• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september

Tack för sympatier. Maken verkar kass också men kämpar på med stora och jag ska sova med lilla.

Stackars alla som är sjuka - det verkar vara spritt elände. och det är inte ens februari än...

Fru E, hade en cysta under graviditeten med stora också. Den växte fram till v 18, sen vände den av sig själv. Hade jag inte varit gravid  hade de opererat. Jag gjorde ju också massor med VUL i början med stora och ingen sade nåt, den kom nog snabbt. Sen fick jag jätteont i v 9 eller så och åkte till akuten. Stora mådde fint, men större än henne var cystan. Den var nog också graviditetsrelaterad.

• passionsblomman

Nu kom halsontet och jag är helt sänkt.
    På återseende.

Over and out.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • muggles

Mitt bästa tips mot halsont är att gurgla med jod (tidigare hette det Jodopax, nu heter det ngt annat, receptfritt på apoteket). Gör man det direkt när man känner det komma, och om det är bakteriebaserat (dvs inte virus) så hjälper det. Jag avhjälpte hotande förkylning med halsont och hosta inför spabesöket nu senast. Tog dessutom Echinagard som maken påstår hjälper (tror man på det så... ).

Jag har haft en supermysig dag med Moa på badhuset (och en snabbfika hos Piggelin efteråt). Nu är maken och tränar och jag har precis lagt småtjejerna (ett 2 min jobb numera). Nu ska jag och Moa spela Fem myror-spelet innan hon går och lägger sig.

• lanovia 08

Hej tjejer. Någon som kommer ihåg mig? Jag lyckas verkligen inte komma till att läsa o skriva här nu. Dagarna bara rullar iväg, äta, mata, söva, äta mata söva, sova. Trivs för det mesta med livet även om jag känner mig riktigt slutkörd mellan varven (typ idag). Skulle vilja få en stund över till er också. Nu hör jag t.ex. lillgrabben skrika där nere så jag får nog snart gå ner o se om jag behöver mata. Hoppas alla sjuklingar kryar på sig snart.

• lanovia 08

Hvidis har inte hunnit ringa malmö ännu om linne. Men finns varken i götet eller där Fru sy bor så jag har väl svårt att ha några förhoppningar. Snartis dina linnen börjar locka mer o mer. Ok, för att de är använda men de ser inte slitna ut eller? Vad vill du ha för dem? Vilken del av Sverige bor du i?

• lanovia 08

Muggles vad skönt att det går så lätt att lägga tjejerna nu för tiden. Vi har haft en dryg vecka nu när våran tjej bara lägger sig rakt ner och somnar. Vi är chokade men välidgt tacksamma. Låter mysigt med badhus dag. Var ni på badhuset här vi mig o Piggelin? På äventyrsdelen? Kan tnka mig att Moa kan ha roligt där.

• muggles

Ja där var vi Lanovia. Väl så bra som Vattenpalatset i Lerum och närmare. Dessutom en fika hos Piggelin efteråt

• Snartis

Lanovia, du hade fått dom av mig om de fanns kvar. Kan dom till en kollega som är gravid. Ville mest bara rensa garderoben Här har vi haft sjukstuga länge nu, sönerna förra veckan och jag åkte på halsfluss i helgen. Idag var jag till läkaren och fick pencillin, satan vad ont i halsen jag har. Kan inte svälja.... Åhh jag som skulle till jobbet imorgon och prata om min nya tjänst. Min nya chef flög hit och allt, tur att han hade massa andra möten med. Nu ska jag passa på att vila med lillebror

• start september

Snörvel. De sitter i länge de här förkylningsvirusen. Dessutom letar jag vattkoppstecken på barnen, går på förskolan och så träffade vi kompis som sen blev sjuk. Sen börjar man ju läsa om influensa och vinterkräk och så sätter ju RS fart nu när det blir kallt vilket man ju ska akta Lilla för. Suck, Och handsprit.

Vi har varit så lyckligt lottade att stora varit frisk sen maj (dvs inga hemma från dagis). Sen har hon haft diverse grejor över helger och vissa fredagar (hon är hemma fredagar) har det känts som att VAB hade varit allteranativet så det får väl vara vår tur ibland. Men med resande make är det ju sådär kul. Jag har en del barnvaktshjälp när han reser (jobbar ju lite parallellt också), men på nätterna är man ju själv och vilka sjuka barn vill vara med andra än mamma/pappa?

Längtar till sol och värme och inga baciller. Samtidigt som jag är så lycklig för min lilla familj. Snuva eller inte.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård