• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september

Muggles, har nostalgitripp och läser gamla trådar. Enda sättet att minnas hur stora var med mat och sov och sånt. Återigen, vad mycket bra tips jag fått av dig. Guld värt med någon som legat lite för hela tiden och tycker ganska lika i många frågor 

Tänk om man kunnat se sig själv nu där man satt för tre år sedan... Tur att man inte vet allt.

• start september

Ni som har två barn, hur tänker ni kring en ev nr 3? Jag må vara knäpp men tankarna snurrar. Inte misnt för att det tog lång tid att få till båda barnen och klockan går.

• Heloise

Hej!
    Även hos oss har det varit sjukstuga, E har haft problem med magen och haft diarré, jag har kräkts mer än vanligt och helgen försvann i ett nafs och inget fick vi gjort.
    Jag hoppas ni kryat på er blommis med familj!
    Likaså September med familj.
    Hoppas K's feber gett med sig Flamman!

Ingis: va? Jag håller tummarna för att du räknat fel och att allt är bra i magen nått annat känns ju otänkbart!
    Fru Ea: Vilket jävla skit, jag förstår att du måste vara så otroligt less. Ibland finns det faktiskt ingen rättvisa

Vi hade några vänner på middag i fredags, det var väl inte optimat med take på att E varit sliten och jag bara kräkts( fast mest grav-kräkts) dessutom kände jag att det var helt fel folk att ha på middag om man inte mår optimalt men men, det gick.

Idag har vi bara hängt hemma, jag och E, jag har släpat fram olika syprojekt för att sen konstatera att nää det är ingen idé att dra iggr nått så länge E är vaken och när hon sover sover jag eftersom jag är så himla trött ff. Det börjar ge med sig lite lite dock, var faktiskt pigg imorse, det var inte igår om man säger så

Det är underbart ute dock och imorgon ska vi ta en långpromenad i solen( hoppas jag). Idag har våra två " missfallsveckor" gått och om något skulle hända lillasyster så är det iaf inte längre pga mkp, alltid någon tröst.

Namndiskussionerna pågår för fullt, den här gången vill alla vara med och tyckaTyst fast det spelar knappast någon roll vad de andra tycker. När mina svärföräldrar alt föräldrar gruffar så brukar ajg bara säga att om de har haft sina chanser att döpa barn. Mamma puschgar för Märta och svärmor för Maria, kunde varit värre men det kunde ha varit bättre

Förutom det så pågår barnvagnsletande, jag var övertygad om att vi skulle ha en city select men nu har jag ändra mig och vi kommer köpa en Bugaboo Donkey, jag vill att båda barnen ska kunna se mig, det är speciellt viktigt för E's skull. Jag betvivlar att hon kommer att få åka framåt förrens nästa år kanske, såvida det inte rör sig om en skogspromenad eller något.

Åsnan är ju skitdyr men om man beställer den ny ifrån UK så blir den ca 5000kr billigare än hemma och jag har inte hittat någon beg under 12000kr En ny från UK skulle gå på ca 11 000kr med frakt. Det är ju sanslöst mkt pengar men andrahandsvärdet verkar ju vara väldigt bra och det är ju den enda vagnen som prickar in ALLA våra krav, city select prickar in "nästan" alla krav men jag tror inte att nästan räcker för mig. Panzer är bra iaf( han skiter i vagnen, så länge den inte är rosa) när jag pratade om den idag så sa han att det var väl bara att börja spara då...

Mugglan: det där jodopaxgurglet använder jag med, överlägset, fast äckligt

• lanovia 08
    muggles skrev 2012-01-30 13:22:52 följande:
    Ja där var vi Lanovia. Väl så bra som Vattenpalatset i Lerum och närmare. Dessutom en fika hos Piggelin efteråt
    Har också hört att det skall vara riktigt bra. Jag har bara tittat in där snabbt. E har än så länge varit lite för liten. Eller ja inte nu längre, men för något år sedan när vi funderade på det... Sedan har det ite blivit aktuelt.
  • lanovia 08

Snartis det är så det är när man är för långsam. Men tack för tanken i alla fall.

• lanovia 08

September hur gammal är lilla nu? Vilken nostalgi att plocka fram kläder. Vi får inte riktigt samma nostalgi av våra kläder. Eller en del går ju att återanvända men är de könsneutrala och kanske inte dem som vi liksom känt mest för.
    Det var faktiskt därför jag blev lite "besviken" när jag fick veta att vi skulle få en kille den här gången. För att jag tänkte på alla små söta kläder vi lagt undan. Löjligt jag vet. Och den känslan är borta nu, är så lycklig över vår lillgrabb.

Barn nr 3. Vi tänker som så, vi får se senare. Det är absolut inte uteslutet. Men först vill vi se hur mycket tid dessa 2 barn tar. Vi känner att vi inte vill skaffa fler barn än att vi hinner engagera oss i dem och orkar med dem.
    Just nu är det ju lite slitigt, men vi är ju fortfarande på de första månaderna. Brukar ju lätta efter ett tag.

• lanovia 08

Heloise, Bugaboo Donkey är det den man kan göra smalare så det bara blir 1,5 vagn bred?

Nu vill jag inte försöka ändra dig i ditt vagnval, men båda barnen kan väl se dig i en City Select?
    Det är väl ingen brådska att vända på E? Särskilt som du skrivit att hon behöver sitta emot dig.
    Vi har fortfarande våran E emot oss och hon är ju 2 år nu.

• Heloise

Lanovia: åsnan blir lika bred som singel som bugaboo cameleon, dvs 60cm.
    Ja det är klart att jag kan ha båda vända mot mig men en hamnar ju bakom den andra, det är det som jag hakar upp mig på
     Nej det är deffo ingen brådska att vända på E, just därför känner jag att man kanske blir begränsad i selecten eftersom ett barn måste sitta under/bakom det andra. Men jag ska åka och provköra den på barnens hus innan jag bestämmer mig helt, får låna med mig ett till barn

Jag har ju hört så himla mkt bra om selecten men så har jag även läst att många känner sig begränsade om båda barnen ska åka framåtvända i sittdel.  Att alla alternativ inte fungerar i praktiken som i teorin. Fast som sagt var, jag är ff splittrad, åsnan är ju verkligen jättedyr men en ny select hamnar ju på ungefär samma peng här hemma. Rent estetiskt sett så gillar jag buggan bättre men så gillar ajg att selecten är bygd på "längden" och att den är smidig på så sätt.

Dessa stora val haha

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård