• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • BrudSommar2006

September, inga biverkningar förra veckan, ska dubbla dosen, dvs ta full dos den här veckan men det får bli imorgon kväll så jag har ingen aning om än hur det kommer att gå.

Idag har de fått bort den blöta isoleringen och fått dit ny, dragit ny el och vad de nu gjort, hoppas att de kan börja med att få upp skåpen imorgon. Måste få tid att titta på kakel nu bara.

• Soldemor
    ingenjörsbruden skrev 2012-01-25 15:36:40 följande:
    Läste ut en pocket igår...kommer inte ihåg författaren men den heter "hon som tittade in"....Intressant story men vädligt tråkigt upplägg....kändes som att det var 20-talet personer som man följde i en viss episod o fick se deras sida......  Gillar bättre Ann Rowen (tror jag) Som har skrivit om Polisen Karin Adler som löst fall ute i Göteborgsskärgård.
    Karin Wahlberg! Hon är doktor i Lund förresten! Jag älskar hennes böcker, men visst, det är en del folk att hålla reda på {#emotions_dlg.djavulsk}. Hennes senaste ligger i min "att läsa-hög" på sängbordet.
  • Soldemor
    Klockarbol skrev 2012-01-25 20:47:20 följande:
    Ja visst är det härligt!

I dag var jag o Äldsta till ett gäng olika second hand-ställen typ Kupan och Stadsmissionens och jagade ett lågt soffbord.

På ett av ställena hittade jag 31 st (!!!) pocetböcker av Dick Francis i fullt acceptabelt skick  och av de titlar som fanns där hade jag bara 3  Solig
    Han skrev strax över 40 thrillers/deckare som utspelas i galoppsportmiljö

www.dickfrancis.com/site/DIFR/Templates/Home....

Jag måste registrera böcker som en tok nu så jag får reda på om jag har lyckats få fatt i samtliga hans böcker!!!
    (min gamla databas med drygt 1200 titlar krachade och gick inte att rädda så jag har fått börja om från början Obestämd)

Och nej, jag har verkligen inte plats för fler böcker men det struntar jag i Oskyldig
    Ohh, ännu mer spännande böcker! Böcker är en stor och viktig del av livet, man kan aldrig få för många, man kan däremot alltid köpa fler bokhyllor!Skrattande
  • Norrskensflamman

Ninnis!! Hej Härligt du haft det med lite avlastning och skidåkning. Men synd att maken blev sjuk. Bad timing
    Jag tror att om de har hög feber konstant i en vecka eller nåt, och om de inte reagerar på febernedsättande, så är det nog dags att gå till doktorn. Men Mini är ju så liten så det skadar väl inte att ringa BVC och fråga.
    Det är nog dock ingen fara för hans allmäntillstånd är ju bra, han äter o dricker och orkar vara igång.

Ingis!! Inte tänka negativa tankar nu... Vi hoppas och ber att allt är bra. Men jag förstår att två veckor känns som en evighet.

Bihålor, vattenskador.... suger!!
    Har varit med om båda...

Jag var en bokmal tidigare, innan barnen, men nu har jag inte öppnat en bok på tio år. Jag väntar fortfarande på att jag ska få tid med det. Men det lär inte bli förrän om ett par år.

Ikväll ska jag på kören!! Wiiihooooo

• passionsblomman

Flamman, vad SÄGER du?FörvånadFörvånadHar du inte öppnat en bok på tio år!!! Det är ju värre än att inte ha något sexliv! Du måste omprioritera kvinna!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Ninnis, välkommen hem! Vad surt och urtypiskt att någon ska bli sjuk lagom till ledighet och roligheter. Men bra med avbrott i vardagslunken trots allt.

BS, visst ja! Badkaret och vattenskadan! Det hade jag glömt. Vilken tur att det inte hade blivit totalkatastrof! Sitt kök vill man ju gärna ha så snabbt som möjligt. Hur går det i kakelbotaniserandet?

Ingis, inte fasen har det stannat av! Det vägrar jag tro. Det här året ska vara katastroffritt, har jag bestämt å trådens vägnar. Nämligen.

• passionsblomman

Fasen vilken skillnad det direkt blir på eldningsbehovetså fort det kryper ner några grader i utomhustemperatur!  Hittills i år har det verkligen inte gått åt mycket ved, men nu kommer jag ihåg varför vi köpte så mycket baserat på fjolårets vinter. Inte konstigt att många jättehus står tomma ute på landsbygden i landets norra delar...

• passionsblomman

September, här är det samma saggiga känsla av förkylning i utbrytande. Värdelöst! Och min son kom hem från skolan igår alldeles uppenbart totalslut och under kvällen täppte han igen totalt. han ligger som en liten ynklig och blek, snörvlande larv i soffan och måste få thé serverat, för han "orkar inte ens lyfta armarna faktiskt". Det är lite rart ändå mitt i allt, när de är sådär lite lagom sjuka och ämliga och vill bli ompysslade. Kaffe Och så kan han ju konstatera att "jag slapp iallafall diktamen" (som är det värsta han vet, eftersom stavning är hans svagaste område i skolan) 

• passionsblomman

...vad falls! Bara röda pluppar på alla! Jobbar ni eller vad?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård