• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Å andra sidan, vad kan ägarna göra? De vill väl köra med sin bil antar jag.
    Det är ju inte mitt fel att karlsloken dragit.

Det där med skatten kom liksom aldrig på fråga när vi gjorde affären.

• Norrskensflamman

MEN det irriterar mig som fan att exet inte svara på mejlen. Att det nu med automatik blir jag liksom som får reda ut det här med nya ägarna. Det gör mig förbannad.

• Norrskensflamman

Funderar hur Skatteverket gör när han väl blir utskriven och han ska till att deklarera. Vart skickar dom deklarationsblanketten? Han har ingen adress i Ryssland.

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-01-26 12:19:26 följande:

MEN det irriterar mig som fan att exet inte svara på mejlen. Att det nu med automatik blir jag liksom som får reda ut det här med nya ägarna. Det gör mig förbannad.

Såklart. Och det lär väl under livets gång bli fler sådana irritationsmoment. Som inte är någon idé att ta ut i förskott förstås, men otroligt påfrestande med just den här typen av pissiga avslut med folk som måste sorteras in under kategorin Ärkeas. Man blir liksom aldrig riktigt fri dem. Det måste ju innebära att det är helt nödvändigt för sinnesfriden att på något vis skaffa sig nycklar som hjälper en att leta rätt på verktyg som gör att man kan snickra någon slags hållbar strategi att inte låta sig påverkas mer än nödvändigt. Och detär ju lättare sagt än gjort-ifall man inte är psykopat och faktiskt inte berörs av andra människors beteende.Obestämd
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol
    Norrskensflamman skrev 2012-01-26 10:19:39 följande:

Exet har fått en påminnelse o straffavgift för skatten på bilen... Som han sålde mitten av december.
    Räkningen kom i början av december och avsåg perioden jan-apr (dieselbil) 2012. Den förföll 2 jan och han (och jag) trodde att man inte behöver betala den, eftersom ägarbytet skedde mitten av december. Trodde att nya ägaren får inbet.kort att betala. Men så var det inte.
    Tror ni exet kommer betala?? Har mejlat honom men han har inte svarat. Gissa EN gång vem som kommer få reda ut soppan??!!! 
    Snart får bilen körförbud och de nya ägarna blir nog inte glada...

Ring transportstyrelsen och prata med dom.
    Den som äger bilen vid ingången av betalningsmånaden är ju skattskyldig. Men det som känns lite lurigt här är förfallodagen 2 jan. Jag är rädd att den egentliga betalningsmånaden är december (pga helgerna) och då är det exet som ska betala.
    Å ja, jag inser problematiken...
    Samtidigt antar jag att DU inte fick pengarna för bilen han sålde???
    Så varken juridiskt eller moraliskt har du skyldighet att betala bilskatten.

Nya ägarna blir säkert inte glada alls om de får ett oväntat körförbud så du kanske ska prata med dom iaf (om du vet vilka dom är).
    Jag gjorde nåt liknande när jag sålde förra bilen, både jag och köparen var helt övertygade om att bilskatten skulle gå till honom men icke. Fast han var ju införstådd med att han skulle skatta bilen så vi löste det över telefon och allt gick väl.

Men kolla med transportstyrelsen först innan du gör nåt!
    Eventuella betalningsanmärkningar och krav hamnar ju på exet så det är ju skräp samma och inte ditt ansvar.
    (Jag utgår ifrån att han stod på regpappret på bilen?)

Stort grattis till sund fk-handläggare!!!
  • Klockarbol
    passionsblomman skrev 2012-01-26 12:24:46 följande:
    Såklart. Och det lär väl under livets gång bli fler sådana irritationsmoment. Som inte är någon idé att ta ut i förskott förstås, men otroligt påfrestande med just den här typen av pissiga avslut med folk som måste sorteras in under kategorin Ärkeas. Man blir liksom aldrig riktigt fri dem. Det måste ju innebära att det är helt nödvändigt för sinnesfriden att på något vis skaffa sig nycklar som hjälper en att leta rätt på verktyg som gör att man kan snickra någon slags hållbar strategi att inte låta sig påverkas mer än nödvändigt. Och detär ju lättare sagt än gjort-ifall man inte är psykopat och faktiskt inte berörs av andra människors beteende.Obestämd
    Jag antar att jag behövde höra det där eftersom jag satte i att storböla...

Inte utan att livet kanske skulle vara lättare om man var psykopat? Eller psykopat vid behov så man bara kan skita i dumheterna?

Fast jag torkar väl tårarna och börjar leta nycklar istället .
  • passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-01-26 12:20:13 följande:
    Funderar hur Skatteverket gör när han väl blir utskriven och han ska till att deklarera. Vart skickar dom deklarationsblanketten? Han har ingen adress i Ryssland.
    Skit i det! Vad ska du grubbla över sådant för? Han själv verkar ju inte bry sig eller ta sådant ansvar. Sluta göra det åt honom, ens i tanken!

(säger jag barskt i mitt glashus eftersom jag antagligen skulle hålla på och fundera precis lika mycket som du, minst)
  • passionsblomman
    Klockarbol skrev 2012-01-26 12:31:02 följande:
    Jag antar att jag behövde höra det där eftersom jag satte i att storböla...

Inte utan att livet kanske skulle vara lättare om man var psykopat? Eller psykopat vid behov så man bara kan skita i dumheterna?

Fast jag torkar väl tårarna och börjar leta nycklar istället .
    Åh men gumman!

*räcker över en näsduk*

seså, fräs!
  • passionsblomman

Psykopat kunde ju vara vilsamt att vara ja. Eller, som jag själv gått och sagt senaste tiden : Ibland känns det som att det vore en befriande bekymmersfri tillvaro att vara precis lagom och lite lätt utvecklingsstörd, så jag slapp FÖRSTÅÅÅÅ allt så jävla bra hela tiden! Bara liksom leva här och nu och helt efter hur allt känns just då. Mindfulnes har jag hört att det kallas. Är inte det ett fint ord för utvecklingsstörd? Tomte

• muggles
    ingenjörsbruden skrev 2012-01-25 14:05:55 följande:
    Precis kommit tillbaka efter långkörare på SMV, läkare, BM, dietist o diabetesläkare.....många namn.

Läkaren gjorde ett tidigt ul o mätte graviditetslängden....flyttade tillbaka oss 2 veckor.....så idag är det v5...... så klart så lyfte logikern (jag) upp frågan om det är så att graviditeten avstannat..... fullt möjligt...... har tid där om 2 veckor.....blir att vänta o se.....jättekul....not......
    Ingis: men vad säger du?! Såg de inget hjärtpick????
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård