• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

hej passionsblomman! Vilken ny energi du utstrålar, bara sådär!

• nennesjuttioåtta

en fråga. Jag tänkte rensa i röran här hemma och har en massa böcker jag skulle vilja bli av med. Vart är bästa stället? Det är lite blandat, fackböcker (fina om bl a renovering av trähus och träna som gravid PAH vilket skämt med foglossning) och romaner om vartannat. Är tradera nåt att ha då eller är det bara att dumpa skiten på Myrornas?

• Klockarbol
    Nenne - Läste först att du skulle rensa öronen
    Fina böcker om renovering av trähus är jag gärna aspirant på!
    Träna som gravid känns mindre aktuellt   (Gäller nog träna öht )
    Säg vad du vill ha för den/dom

Smint - hur länge trots håller i sig? Jag är inte helt säker men tror att det gick över vid sisådär 18,5 år hos Äldsta... Det kan förståss vara så att hon bara har ett litet uppehåll just nu men det visar sig väl

Är fullt övertygad om att det var ett misstag att flytta hemifrån Förvånad
    Nu brukar visserligen mamma påstå att jag fortfarande är i trotsåldern - förstår inte var hon får det ifrån - jag som varit ett så välartat barn hela mitt liv Oskyldig

-14 grader ute nu, det var väl onödigt?
  • Oupsie
    muggles skrev 2011-01-26 14:16:24 följande:
    Nu vet jag ju att du har ont av dina fogar men kan du hålla igång på ngt sätt fysiskt så tror jag det hjälper till. Tex blev jag idag informerad min livmodertapp ska kontrollera regelbundet så att den inte öppnar sig i förtid (pga stor påfrestning med 2 barn + 2x fostervatten). Skulle det vara så att den börjar öppna sig så kommer jag att bli sjukskriven med "aktiv vila", dvs endast få gå upp på toa, i övrigt ligga ner. Detta pga fysisk aktivitet sätter igång sammandragning och då hjälper till att starta igång det hela.

Så du kan ju tänka lite tvärtom - om du klarar av att vara uppe som sagt...

Vilken fin liten nätt mage du har!!! (Min är nästan lika stor ) Oj vad fint det såg ut vid skötbordet - så ordentligt hade inte vi ordnat inför Moas ankomst...

Sept: JIPPPIIIIEEEEEEEEEEE! Skönt med extra VUL v10. Håller tummarna stenhårt att detta går vägen.
    Det är precis vad jag har gjort idag faktistk . Vi fick ju ta och åka iväg för att kolla vitvaror, och sen har vi även passat på att handla och uträtta lite ärenden. Det var j*vligt jobbigt, men jag tänkte att förhoppningsvis så gör det lite nytta. Och sen har jag legat i soffan sen vi kom hem *pust*.

Jag tänkte på det du sa, att de hade tömt dig på 2 liter fostervatten, tänkte "ja, det låter ju mycket", men sen läste jag att nu i slutet av graviditeten finns det ca 1 liter fostervatten i livmodern, då fattade jag hur mycket det egentligen var .
  • Oupsie

Tinga, jobbigt med begravning . Men skönt att fikan var lite lättare. KOL är verkligen läskigt. 05.15 är tidigt det, sov så gott.

• passionsblomman
    nennesjuttioåtta skrev 2011-01-26 21:52:11 följande:
    hej passionsblomman! Vilken ny energi du utstrålar, bara sådär!

Ja, egentligen anske jag bara luras? Men lite mer ovanför ytan känner jag mig faktiskt. Om än skör som en såpbubbla.

Jag måste säga att jag vandrar på en mycket smal liten tråd, för det är ett djuupt Å ena sidan och så ett Å andra sidan runt om och både över och under kan man säga.

Jag är jättenöjd och glad över min plan och att jag har en ände att nysta i *kniper hårt hårt tag om änden*
    ...men jag är skiträdd att själva grejen ska bli en prestationspanik i sig-som då motverkar hela syftet. Jag menar, jag VILL verkligen och behöver gå ner i vikt och tror på allvar att mina i eget tycke smarta drag är bra steg på vägen för att liksom självbehandla och självläka med hjälp av stödetomkring.
    Men det får inte bli så att jag lever på "duktighet" om någon enda människa fatatr vad jag försöker mena.

Dvs, jag har väldigt nära till att känna mig bra, duktig och värdig om jag genomför, uppfyller och presterar (vilket jag knappast är ensam om)
    Det GÅR inte att "prestera sig" ur en depression eller kris. Det blir på sätt och vis bara en flykt eller ren panikåtgärd, som sedan innebär ett än värre ras när det kraschar.
    Så, när jag inatt sov 12 timmar och vaknade mitt på dagen-vilket jag inte vill-så är det lättast att må dåligt över att jag inte vaknade tidigare, att hava dagen är slut och att jag känner mig helt färdig och bla bla bla. Istället får jag anstränga mig och ta energi och medvetna tankar och bestämma att det kanske bhövdes sova, och att jag är en lika bra person även om jag inte kom upp tidigt. Förstår ni?

Därför måste jag ha SMÅ mål, små förändringar, små projekt-samtidigt som det faktiskt inte är så jäkla små projekt att styra upp basbehoven och de dagliga vanorna och göra nya rutiner. Tvärtom. Det är ju skitstora förädringar alltihop.
    så jag är försiktigt glad och försöker också komma ihåg att en sådan här process tar tid och går både upp och ner under tiden. jag försöker att inte vara så rädd för nedförsluten och inte bli för speedad när det känns som att det bär lite grann.

ojsan, långinlägg...sorry! svamla svamla...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Oupsie

Lappis, fy f*n för att du ska behöva ha sån mensvärk .

Ore, finns det inget sätt att stänga av ljuseffekten? I så fall kan man ju ha den så länge man (din man ) tycker att den är kul att ha.

Smint, var det du som hade fått Sybarit? Vi har det, och vi tycker att det är kul .

Och angående skötbordet, vi får väl se hur fint det ser ut efter att Daisy har bott här i en vecka .

• Hattis

Klockis - 14! *springer och kollar hur läget är hos mig* Ah, bara -11. Pust.

Oupsie - Du är värd all sofftid

PB - Tycker att det låter som om du har en hel del positiv energi Hoppas att du lyckas bättre än mig när det gäller att vara disciplinerad, jag som tänkte börja minska med mackor kom istället hem med pizza till middag, suck.

Undrar hur mötena gick (går?...) för Sweet idag! Bra hoppas jag!

Inskrivning imorgon. Knäppt nog, jag är inte särskilt övertygad om att det finns något levande där inne. Säkert bara en massa blod och elände. Hoppas att BM inte är någon förprogrammerad typ som inte kan avvika från standardformulär 1A, (har varit med om det förut) då blir jag galen. Inget mer brunt iaf, däremot lite menssmärtor.

Nu -  sängen!

• Hattis

NEJ inte sängen för jag glömde att skicka en kram till Tinga! Det verkar ha varit en fin begravning i alla fall. Tufft att ha en tuff jobbdag efter en sådan känslostark dag.Kram!

• Oupsie

PB, jag förstår vad du menar. Och jag tycker att du är stark som orkar ta tag i saker och ting och verkligen försöker, men som du säger du får inte sätta upp för hårda mål. En liten bit i taget!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!