• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet

Tinga,
    tycker buketten till din mormor låter otroligt vacker! 
    Hoppas det känns lite bättre för dig och familjen nu.  

• sweetstreet
    Oupsie skrev 2011-01-20 22:14:50 följande:
    Jag tycker att Greta är coolt, men tänk om barnet blir lite runt . Då blir det nog inte så bra.

Jag fick samma andranamn som min mamma har. Har frågat henne varför, för hon verkar inte speciellt förtjust i namnet heller, men hon svarar bara "men det skulle vara så". Att man skulle ha ett namn från sin förälder tydligen, och hon ville inte ge förnamnet vilket är dubbelnamn som var ganska poppis på 50-talet.

På tal om att ge syskon samma förnnamn som ett annat syskons andranamn så är det så för makens systrar. Den yngsta heter i förnamn vad den äldsta heter i andranamn.
    Min farmor hette greta men jag är faktiskt inte överförtjust i det namnet....
    Här i USA är det däremot ett namn man ju känner till om man snackar svenska namn på grund av Greta Garbo.
  • Hattis

Grattis Mugglan *krulliga knulltrumpeter* !!!

Och grattis Lappis, "47,47, vart har du tagit vägen nu?"

Hm, det har pratats råsaftscentrifug här tidigare. Vad gör du med frukt- och rotfruktsköttet PB? Går det att typ använda i maten, i en gryta kanske *spekulerar vilt*?

Tinga - grymt impad av mormor med kiwigryta!

Vink vink verkliga blivande fru muffin

Duscha lugnt Gulis

Namn - Heter man Ahl eller Ahl-ström, -gren etc så får man tänka efter om man får en flicka. Och inte ge henne namnet Ann.

Andra väsentligheter - Tack för alla tankar, kände mig rätt uppgiven igår. Strutsade med bruna trosor idag Skäms. Har inte sett någon eländig färg på toapapperet September - ska t BM för inskrivning (knäppt nog) på torsdag. Har inte fått boka Vul och har så mycket på jobbet så att jag nästan kräks av det. (mkt överdrivet och bildligt talat, inga kräksymtom i sikte). Ska ta upp det med henne så får vi se.

• Tinga
    sweetstreet skrev 2011-01-20 22:16:04 följande:
    Tinga,
    tycker buketten till din mormor låter otroligt vacker! 
    Hoppas det känns lite bättre för dig och familjen nu.  
    Tack! Jo, det är ju alltid sorgligt precis när någon dör, oavsett om personen ifråga var gammal och sjuk, men det ledsna går ju över fortare när man vet att det som hände egentligen var det bästa.

Blommorna blir så här http://www.begr-byra.se/hjartan_3.htm (FH27, längst upp till höger).
  • sweetstreet

Själv har jag ett så vanligt namn att man kan fundera över varför ens föräldrar inte hade mer fantasi??? Å andra sidan har jag insett att det väl var DÅ som det är NU. Samma namn ligger högt på listorna och det är lätt att omedvetet tycka att just de namnen är de finaste. Mycket mode och trender går det ju i namn....

Som tur var har jag alltid varit ensam i mina klasser om mitt namn trots att det är så himla vanligt. Däremot hade vi 3 Karin och 4 Maria i mina resp klasser/skolor....
    Mitt efternamn är däremot ovanligt och jag kallades ofta för det som yngre. Därför vägrade jag byta till makens när vi gifte oss. Efternamnet är lika mycket JAG som mitt förnamn! Och nu heter dottern det också. DET tycker man är skitkonstigt här i SUA för här ger man nästan alltid mannens/pappans namn till barnet. Well well... not me and my kid...

Mitt andra namn är det nog ingen som heter mer än jag. Iallafall inte med den stavningen. Ett tag när jag var lite trött på mitt vanliga tilltalsnamn funderade jag löst på om man skulle byta, men sedan var det för svårt att tänka sig att kallas något annat ändå. 
    Andranamnet är så som Lappis sa att de ville göra med sitt kommande barn, mitt gamla namn från Korea. De behöll detta men inte som tilltalsnamn.  

• Hattis

Sweet - håller med dig angående skånska diftonger. Undrar hur en malmöbo skulle uttala t. ex. Åsa? Äusa? Ausa? Aosa?

• passionsblomman
    Oupsie skrev 2011-01-20 21:08:40 följande:
    Nej nej, jag syftade bara på att vi skulle få en ordentlig överraskning om det skulle titta ut en pojke .
    Okej, men då är det nog ändå något som Fossing eller någon annan spekulerade i , för jag har inte sagt något i kika-könpratet.
     Inte för att det spelar nån som helst roll, jag bara fattade inget.

Jag känner också en as-cool Harriet. Jag tror för min egen del att typ det sista jag skulle döpa en flicka till vore Rut. Det går int att säga uta att det låter hårt och ilsket liksom.
    (förlåt alla Rutor)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Klockarbol skrev 2011-01-20 21:32:03 följande:
    PB - i din bukett till Mugglan är det en orange växt som ser ut som hjärna - såååå läcker!!!! Vad är det???
    Celosia heter den och den finns gul, röd och lila också. Och i en bollform där den faktiskt ser ut som en hjärna på allavar. Internt kallar vi den för "aphjärna", vilket man ju kan avslöja för kunder i rätt sammanhang och med lite snits, men när min chef(som jag själv fick lära upp från grunden) fågade en kund ifall hon ville ha en aphjärna i buketten också, fic jag stilla styra upp att så kanske man inte bäst säljer dem till gamla damer...

Den finns i en variant som ser ut som små plymer också.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!