• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Mugglan: Vad jobbigt när man känner att läkaren är osäker i sin yrkesroll!!! Herregud... Men det låter ju ändå som astt allt är okej. Det är ju bra.

• muggles

Flamman: jag tycker du hanterar det bra. Mitt inlägg skrevs innan jag läst ikapp allt, därav det värdelösa rådet Kram

• muggles

Påväg till babysimmet, sista veckan som mammalediga. Känns bättre och bättre att börja jobba igen, har ställt in mig på det. Vi ska luncha på ett mysigt café i Majorna efteråt, ska bli trevligt. Som vanligt var det jag som tog initiativet till det. Jag är nog översocial eller nåt

• BrudSommar2006

Heloise, men vilken otur du verkar ha haft med dina föräldrar! Då slår de mina vad det verkar, jag har en fantastisk mamma men hur hon stått ut med pappa i alla år begriper jag inte.

Jaha, nu har vi inget kök hemma, usch vad jobbigt, men det verkar som att vi kommer att få ett nytt fortare än vi kunnat hoppas i alla fall. Maken var på Ikea igår och köpte ungefär hälften av det som behövs, hinner forhoppningsvis skaffa andra hälften ikväll, plus hinna till Bauhaus eller K-Rauta eller vart det nu var och köpa diskho. Så idag börjar snickaren nog att sätta upp och så fortsätter de imorgon. Vi trodde ju att vi skulle få leva med en byggfläkt ett tag men det var inte så blött som de först trodde tack och lov. Sedan återstår att hitta kakel, jag har inte fått rätt känsla för vad jag vill ha än men har ett par olika på förslag. Synd bara att jag är så jäkla velig.

• BrudSommar2006

Muggles, vad skönt att din mamma är bättre, oavsett om det är tillfälligt eller inte.

• Soldemor
    Klockarbol skrev 2012-01-24 15:13:32 följande:
    Hej Solde!

Det finns massor av dom! Jag är kvar på jobbet så jag kan inte kolla min bokdatabas på titlar jag har förren i kväll men jag kopierar ur ett mail jag skickat till en kollega för lite sedan Skrattande

Så här är iaf ett litet gäng ”cosy murder mysteries”! Hoppas länkarna funkar.

A Knitting Mystery series av Maggie Sefton:  (än så länge 9 titlar)

maggiesefton.com/knitting.html

Needlework mystery series av Monica Ferris:   (14 böcker)

monica-ferris.com/books/

Cupcake Murder Mystery av Jenn McKinley:    (hon har även skrivit böcker med andra teman som Library o Decoupage, finns i vä-spalten på hemsidan)

www.jennmckinlay.com/

Sen finns det ju naturligtvis en hel uppsjö på temat mat aka Culinary Mystery!

www.goodreads.com/shelf/show/culinary-mystery

De flesta av de här böckerna innehåller mönster och recept
    Det är ju hur många böcker som helst,  tjohoo!
  • Fru sy
    lanovia 08 skrev 2012-01-24 23:46:57 följande:
    Hvidis jag kan ringa HM i Malmö o fråga finns det får du gärna köpa åt mig. Här i götet har det blivit fel o finns inte i någon affär. suck!
    Jag ska till stan på fredag, om du vill kan jag köpa åt dig om det finns här?
  • lanovia 08

Fru sy det hade varit jättesbällt. Jag kan ringa o kolla men vad heter set där ditt närmsta HM ligger?

• ingenjörsbruden

Helosie: Men SUCK för föräldrar.

Mugglan: Mysigt med lunch efter babysim! Du....översocial....du är väl precis lagom! Vågar mig inte på att gissa lösenord.....blir nog bara obsceniteter när jag ska gissa

BS: Inget kök! Oj...hoppas ni får tag i alla grejor o snickarna har flyt o hinner massor.

• ingenjörsbruden

Precis kommit tillbaka efter långkörare på SMV, läkare, BM, dietist o diabetesläkare.....många namn.

Läkaren gjorde ett tidigt ul o mätte graviditetslängden....flyttade tillbaka oss 2 veckor.....så idag är det v5...... så klart så lyfte logikern (jag) upp frågan om det är så att graviditeten avstannat..... fullt möjligt...... har tid där om 2 veckor.....blir att vänta o se.....jättekul....not......

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård