• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Oupsie, annars hoppas jag ju på dig så att jag blir av med alla tjejbebiskläder jag har här! Ni har inget ärende till Stockholm eller har bekanta som har vägarna förbi? Jag hade hoppats på Snigeln också men de bor ju tyvärr också långt bort och det är för mycket för att skicka.

• Piggelin1
    kängu skrev 2011-01-20 20:02:53 följande:
    Telis, jag tänkte nog också lite på det där med att inte bli mobbad (typ att namnet inte ska rimma på ngt helt uppenbart - typ Ulla-knulla ) men mest på att jag ville att han skulle ha ett speciellt namn som var "hans". Jag har ju ett namn som inte var vanligt när jag växte upp (även om det är vanligt nu) och gillade verkligen att ha ett lite mer speciellt namn, gillar det faktiskt även nu
    Kängu - ett av mina andranamn är just precis ULLA Har alltid avskytt det & tackar min lyckliga stjärna för att det inte är mitt tilltalsnamn. MIna föräldrar hävdar att de valde det för att det var vackert (finns inte ens ngn stackars släkting att skylla på, som jag fått det efter).

Håller med om det där att ha ett lite mer ovanligt namn när man växte upp, det hade/har ju jag med. Har alltid gillat det & hur många som helst var velat få till ett smeknamn på det, men jag har alltid föredragit mitt riktiga namn & inget annat. Fast jag inser nu att det där att ha ett lite annorlunda namn har jag ju inte alls överfört på ngt av mina barn Jaja.

Ska fortsätta läsa ikapp...
  • Klockarbol
    nennesjuttioåtta skrev 2011-01-20 21:45:42 följande:
    Jag är född på Puff
    Stackars Puff? Eller är jag bara tröttare än jag trodde för nu blev jag totalförvirrad...

Fast nån ska väl vara det också
  • Tinga

Mitt tilltalsnamn var också väldigt ovanligt när jag växte upp, både bland barn i min egen ålder och framförallt bland vuxna. I många år trodde jag att jag skulle bli tvungen att byta till Birgitta, Margareta, Kristina eller något liknande när jag kom upp i 20-årsåldern, för det var ju så vuxna kvinnor hette.

• Telis

Piggelin, Fast om folk kan gilla Harriet så är jag inte alls förvånad över att någon kan gilla Ulla. Men vilken tur att du fick ett sånt fint tilltalsnamn!

• Tinga

Lappis - vilken himla fart det blev på kön nu, helt plötsligt! Fantastiskt!

• nennesjuttioåtta

nu ska jag och maken duscha så jag har inte tid att hänga här längre

• Oupsie

Tinga, det låter jättefint med cerisa rosor!

BS, ah, det hade ju varit bra. Men tyvärr har vi inga planer på att åka till Stockholm den närmste tiden. Vi har inga planer alls för den närmsta tiden faktiskt, mest en bebis som ska komma .

Telis, vad är det du tycker är så hemskt med Harriet . *Nyfiken*

• sweetstreet
    Piggelin1 skrev 2011-01-20 21:54:07 följande:
    Kängu - ett av mina andranamn är just precis ULLA Har alltid avskytt det & tackar min lyckliga stjärna för att det inte är mitt tilltalsnamn. MIna föräldrar hävdar att de valde det för att det var vackert (finns inte ens ngn stackars släkting att skylla på, som jag fått det efter).

Håller med om det där att ha ett lite mer ovanligt namn när man växte upp, det hade/har ju jag med. Har alltid gillat det & hur många som helst var velat få till ett smeknamn på det, men jag har alltid föredragit mitt riktiga namn & inget annat. Fast jag inser nu att det där att ha ett lite annorlunda namn har jag ju inte alls överfört på ngt av mina barn Jaja.

Ska fortsätta läsa ikapp...
    haha ldsen Piggis, men måste bara inflika att just namn som Ulla eller Olle eller liknande är sådana man INTE kan kalla sina barn om de har en skånsk släkt...
    För i vissa delar av skåne kan man uppenbarligen inte skilja på O och U när man pratar. Utan det blir liksom en konstig mix av det hela.....  
  • Oupsie

Jag tycker att Greta är coolt, men tänk om barnet blir lite runt . Då blir det nog inte så bra.

Jag fick samma andranamn som min mamma har. Har frågat henne varför, för hon verkar inte speciellt förtjust i namnet heller, men hon svarar bara "men det skulle vara så". Att man skulle ha ett namn från sin förälder tydligen, och hon ville inte ge förnamnet vilket är dubbelnamn som var ganska poppis på 50-talet.

På tal om att ge syskon samma förnnamn som ett annat syskons andranamn så är det så för makens systrar. Den yngsta heter i förnamn vad den äldsta heter i andranamn.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!