• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Hattis, skönt att höra att det inte har kommit mer brunt. Och du, jag hade mycket mensvärk i flera veckor, så jag hoppas inte att det tyder på något dåligt. Kram!

• passionsblomman

Ja en liten bit i taget! Och så ska jag vara jättesnäll mot mig själv säger kuratorn. "För du verkar ha mycket omtanke och förståelse för andra, med stor analytisk förmåga, så varför ska du vara så elak och hård mot kvinna du själv är, så skulle du ju inte resonera om det gällde någon annan?"
     (på tal om att vara korkad, patetisk och misslyckad och inte ha gjort något av livet)

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Hattis, LYCKA TILL på din inskrivning! Där ska VISST finnas något levande! Så det så!

• Klockarbol

*Ylar frustrerat*
     Jag varken diskar eller ställer in i skåpen - VARFÖR ska jag veta var matlådan är????
    Och varför måste det vara någon som pratar oavbrutet och hela tiden - jag är så trött i huvudet så jag kan spy!!!!!

*tar jacka och går ut i farstun, kallt men TYST*

• Oupsie

Imorgon ska vi till doktorn, känner mig lite nervös faktisktObestämd. Har haft ganska mycket sammandragningar idag också tycker jag, och så funderar jag på om en bit av slemproppen kanske åkt ut. Slemmigt var det i alla fall, men ingen propp direkt. Ingen som är känslig va?

Tror att jag ska gå och sova nu, känner mig ganska sliten efter den här dagen. God natt i tråden!

• Klockarbol

Oupsie - håller tummar för att det är dags nu

PB - Jo, när livet är elakt är det mycket lättare att rannsaka sig själv än att vara lite hygglig mot sig när man faktiskt behöver det.

Under en period i livet (i slutfasen av förra resan) stiftade jag bekantskap med en amerikansk hemsida som heter FlyLady. (Mycket amerikansk!)
    Där lär man sig att ta Babysteps i livet. 

Vissa saker/tillämpningar använder jag än. (Annat känns inte speciellt relevant och när jag försökte mig på alla delar så blev det en hejdlös stress!)

Bland annat använder jag "Shine your sink". Hur tramsigt det än kan låta så har det blivit något meditativt att putsa på diskbänken varje dag (min är en gammal rostfri). Och även om jaginte ar gjort ett smack annat en dag så kan jag titta på min blanka diskbänk och vara NÖJD med mig själv.

Den största behållningen från FlyLady är att använda äggklockan.
    När jag inte orkar, när jag inte vill göra en "syssla" eller ett måste så ställer jag äggklockan på 15 minuter.
    Jag vet redan när jag börjar att det bara är en kvart (ett babystep) ochdet är uthärdligt.
    Och varje gång blir jag helt hänförd över hur mycket man hinner och orkar på bara en kvart Solig

Hattis - Mina tummar är fortfarande hållna och inget mer brunt är bra!
    Mensvärks känsla har jag också haft med bägge mina döttrar -ihärdigt och länge - och enligt min gyn berodde det på att min livmoder ligger bakåttippad och att menssmärtan beror på att livmodern vänder sig framåt för att barnet ska få plats. 

• passionsblomman

Klockarbol, ja det låter som mina grejor lite grann. Att jag iallafall ska josa mina juicer och laga mat med halva tallriken grönsaker. Fast det är klart, en promenad om dagen och sedan snart ett pilatesbollövningsprogram av sjukgymnasten är förstås lite fler saker och tar längre tid än att putsa diskbänken...

...därför är jag verkligen extra stolt över att jag nu började med maten och juicerna, sedan accepterade sov-tabletten och påbörjade den delen och nu har skaffat skor såoch jacka så jag kan gå ut och gå. Jag behövde sambon med mig för att komma ut kände jag, men jag gick iallafall. Ungefär 45 minuter eller så både idag och igår. Och skorna är jhelt perfkekta-varma och lätta, ohalkiga så jag får fäste och jag har inte känt ett dugg i benhinnorna (promenaderna i mina andra kängor förra veckan renderade omedelbar och hemsk smärta i benhinnorna)

Iallafall så har jag nu ätit enligt min plan i 17 dagar och imorse efter 16 så vägde jag 5,1kg mindre än när jag började. DET är ju en verklig lättnad kan man ju konstatera.
    Läkaren tror förresten att det är ganska solklart att det mycket är hormonerna som stått för ökningen det senaste året. Och att mycket är bunden vätska. Dessvärre är där en massa kilon sedan innna dess också, men dem får jag väl ta allteftersom.

• passionsblomman
    Oupsie skrev 2011-01-26 23:04:33 följande:
    Imorgon ska vi till doktorn, känner mig lite nervös faktisktObestämd. Har haft ganska mycket sammandragningar idag också tycker jag, och så funderar jag på om en bit av slemproppen kanske åkt ut. Slemmigt var det i alla fall, men ingen propp direkt. Ingen som är känslig va?

Tror att jag ska gå och sova nu, känner mig ganska sliten efter den här dagen. God natt i tråden!
    Oj oj, snart blir det ramsning igen, här kommer det barn snart och så har inte heller smint och Oupsie tid att hänga här sedan.-Det är faktiskt en trist sak med barnen som kommer. man måste ju sakna alla som har fullt upp. Fast det går ju över, så det får väl väga upp då...Cool
  • passionsblomman

Nä, nu är det godnatt och förpassa sig en våning upp som gäller.
      Tråden

• Klockarbol

PB - Stort YAYS till -5,1kg ! Ett strålande resultat, var stolt över dig Solig (Och har du nån liten stund då du inte är stolt över dig så får du komma ihåg att jag är det! Så det så!)

Vad gäller vikten så är jag övertygad om att du är inne på helt rätt spår! (Det är jag om en massa andra saker oxå).

Jag har Viktklubbat ett par vändor, passar mig som handen i handsken att räkna kalorier rätt och slätt. Allt är tillåtet men inte alltid och inte hurmycket som helst. Åsså sitter jag ju ända framför datorn mest hela tiden så då är det snabbt och lätt gjort att registrera dagens mat och motion allt eftersom.

Förra året hakade jag på kollegorna som gav nyårslöften och började på nån diet som jag inte kommer ihåg namnet på, mycket ägg och blomkålsmos var det ialla fall. Dieten skippade jag till förmån för Viktklubbandet men hakde på i pepping och målsättning

Förra vintern vägde jag på tok för mycket och både mina knän och min garderob hatade mig...

Genom att bara förändra min kost,
    -morötter o gurka att snaska på på kvällarna i stället för kakor och godis, grönsaker till maten, mindre portioner, äta ordentlig lunch, inget mjukt bröd utan knäcke istället, ersätta bordsmargarin med mjukost eller messmör, 1hg lördagsgodis och tvärstopp på mazariner (den abstinensen var inte att leka med vill jag lova! Har ännu inte vågat äta mazarin igen...)
    så gick jag ner 11 av 12 planerade kilon på ett halvår *känner mig lite duktig*

Motionen kunde jag ju inte göra så mycket med, ambitionen (promenader och lätt styrketräning som inte belastade händerna på pilatesboll hemma) matchade utförandet till en början men tvärdog när jag fick svårt att gå.

Jag t.o.m höll min vikt konstant ända fram till hela trekammarbrunnen landade i den berömda fläkten...

Nu blev det ju pannkaka av hela fyfan med hysterisk viktnedgång först och nu går det på tok för fort åt andra hållet men jag tror bestämt att jag ska haka på Hattis i målsättningen att sluta med mjukt bröd igen
    Och ja, även vi åt pizza idag

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!