• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Jag har ju fått en massa ytliga "proppar" när jag varit gravid (tromboflebiter) - bara det har gjort mig rädd även om det inte egentligen är proppar utan inflammerade blodkärl. Svullet, rött, ont och kli-igt.

• fru AM

Hörde av en kompis att det är en kraftig kräksjukevåg på ingång ... Och jag fick genast panik. Vår tvättmaskin kommer inte bli lagad förrän om en vecka. Självklart kommer vi få kräksjuka för första gången när vi inte har tvättmaskin lätt tillgängligt. Fan!

• fru AM

Sweet: angående din kompis: jag tycker faktiskt att du på ett "skonsamt" sätt ska berätta vad du känner inför deras relation. Det kan vara lätt att i en relation bli "hemmablind" och acceptera mer och mer och tappa begreppet om vad som är rimligt och normalt. Säg att du är orolig för hennes/hans skull (vilket kön nu kompisen har, jag fattade inte det). Hellre säga till nu än att se en vän genomlida en massa svårigheter senare som hade kunnat undvikas. Jag har dessutom själv erfarenhet av vänner som EFTER mina separationer sagt: "Ja det visste man ju att det inte skulle hålla". Då har jag faktiskt blivit upprörd och tänkt/sagt att det kunde de väl ha hintat om lite tidigare då ... Om det nu hade varit så uppenbart. Nu är du säkert inte sån som skulle "rub it in" på det sättet men det kan vara bra att tänka på ändå.

Hur skulle du själv vilja att din vän hanterade situationen om det var ombytta roller? 

• Liten med Mindre

AM - fram med vitpepparn.

MSW - trist med kissig säng.

Vi har inte tagit bort nattblöjan än. Fick lite "panik" när Mindre iförrgår sa att hon inte ville ha blöja, efter en hel flaska välling. Fast hon tyckte den var ok att ha ändå, och igår ville hon ha blöja (för att inte få mindre välling. Fast vi har påbörjat projekt att slussa över henne till kvällmacka istället så att vi är redo när hon absolut inte vill ha den mer.

Vad serverar ni andra barnen på kvällen, om de sover utan blöja? (Det sorgliga är väl att Mindre väl fått 50% av sitt näringsintag från vällingen när hon är så liten i maten. Hoppas det räcker med morgonflaskan sen.)
    Går ni och "kissar" barnen innan ni lägger er själva? (släpa in pottan på rummet eller?)

Känner mig lite hur vi bäst gör detta...

• smint

AM: Kräksjukevågen har redan kommit tror jag, stod om det i tidningen förra veckan. Men lugn kan man aldrig vara.. 

snabb besök i sickla, kom hem med mössa till bebben, en body och 3 långarmade tröjor till T. Så fina på kappahl nu med ränder och olikfärgade muddar.. riktiga vårkänslor

Nu lunch och årets första semla 

• MSW

Liten: A dricker ingen välling, ett tag vägrade han att ta flaskan, och då tänkte vi att "jaja, han ska juh ändå sluta med det så småning om", men han har juh alltid haft vikt att ta av och ätit bra med mat på dagen..
    Oftast får han ingenting efter att vi ätit middag, men är han hungrig så ger vi en macka, igår åt han lite vindruvor. Fast sen brukar vi låta hans middagsrester vara kvar ett tag(om han inte ätit så mycket), så då går han och petar i sig lite till..

Att han sover utan blöja beror mer på samma princip som med vällingen, han vägrade ta på sig blöja i samband med att vi slutade på dagen, och då kändes det heller inte som någon bra idé att tvinga på honom något som vi senare ville ha bort.. Ofta kissar han i sin säng (fast sen i mellan åt kan han klara sig flera nätter i sträck) men väldigt sällan i vår säng..

Vi försöker få honom att kissa det sista han gör innan han går och sover, men vi har inte "vågat" försöka ta honom till toan när han sover.. Frågar för det mesta honom när han kommer in till oss om han behöver gå på toa, men det har han nog inte gjort ngn gång.. (Förmodligen eftersom han för det mesta redan då har kissat i sängen)... Mycket tvätt blir det...

• Oupsie

Hej i tråden, nu är vi tillbaka från doktorn. Fick först sitta med ctg-apparat i säkert en timma, Daisy höll dock ordentlig låda i magen så nu blev vi hemskickade och ska dit om en timma igen för att sitta en stund till. De ville ha en lite längre period av lägre puls än vad hon hade nu. När vi har lyssnat på hjärtat hos BM har det legat mellan  140-150 ungefär men nu var hon knappt nere någonting under 170, och över 200 flera gånger.

Fick prata med en läkare som även undersökte mig och skulle försöka göra en hinnsvepning, men resultatet var väl detsamma som i tisdags, inre livmodermunnen är inte öppen. Doktorn gick sedan iväg för att diskutera med en kollega. Så det de har sagt nu är att på lördag ska jag ringa in till förlossningen för att prata med dem om en igångsättning, då går jag nämligen in i vecka 38+0. Så som jag förstår det så handlar det mest om när det finns plats på förlossningen, för de ifrågasatte inte huruvida jag skulle bli igångsatt eller ej.

Jag hade väldigt ont när jag var där, så de trodde att Daisys höga puls kunde bero på att jag hade hög puls på grund av att jag hade ont. Så nu skulle jag ta det lugnt en stund och inte stressa tillbaka. Ska vila lite nu, och så ska jag läsa ikapp när vi är hemma igen.

• Fossing77
    Oupsie skrev 2011-01-27 12:34:44 följande:
    Hej i tråden, nu är vi tillbaka från doktorn. Fick först sitta med ctg-apparat i säkert en timma, Daisy höll dock ordentlig låda i magen så nu blev vi hemskickade och ska dit om en timma igen för att sitta en stund till. De ville ha en lite längre period av lägre puls än vad hon hade nu. När vi har lyssnat på hjärtat hos BM har det legat mellan  140-150 ungefär men nu var hon knappt nere någonting under 170, och över 200 flera gånger.

Fick prata med en läkare som även undersökte mig och skulle försöka göra en hinnsvepning, men resultatet var väl detsamma som i tisdags, inre livmodermunnen är inte öppen. Doktorn gick sedan iväg för att diskutera med en kollega. Så det de har sagt nu är att på lördag ska jag ringa in till förlossningen för att prata med dem om en igångsättning, då går jag nämligen in i vecka 38+0. Så som jag förstår det så handlar det mest om när det finns plats på förlossningen, för de ifrågasatte inte huruvida jag skulle bli igångsatt eller ej.

Jag hade väldigt ont när jag var där, så de trodde att Daisys höga puls kunde bero på att jag hade hög puls på grund av att jag hade ont. Så nu skulle jag ta det lugnt en stund och inte stressa tillbaka. Ska vila lite nu, och så ska jag läsa ikapp när vi är hemma igen.
    Massa lycka till! :)
  • MSW

Ah, oupsie!! Så spännande!! Redan till helgen alltså? Känns det skönt eller skrämmande? Antar att det är skönt att igångsättning verkligen är ett alternativ, eller?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!