• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Jag förstår de vänner som inte velat säga vilket namn deras barn ska ha förrän det varit dop/eller det fötts. Det är alltid någon som kommer med någon dum kommentar typ men det kan den väl inte heta?! Min mamma kommer säkert komma med sådana kommentarer (hon är typiskt osmidig) så jag tror vi ska hålla våra favoritnamn tysta för oss själva.

Jag fick min mammas namn som andra namn och min bror har sin pappas (ja, vi har ju inte samma pappa).

• muggles
    Oupsie skrev 2011-01-20 20:39:59 följande:
    Hur har ni gjort? Har ni gett något namn bara för att göra någon annan nöjd?
    Nej skulle jag aldrig ha gjort. Vi ville inte ha en massa åsikter om våra namnval så det var hemligt tills det var bestämt. Men efteråt nämnde vi att hade det blivit en kille hade det blivit Jonathan (såvida det passat barnet då) och då kom givetvis en massa åsikter flygande. "Det är ju ett alldeles för långt namn, särskilt med det efternamnet ni har också..." Osv. Så jag är rätt nöjd att vi höll Moa hemligt tills det var bestämt.
  • fru AM

Själv fick jag mitt förstanamn efter min pappas första flickvän (!), andranamnet som jag alltid, tills nu, hatat från min pappas farmor (Märta) och mitt tredjenamn fick min mamma välja och tog ett utan anknytning bara för att hon tyckte det var fint.

• Lapinette

AM - och mitt tilltalsnamn fick jag från en fransk skådespelerska som min mamma tycker är så vacker .. fast självfallet skulle det inte stavas så där "krångligt" tyckte mamma. Fast egentligen ville hon att jag skulle heta Christine men det kunde pappa inte uttala. Vet inte vad det spelade för roll för min pappa har alltid haft ett nicname på mig, han är den ende.

mugglan - tror det är smartast att hålla tyst om namnen, som sagt .. alltid någon som har en åsikt!

• Fossing77

Min morfars far hette Ragnar Amandus... Det ni! ;)

• Ore

Meeeeennn...

Glömde ju det viktigaste. SKÖNT att det inte kommit mer brunt (blodvarning) Hattis. Se till att få ett VUL när du pratar med BM, det är ju inte konstigt att du oroar dig!

• Lapinette

Fossing - Amandus, never heard about! Fast en Ragnar jobbade jag med. Han var rolig!

• smint

Vi sa nog innan vi fick dottern vad vi hade för namn, men det var typ det enda namn vi hade också.. men hennes andranamn kommer från min mammas sida på släkten.. Om det nu kommer en pojke denna gång så har vi 2 namn, och det kommer från sambons sida. Hans morfar hette så. Sedan får vi se om det ser ut som en sådan men det får vi hoppas

Am och ni som har/haft barn i 3 års åldern, tips på lätta spel man kan börja spela, vanliga spel alltså.. fick tips om tårtspelet men om någon har något annat förslag så tas det emot tacksamt.. Skall till lilla leksaksaffären och kika idag och se om jag kan hitta ngt.. tänkte det kunde vara mysigt att börja spela lite spel med dottern. 

Snorkis: Har nog bara sett den där från stokke med hjul, men kan man inte köpa små hjul på någon affär och montera fast på en vanlig säng? 

• Lapinette

Ahhh.. inget mer brunt för Hattis. Toppen!!!!

• smint
    Fossing77 skrev 2011-01-21 09:43:01 följande:
    Min morfars far hette Ragnar Amandus... Det ni! ;)
    hoho det var tjusigt  Inget som jag skulle ta efter.. Min doppräst hette Ragnar sedan hade vi en på gymnasiet också.. 
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!