• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Klockarbol
    passionsblomman skrev 2011-01-20 22:34:33 följande:
    Celosia heter den och den finns gul, röd och lila också. Och i en bollform där den faktiskt ser ut som en hjärna på allavar. Internt kallar vi den för "aphjärna", vilket man ju kan avslöja för kunder i rätt sammanhang och med lite snits, men när min chef(som jag själv fick lära upp från grunden) fågade en kund ifall hon ville ha en aphjärna i buketten också, fic jag stilla styra upp att så kanske man inte bäst säljer dem till gamla damer...

Den finns i en variant som ser ut som små plymer också.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur

Tokläcker är den och då brukar jag inte falla för skumma växter!
  • Hattis

Sweet - hoppas att du med flera har rätt! Eller, ja, det har ni ju, men jag hoppas att det är så. *Börjar bli tröööött*

• sweetstreet
    Hattis skrev 2011-01-20 22:46:03 följande:
    Eller hur Sweet! 70-talisternas barn kommer hemm och säger att "tvillingarna ska heta Göran och Sven-Erik. Och 70-talisterna kommer att säga "Eeeek! Ska ni inte ta mormors andranamn som är så fint"...

Men ärligt talat så är det lite så jag tror det är. För även min mamma har sagt ibland om hennes vänners barnbarn att hon tycker att vissa namn känns så "konstiga" p g a att hon får bilder i huvudet av gamla tanter i "städrocksklänningar"  med klut på huvudet...
    Man associerar ju namn mycket med personer man känt eller haft i sin omgivning som haft just de namnen... 
  • Hattis

Precis! Hihi, min svärfar har reagerat på att småbarn i hans närhet får enligt honom "tantiga" namn.

• sweetstreet
    Hattis skrev 2011-01-20 22:47:25 följande:
    Sweet - hoppas att du med flera har rätt! Eller, ja, det har ni ju, men jag hoppas att det är så. *Börjar bli tröööött*

Du jag förstår det vännen. Men denna gången SKA det gå vägen!!!!!! 
  • sweetstreet
    Klockarbol skrev 2011-01-20 21:48:29 följande:
    För vår del blev det per automatik (å hur stavas det då???) ett namn från varje släkt. Lite lustigt att Yngstas sistanamn (från makens släkt) visade sig vara ett namn som INGEN i min släkt har haft - och då är släkten på mammas sida stoooor. Vad är oddsen för det?

Min bror däremot gav sin dotter en påhittad kvinnovariant av vår fars namn för att göra gubben glad... Ingen hit vill väl jag tycka av massor med anledningar (som t.ex. att gubben var en elak och våldsam alkoholist??). Han är fortfarande i livet, antagligen är han så välkonserverad att han överlever oss alla...

Somliga svärmödrar tror jag att man har fått för synder som någon annn har begått Skrikandes.

Min svårmor grät när vi berättade vad Yngsta skulle heta - "för det var ju inte ett hederligt svenskt namn och tänk om hon inte kommer kunna få jobb"...
    *slår mig för pannan*
    Men himmel!! Vad var DET för namn nudå????????
  • Hattis

Hur går det fö m GC-snurren? Hur länge ska du fortsätta med det projekt som du jobbar med nu?

• sweetstreet

Ja vi har inte kommit längre alls. Fy på oss. Vi tänkte ta tag i detta med att kontakta advokat nu efter nyår men det har bara inte funnits energi till det. Men NU MÅSTE vi! Så jag har funderingar på att skicka en jäkla massa mail under morgondagen om detta.... Puh!

Mitt jobb har jag kvar till mitten-slutet av april. Inte länge alls tyvärr men det är som det är. Jag hoppas så att vi ska klara oss på makens lön tillräckligt länge så jag hinner få ngt annat.... 

• sweetstreet

I vilket fall är jag glad att jag fick skriva ytterligare en del av en artikel! Det är så himla bra för min del nu när jag ska ut i jobbkarusellen! 
    Det känns dessutom bra att jag faktiskt jobbade mig till den chansen genom alla timmar i julas....  

• sweetstreet

Till något heeelt annat så har jag en jäkla värk i magen!!!!!
    Satt idag och funderade på om det var mens men det var helt fel på det i kalender, men inser nu att det måste vara ÄL-värk. Jag kände typ aldrig av min ÄL tidigare så jag vet inte varför den börjat kännas såhär nu. Inte varje månad men jag har känt av den flera ggr sedan jag slutade med p-piller... 
    Inte så skönt...
    Ska man inte bli k*t av ÄL???? Det känns inte så jättesuget på att göra ngt när man har ont...?
    Inte för att vi SKA det heller för jag försöker köra säkra perioder nu, men jag tänker mer generellt och biologiskt....  

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!