• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Det var trevligt att träffa mina gamla jobbarkompisar igår kväll och säga att vi står i adoptionskö. En av dem jobbar numera på Soc. och kände vår utredare. Det vart inga frågor om varför vi inte fortsätter försöka på egen hand etc. utan mer spontana grattis till adoption istället. Så humana och mysiga tjejer!

• Lapinette

mugglan - låter som helgen kommer att bli superhärlig!

september - nu blir jag supernyfiken på namnet.

• muggles

Sept: själv har jag ju ett kort namn och har sällan fått smeknamn vilket jag faktiskt har saknat.

Sweet: när vi växte upp var ju ditt namn jättevanligt men nu tycker jag det är himla fint och klassiskt, ung som Erik el Carl på killar. Att välja det idag skulle ju vara mer ovanligt. Men det kan ju kännas "fel generation" också. En jobbarkompis döpte sin yngsta till Fredrik vilket känns helt fel generation för mig. Liksaså att döpa sin bebis till det som jag heter...

• Fru E

Argh hann inte in igår men stort GRATTIS Mugglan till skräcködla hoppas att helgen blir härligt med!

• Oupsie

Telis, ok, jag tänkte mest att du kanske hade träffat en jättehemsk Harriet . Många namn blir ju för alltid förstörda på grund av vem man förknippar dem med.

Det verkar ju finnas en poäng i att hålla tyst angående eventuella namnplaner. I början av graviditeten så pratade vi en del om namn och en kompis till maken utbrister "åh nej, ska ni ha sådana gamla namn". I det fallet struntade jag blankt i vad han tyckte för vi tycker personligen att de namn som de har valt är lite udda, inte namnen som sådana, men just att de känns som "fel" generation. Namnen var poppis på 70- och 80-talet. Men jag hade en liten baktanke också, för med i sällskapet satt en annan gravid (hon som kunde skärpa till sig så hon slapp att må illa ) och jag tänkte mest att om vi har sagt vilka namn vi har tänkt på så borde de inte välja något av dem. Fast det vet man ju inte förstås. Den bebisen har för övrigt kommit nu. Men jag har inte hört något om namn än. En tjej blev det.

• Oupsie

Jag känner ett par som har döpt sin son till Amandus.

Men det är väldigt ovanligt. Såg i SCB:s tabell att det var 10 barn som fick det som tilltalsnamn 2007 och de övriga åren är det bara streck (vilket betyder att 0-9 fick namnet det året).

• Fru E

Mugglan-var uppe hos företaget i onsdags, mitt ute i bushen ligger det och de har en väääääääldigt snackesam ägare . Fick veta att hans katt har brutit benet och röntgats, ja en norsk skogskatt alltså,  så det var tur att vi kom på eftermiddagen och inte förmiddagen
    Vi får antagligen en offert idag så återstår att se vad notan landar på, blir antingen massiv ek eller faner beroende, grepplist i aluminium och vitpigment. Det jag inte har bestämt vad jag tycker om är att de vill stryka pigmentet två gånger, dvs det blir lite mer vit ton än jag kanske tänkt, för det var svårt att få en strykning snyggt tydligen. De strök endast två gånger efter att kunder inte blivit nöjda med en strykning......

• Liten med Mindre

Heja Hattis ! Hoppas det inte kommer mer färgat.

Namn - ett släktnamn + tilltalsnamn, i den ordning det flyter bäst. O vi fick verkligen "smaka" på namnen och pröva någon dag var, för alla namn passade ju inte lilla älsklingen när den kom ut.

Känner mig starkt förvirrad på jobbet, och inser att jag som alltid tycker mig ha bra koll, har noll koll i mitt tycke. Ingen rolig situation när det känns som att det är bråttom med allt. Det hjälps ju inte upp av att det är ganska mycket nytt, saker har hänt sista året, och jag inte riktigt förstår alla vinklingar av min tjänst. Hoppas det landar. Behöver lära mig att fokusera mer än att hoppa runt. Fast det är ju svårt när man kör fast för att andra inte är tillgängliga.
    Hur håller ni andra fokus?

• Oupsie

Fru E, hoppas att offerten känns ok då så att ni kan kommer vidare med köket. Norsk skogskatt, skönt att ni inte missade den detaljen .

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!