• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Piggelin1 skrev 2012-01-27 14:28:58 följande:
    PB, ska förhoppningsvis träffa henne efter jobbet idag, då ska jag ge henne en kram från dig!
    Gör det! Jag skickade ett mail till henne också nyss, men jag antar att hon knappast vare sig jobbar eller kollar mail det närmaste.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Men hallå där! Du var ju grön för 30 sekunder sedan Piggan! Jag hann visst inte ändå...

• start september

Bihåleinflammation samt akut ögoninflammation. Ingen bra kombo, kunde inte se och inte ta hand om två barn. Fick bli läkare och medicin, men den enda som hjälpte krävde amningsstopp. 48 hemska h är nu över . Lilla var LYCKLIG när hon fick amma. Lilla hjärtat. Och jag har tvättat örngott, kokat flaskor och pumpat bröst. Vi var helt slut allihop men hon åt i allafall ibland, och jag tror jag klarade mjölkproduktionen.

Kris i mjölkfabriken, både fyskiskt och emotionellt. Stora har varit så duktig med lillasyster och trötta mamman., Duscha du lite till, jag kan leka med henne sade hon och så kunde jag massera bort alla stockningar och stora sjöng för lilla som log lyckligare än på de sista dygnen. Underbar är hon. Men trotsig, läkarebesök med två barn är sådär. Nu är maken tackochlov hemma och iväg med storm. Lilla och jag har sovit och ammat.

Totalego. Nu ska ögonen läka och jag bli piggare så går det vägen. Och stora slippa infektionen. Handsprit en masse.

• passionsblomman

September, FY vilken vidrig bacillinvation! Stackars, stackars dig! Krya på dig nu! KaffeNalle

• start september

Tack PB{#emotions_dlg.flower}

Det känns bättre idag efter sömn i alla fall. Det var ju inte så smart när ett barn precis blivit bra att stoppa in ett par linser inser jag men både babysim och optikern på samma eftermidddag gjorde att jag chansade. Det tog två h sen var ögonen inte att känns igen.

• passionsblomman

September, sömn är och förblir kroppens egen bästa medicin. Jag tror vi i vårt samhälle skulle ha betydligt färre sjukdagar ifall vi verkligen kunde rätta oss efter just kroppen: ligga kvar, sova och bli bra på riktigt. Inte vila litegrann och så köra på igen. Framförallt mammor. Men, inte alltid har man så mycket val.

Idag sov jag i varje fall halva dan och faktum är att jag sitter här i min sköna flanellpyjamas fortfarande!
    Vi är förkylda, med precis så olika ställen att ha symtomen på som just virus brukar kunna bjuda på. sambon har skitont i bihålorna, sonen har haft muskelvärk men nu är "näsan det som är jobbigast" med högvis av snutna näsdukar som konsekvens. Jag har rejäl värk i knän, axlar och höfter där jag ju redan har ont, magen är kass med knip och rusa på dass... Ja och så vidare. Men ingen av oss har någon feber. Alltså är det väl inte influensa då, efter vårdens mått.

Fast influensan är ju ett virus det med, så inte vet jag. Jag undrar lite hur de egentligen vet hur många fall av influensan det är varje år, för jag menar, hur många av oss får det konstaterat av läkare? och vad är det då för prover de tar? De vill ju inte ens att man ska komma dit ifall man tror man har det?

Min egen erfarenhet av vårdcentralerna genom tiden är svalgodling -den snabba varianten-och när den inte visar bakterier är det "virus-vila och drick mycket". Eftersom jag dessutom är en sådan där sval typ, som ligger lågt i temp normalt, så är det ju inten som tycker jag har feber vid 37,5, fast jag själv mår påtagligt kass vid såpass hög temp. Jag ligger på typ 36,8 eller så annars.

Hur som helst är kraftlösheten påtaglig och det är inte många knop härhemma, utöver att elda och se till att vi åtminstone äter någonting som kan påminna om föda. Men ingen av oss är sådär totaldäckad som väl är. Mest irriterat och uttråkat hängiga. När ingen orkar något och önskar Någon Annan kunde fixa nödvändigheterna och gärna lite ompyssling också.

• Norrskensflamman

September !! Så obehagligt... Tur du fick hjälp och att det känns lite bättre.
    Här är också sjukstuga. Lilla K har 40 graders feber och en hemsk ihålig hosta. Skriver mer sen!

• Ninnnis

Usch vad plågsamt, September! Tur att maken är hemma och att du är på bättringsvägen. Blommis, och Flamman, krya på er och familjerna. Jobbigt för lilla K med aå hög feber

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård