flamman, vad SÄGER du?FörvånadFörvånadHar du inte öppnat en bok på tio år!!! Det är ju värre än att inte ha något sexliv! Du måste omprioritera kvinna!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Fniss!!
  • muggles

Flamman: grattis till FK-pengar!!! FK var jätteschyssta mot mig när jag blev sjukskriven. Ibland tror jag folk skäller på dem av gammal vana...

• muggles

HEEEEEEEEEEEEJ PB!!!!

Idag har jag städat lite inför besök av Vänner (gamla tråden) och hennes barn. De kommer ikväll och stannar till lördag morgon så imorgon fredag ska vi busa hela dagen Förmodligen blir det en tur till Plikta (stor lekplats här i Gbg) och lunch/fika i Linné.

A och B följde efter mig i sina gåstolar när jag dammsög. De är för gulliga Det är som att ha två radiobilar snurrande runt fötterna. Beda strösslar dessutom "dada" och "gagah gah" runt sig, så gulligt så man dör!

Ang förståndshandikappad så tror jag faktiskt att det "heter" (man får väl säga vad man vill) psykiskt funktionshindrad. Men vem orkar säga det?! Jag håller med dig; det är lite löjligt det här med nya finare begrepp. Det heter ju inte patient längre heller, utan "vårdtagare". Suck. Men att man får säga vit istället för neger el svart har väl att göra med att vit har varit (är?) fint medan svart är något lägre stående. Får man inte säga brun heller??? Jag tycker inte det är något nedsättande över "brun".... Alla vill ju vara bruna

• muggles

Flamman: jo men jag tror de flesta är rätt ok. Många gånger följer de sitt regelverk (som regeringen satt upp) och så får de skäll ändå. Handläggare på FK skulle inte jag vilja vara, hatad av alla...

• muggles

Jag har förresten fått äran att byta 7(!) bajsblöjor idag. Det märks att A och B börjat röra på sig... Jag använder inte ens någon rapsolja längre och ändå kommer det titt som tätt. De blir ju lite röda i rumpan när det kommer så ofta - jag menar jag kollar jätteofta om det är bajs men det blir ju ändå så att de säkert har det en stund utan att jag märker det. Tidigare kom det mest efter måltider och då kollar jag alltid, så då var det lugnt. Jag smörjer som fasen med Inytiol men lilla A blödde faktiskt lite idag

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård