• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet
    passionsblomman skrev 2011-01-20 22:34:33 följande:
    Celosia heter den och den finns gul, röd och lila också. Och i en bollform där den faktiskt ser ut som en hjärna på allavar. Internt kallar vi den för "aphjärna", vilket man ju kan avslöja för kunder i rätt sammanhang och med lite snits, men när min chef(som jag själv fick lära upp från grunden) fågade en kund ifall hon ville ha en aphjärna i buketten också, fic jag stilla styra upp att så kanske man inte bäst säljer dem till gamla damer...

Den finns i en variant som ser ut som små plymer också.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sweetstreet

Haha Harriet för mig får mig alltid att tänka på en bok jag läste som barn om en tjej som hette Harriet och som spionerade på folk. Den var skitbra!

• sweetstreet
    Hattis skrev 2011-01-20 22:25:27 följande:

Sweet - håller med dig angående skånska diftonger. Undrar hur en malmöbo skulle uttala t. ex. Åsa? Äusa? Ausa? Aosa?

Hm, Å tror jag går bättre ändå (MEN det är ju olika på olika skånska dialekter) men däremot tycker jag att just O och U ofta får ett konstigt uttal.

Tillexempel så gillade jag namnet Tor men på skånska skulle det bli typ "Tiiioooouurrrr" vilket kanske inte kändes lika kul??
  • Hattis

Harriet - helt ok. Och inte på listan heller va? Jag har förstås fastnat för nummer 2 avseende tjejer. För säkert 15 år sedan och då var det inte så högt!!! Men det var fortfarande två generationer ifrån och du har ju min generation börjat spruta ur sig barn...

• sweetstreet

Hattis hur är det med det bruna??
    har det slutat nu??? 

• Hattis
    sweetstreet skrev 2011-01-20 22:39:10 följande:
    Tillexempel så gillade jag namnet Tor men på skånska skulle det bli typ "Tiiioooouurrrr" vilket kanske inte kändes lika kul??
  • sweetstreet

Jag tror att de ovanligaste namnen än så länge är just 40-talistnamn. Men de kommer alldeles säkert att komma klättrande på listorna snart. 

Om ett antal år kommer vi ha en massa Kjell-Åke, Ingvar, Gudrun, Solbritt, Gunnar och Margareta på våra dagis.

• Hattis

Sweet - Look up Jag tror att det har "slutat" nu, nada vid pappersmuffning *peppar, peppar*. Undviker underkläder med mörk färg och undviker trosskydd. Fans det förresten inte svarta trosskydd för ett tag sedan?

• sweetstreet

Å vad BRA Hattis! Jag hoppas att det bara är en sådan där liten blödning som ju kan ske tidigt utan att det blir problem framåt.

Efter vår insemination vågade jag inte testa för jag var såå säker på att det inte tagit. När det sedan kom lite brunaktigt blod runt testdagen så tänkte jag att jahapp så var det klart då och väntade bara in tanten.... Jag var så säker på att det var tantens förtrupper på gång. MEN när det inte kom mer utan mindre efter 1-2 dagar så testade jag ändå och det var då jag fick plusset!
    Nu har ju du gått längre än vad jag hade då, men jag tror det är rätt vanligt med lite småblod under de första veckorna av en graviditet. 

• Hattis

Eller hur Sweet! 70-talisternas barn kommer hemm och säger att "tvillingarna ska heta Göran och Sven-Erik. Och 70-talisterna kommer att säga "Eeeek! Ska ni inte ta mormors andranamn som är så fint"...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!