• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Här har också varit kallt några dagar och genast går det åt en massa pellets!! Måste köpa en pall... igen...Obestämd
    *ser pengarna flyga iväg*

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-01-26 10:05:29 följande:
    Jo visst är det så. Det är en mental process att gå igenom det där. Och den tar både kraft och energi och måste få ta tid. Och att man får vara själv, ensam med sina tankar och sitt bearbetande. Tror jag iaf.
    Jag tror Blommis att när du väl är redo så kommer du ha en väl analyserad och utvärderad plan. Och det kommer bli BRA! Du är klok, driftig, kreativ, ser helheten och energisk när du brinner för nåt. En entreprenör. MEN det gäller att inte bränna sitt ljus i båda ändar. Så låt den här processen ta tid.
    Även om folk runt omkring tror att du "inget gör". Du och jag och några till vet ju att du visst "gör" något! Du filar på din framtid, och det är ju verkligen något viktigt!!
    TACK! Det där vad precis vad jag behövde höra! Det är en sådan FET stress att känna att alla andra nog bara tror att man är helt hjärndöd bara för att de inte ser att något händer. Värst är det att man själv av och till dessutom undrar detsamma. Alltså om man faktiskt är rätt hjärndöd, lat och mest a waiste of space, som inte gör något av sitt liv.

Men, jag tror de flesta har en sådan här fas och del av processen och hur lång den är måste utgå från personen i fråga. Så är det ju med all rehabilitering och all förändring öht. Jag kommer inte bättre framåt för att jag försöker hoppa över något steg eller rusar iväg. Det blir bara bakslag på så vis. En sak i taget. Var sak har sin tid.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Exet har fått en påminnelse o straffavgift för skatten på bilen... Som han sålde mitten av december.
    Räkningen kom i början av december och avsåg perioden jan-apr (dieselbil) 2012. Den förföll 2 jan och han (och jag) trodde att man inte behöver betala den, eftersom ägarbytet skedde mitten av december. Trodde att nya ägaren får inbet.kort att betala. Men så var det inte.
    Tror ni exet kommer betala?? Har mejlat honom men han har inte svarat. Gissa EN gång vem som kommer få reda ut soppan??!!! 
    Snart får bilen körförbud och de nya ägarna blir nog inte glada...

• Norrskensflamman

Rätt Blomman: Var sak har sin tid. En sak i taget. Simma lugnt. 
    Jag förstår din inre stress över detta, men SLÄPP den. Du ÄR inte hjärndöd. Din hjärna arbetar för högtryck skulle jag vilja säga.

• Norrskensflamman

Något positivit är i alla fall att FK ringde mig och sa att de kommer betala ut underhåll åt mig inom tio dagar. De har inte fått något beslut från Skatteverket ang utskrivning av exet från landet, men handläggaren sa att hon tänker inte vänta på beslutet. Ej heller vänta och se om jag får några pengar från exet, utan hon betalar ut pengarna. Jag skulle höra av mig om han, mot förmodan, betalar in något.
    Va?! Tror nästan inte det är sant förrän jag har pengarna på kontot och ett beslut i min hand!

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-01-26 10:12:47 följande:
    Här har också varit kallt några dagar och genast går det åt en massa pellets!! Måste köpa en pall... igen...Obestämd
    *ser pengarna flyga iväg*
    Jag har faktiskt tänkt på dig och just det nu när det blev så kallt. Det har ju annars varit väldigt tacksamt just på bränslefronten i vinter.

Fast jag är glad att vi fick lite snö och att den ligger, för faktiskt-det är januari, det är en vintermånad och hittills har det mest varit lerigt och svart den här vintern. Direkt snön kom, försvann min son och hans kompis självmant ut i 2,5 timmar och bara hade skitkul, vilket verkligen inte händer i regn och gegga. I synnerhet inte med så stora barn. Och vackert är det och lättare att hinna se rådjuren  och så vidare.

Såg du förresten något norrsken häromkvällen? Jag var galet avundsjuk på dem som hade klar himmel den natten, när de pratade om de där solstormarna. Att stå under norrsken är ju bara helt magiskt! Då saknar jag verkligen norra Sverige.
  • Norrskensflamman

Nej , jag missade norrskenet!!! Damn it!  Men hörde att det varit vackert.

Och mina ungar är också  ute i snön och leker i timmar på helgerna. Härligt!

Jo, det har gått mindre pellets än vanligt när det varit så här varmt. Tacksamt för mig som har det lite knapert.

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-01-26 10:23:43 följande:
    Något positivit är i alla fall att FK ringde mig och sa att de kommer betala ut underhåll åt mig inom tio dagar. De har inte fått något beslut från Skatteverket ang utskrivning av exet från landet, men handläggaren sa att hon tänker inte vänta på beslutet. Ej heller vänta och se om jag får några pengar från exet, utan hon betalar ut pengarna. Jag skulle höra av mig om han, mot förmodan, betalar in något.
    Va?! Tror nästan inte det är sant förrän jag har pengarna på kontot och ett beslut i min hand!
    Men HURRA för bra folk på ätt ställen!!!!!

Rent rättsligt, kan du verkligen på något sätt vara ansvarig för bilskrället och skatten? Bortsett från att du tycker det är skämmigt och känner dig dum inför de nya ägarna menar jag?
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-01-26 10:27:49 följande:
    Men HURRA för bra folk på ätt ställen!!!!!

Rent rättsligt, kan du verkligen på något sätt vara ansvarig för bilskrället och skatten? Bortsett från att du tycker det är skämmigt och känner dig dum inför de nya ägarna menar jag?
    Jag vet faktiskt inte, men jag tror inte det. Bilen stod registerad på honom och vi var skilda sedan augusti när han sålde den. Men det är ju pinsamt att kontakta ägarna och säga att karln inte betalat och lämnat landet. Det var iofs inte med ont uppsåt, både han o jag trodde det var ägarna som skulle få ett nytt inbetalningskort.
    Jag var med vid försäljningen bara för att exet ville det.  Så allt skulle gå rätt till....
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård