• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles
    Hattis skrev 2011-01-20 22:21:57 följande:
    Namn - Heter man Ahl eller Ahl-ström, -gren etc så får man tänka efter om man får en flicka. Och inte ge henne namnet Ann.

Andra väsentligheter - Tack för alla tankar, kände mig rätt uppgiven igår. Strutsade med bruna trosor idag Skäms. Har inte sett någon eländig färg på toapapperet September - ska t BM för inskrivning (knäppt nog) på torsdag. Har inte fått boka Vul och har så mycket på jobbet så att jag nästan kräks av det. (mkt överdrivet och bildligt talat, inga kräksymtom i sikte). Ska ta upp det med henne så får vi se.

Man kan ofta boka VUL hos en privat vårdgivare men inte hos MVC. MVC här i Gbg gör inga tidiga VUL alls, inte ens om man haft MA. Men jag ringde gynakuten på Sahlgrenska som gav mig ett namn på en vårdcentral med en doktor som samarbetar med dem och han gjorde vårt VUL, vi fick tid med en gång. Tips...

PB: tack för den fina buketten!

Telis: jag gillar inte heller Harriet. Jag gillar inga namn med "hårda" R i; Rut, Rakel, Ragnar, Harriet...
  • Lapinette

mugglan - och på franska blir det långa lite skorrande rrrrrr. Ha, ha ... vi kommer inte få det lätta att hitta ett namn som låter lika fint på båda våra språk.

• Fossing77

He he! Hade aldrig ens hört talas om det förrän vi frågade mamma och pappa om namn på släktingar för att fylla i släktträdet i Tristans babybok.... Jag trodde dom skojade ;)

• FruCicci

Hej igen,

jag skulle läsa ikapp och kommentera i går, men sen hamnade jag i möten och avslutningsvis lönesamtal där jag för andra gången vägrar skriva på GRRRRR
    Jag använda Snorkis uttryck: JAG ÄR VÄRD DET!

Namn diskussioner.... alla i min familj har 3 namn! Alla är släkt namn också, jätte viktigt för mig.
    Sen har jag inte tilltals namnet först heller för jag vill att det ska vara en fin melodi i namnen.
    Carl Oscar Victor
    Emelie Maria Louise

Min man har Oscar på sin sida och jag har de 2 andra, min bror heter Carl och han är gudfar till Victor och sen hette mammas morfar Victor
    Får jag en son till ska han heta Oscar. (1a på listan)

Min farmors mormor hette Emelie Maria och på makens sida heter alla Maria i andra namn, Louise heter jag och min farmor och så blev det att min dotter fick heta det.
    Tycker det är super kul att man kan berätta om varför barnet fick nmanet och vad det härstammar ifrån.
    och appropå långa efternman.... mina barn har dubbelefternamn eftersom jag vägrade ta min makes -sson namn när vi gifte oss.

Harriet hemskt namn Don't like

LAPPIS; herregud, plats 47!
    Krulltrumpeter, champagnekorkar och massa grattis!

Smint, vilket sammanträffande att vi har spenderat så mycket tid i samma område som barn Galet, jag är såååå nyfiken på vad dina kusiner heter. Jag gillade dessutom ofta grabbarna som var lite äldre

Telis, du är rolig du

Mugglan, hoppas du hade en fin skräcködle dag i går, fantastisk bild AM hittade
    Jonathan är jätte fint, jag vet en trådbebis som heter det.
    Och Tingas pojkars namn är det väl minst en trådbebis till som heter!!  Iaf det som börjar på A.

Jag har inte hunnit läsa i kapp nattens diskussioner, men såg den vackra buketten från PB, ljuvlig!
    Och TIngas beskrivning av begravningsblomster till ungdomlig mormor lät jätte jätte fint med! (kram)

Nu måste jag jobba på lite....

• FruCicci

Hattis, när jag var gravid med tvillingarna hade jag brunt kladd i vecka 5-6, det behöver inte betyda något alls, utan kan vara levrat blod från när ägget fäst som kommer ut lite sent.... KRAMAR

• Fossing77

Hattis: Jag har oxå haft såna och det har gått vägen ändå. :) Håller tummarna :)

• muggles

Hattis: jag frågade Fertilitetscentrum varför man kan få en liten blödning efter plus el strax innan. Deras svar var att när ägget fäst så börjar kroppen producera progesteron (graviditetsbehållande hormon) men innan prog-nivåerna har kommit tillräckligt högt kan en liten del av slemhinnan släppa, vilket ger en liten blödning. Jag hoppas på det bästa, det är fan er tur nu!

Fredag och plats 47 i kön - Pol Roger!!!!

• Lapinette

mugglan - har faktiskt ingen Polare hemma men det ligger en årgångschampagne i kylen ... vi får se om vi nallar på den i helgen.

• start september

Hattis, jag tror och hoppas att det inte är någon fara. Om du blir orolig så se till att få ett VUL. De privata BM i huvudstaden har även gyn så annars ring för att skriva in dig där istället och bråka så får du en tid. Eller din vanliga gyn?

Också mycket på jobbet, men håller det ifrån mig, mår illa och vill inte stressa. Mindre hållbart i längden...

Namn är svårt. Vi hade fått höra att det var en tjej på UL, men valde att hålla tyst om det eftersom man faktiskt inte vet och för att vi inte vill ha spekulationerna kring bla namn. Vi valde ett namn som funkar både enligt Sweetans kriterier  och som inte har för många stavelser för att i möjligaste mån undvika smeknamn. Lite ovanligt skulle det vara, tyckte maken som är uppväxt med ett supervanligt namn och inte för udda tyckte jag som har en namn som jag var ensam om min generation, ungefär som Tinga beskriver. Jag tyckte det var hemskt i nioårsåldern, sen vande jag mig och nu trivs jag. Dotterns namn visade sig finnas långt tillbaka i makens släkt men det var mer en bonus. Vi har ett andranamn var och det fick hon också, samma som jag har och som min farmor hette. Det är ett helt ok namn som förstanamn, så får hon namnångest och vill byta får hon väl ta det tänkte vi.

• muggles

Förresten går jag in i v22 idag, bock på det...

Jag hade en jättefin dag igår, blev så glad för all uppvaktning. Särskilt eftersom jag hade noll förväntningar då födelsedagen hamnat lite ur fokus denna gång. Jag fick en ny armbandsklocka som jag önskat mig och fina guldörhängen av bästa väninnan. Och massor av blommor. Och på kvällen lagade maken oxfilé med sin hemmagjorda bearnaissesås - MUMS!

Till helgen åker vi på övernattning någonstans som jag inte vet vart (vill inte veta) med afternoon tea, middag och frukost, bara vi två. Bikini och bok var visst bra att packa ner.... NICE!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!