• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

Godmorgon alla

oj vad ni skrev igår kväll, får läsa ikapp under fm..  

Inget kräk ännu här så hon mår nog bra, men vi håller henne hemma idag med för att undvika någon bacill till helgen..  

Hattis: Skönt att det inte kommit något mera brunt, hoppas det fortsätter så..

återkommer  

• Fru E

Hattis-svarta trosor är guldvärt när man inväntar BIM!!!! Då slipper man se vad som ev finns där inte för att man måste analysera men skadad som man är

• muggles
    Lapinette skrev 2011-01-20 16:57:16 följande:
    Vet inte vad det är som händer men nu är vi visst no 47 i kön!!!
    Men hallå! Är det inte typ 9 platser på en vecka nu??? YES!

Piggelin: jeeeesus! Vilken grej, ser helt jäkla livsfarligt ut! (Hur övar man en sån grej?)
  • muggles
    Telis skrev 2011-01-20 20:09:51 följande:
    kängu, man resonerar väl alltid utifrån sina egna erfarenheter. Jag som har ett mer "speciellt" namn (utan att vara ovanligt) har tyckt att det varit skitjobbigt många gånger. Jag hade hellre velat ha ett vanligt, okrångligt namn.
    Tycker du att vi har ett "speciellt" namn? Jag upplevde att var och varannan tjej hette så i våra årskullar. Spelade fotboll när jag var ung och minst en i varje låg hette så minns jag...

Snorkis: Britta?! Näe... *trycker på ogillaknappen*
  • Lapinette

Morning ladies,

Diskuterar ni fortfarane namn här inne? Telis, skrattade åt din beskrivning av Harriet för det låter precis som en Kerstin som var väninna till min mamma för en så där 20 år sedan. Min mamma tyckte om namnet Kerstin och hade tänkt att döpa min bror till det ... ja om han hade blivit tjej förstås men efter att ha träffat denna väninna så ville hon inte det längre.

Min kusin heter som er, mugglan och Telis, men annars känner jag nog ingen.

• Ore

Åååhhh, hoppas det svishar vidare fort i kön!

Lillkillens namn var inte bland de 100 vanligaste... Men jag tror att det kommer bli vanligare, frågan är bara hur vanligt?

Min svåger (alltså syrrans man, som är adopterad) fick också sitt biologiska namn som mellannamn, tillsammans med sin pappas förnamn. Men det framgick aldrig från papprena om det var ett efternamn eller förnamn, så eftersom det namnet finns som efternamn så valde de att göra om namnet till ett sådant. Det klingar ju då litet utländskt, så jag är innerligt glad att de inte valde det namnet de först tänkte på till sin dotter. För det klingade alla gånger utländskt det också, och även om det är tragiskt att det är svårare för utlandsfödda att få jobb i Sverige, så är det ju en realitet och något som man kanske ska försöka undvika om möjligt...

Angående släktnamn så skulle jag också varit obstinat och inte lyssnat på vad andra tycker och tänker... Jag och maken är dock så egotrippade att våra barn ska få våra förnamn som andranamn Fast det förutsätter ju att vi får en dotter också, här kommer inga namn att återanvändas! Då kommer vi nog leta efter andra släktnamn. Och eftersom lillkillens andranamn är makens förnamn, så tar vi nog ett namn från min sida av släkten om vi skulle få en pojke till.

Om vi får fler barn, vill säga.... Inga direkta planer på det än... Och man vet jualdrig om man lyckas, heller...

Snaily och Nenne: Känner igen bajsblöjsbytefrekvensen! I början bytte vi blja upp emot ett dussin gånger om dagen, och nog fasen var det bajs i nästan alla... Sedan minskade bajsblöjorna till en varannan dag eller så. Sedan tog det fart igen, och nu är det 2-3 om dagen. Och lika många kissblöjor.

I övrigt så glömmer jag alltid allt som jag skulle kommentera. Måste plocka fram anteckningsblocket igen, tror jag...

Snorkis: Tack för tips på shoppingsida! Har de snabb leverans?

• MSW

Fredag var med versaler!! Jaja! Hattis: hoppas att du slipper få mer brunt! (---) vi har också en råsaftcentrifug, men den används dåligt.. Kanske jag kan få gå en kurs hos dig pb?

• fru AM

Håller desterat påa tt läsa ikapp men kommenterar innan jag glömmer:
    Snorkis: Spjälsäng på hjul kanske det inte direkt vimlar av min i deta test finns det en: Stokke Sleepi (tyvärr dyr men väldigt fin samt också förvandlingsbar till juniorsäng och soffa!) http://www.smartson.se/test/familj-fritid/barn/guide_-_9_spj%C3%A4ls%C3%A4ngar.html

Angående om vi låtit oss påverkas av släkten angående namn ... en av få fördelar med att ha döda föräldrar är att de håller djäkligt tyst när det kommer till namn Vi har faktiskt valt helt själva *duktigt! Klappar mig själv på huvudet*. Det enda var väl att svärmor hade åsikter om att hon tyckte Livia var fult och Hektor konstigt. Men hon har ändrat sig nu. Livia har min svärmors förstanamn som andranamn och min morfars mammmas förstanamn som tredjenamn. Hektor har sin farfars farfars namn som andranamn och sin morfars farfars fars namn som tredjenamnn ... Första prio var att de skulle vara fina och att vi gillade dem - därför fick vi gå lite längre tillbaka  i tiden. Storsonen har min pappas och min brors förstanman som andranamn. I vår släkt (på min pappas sida alltså) har äldsta sonens äldsta son alltid hetat samma namn. Oftast som tilltalsnamn. Mycket förvirrande med två Olof i samma hushåll ...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!