• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet

Stor kram Oupise och alla andra!!
    Godnatt! 

• Oupsie

Sweet, ja det behövs ju inte ett skötbord egentligen. Det är väl mest att det känns lättare då jag inte vet hur pass rörlig jag kommer att vara. Kollade blodtrycket i går och det var bra, men tack för påminnelsen!

• Oupsie

Kram Sweet! Nu ska jag också gå härifrån.

• Tinga

Hej tråden! När jag äntligen lyckats läsa ikapp 60 sidor har förstås ni alla loggat ut, men jag bidrar med lite kommentarer iallafall. Har jättemycket på jobbet (som vanligt), så att hänga här är inte att tänka på. Hemma är det full fart också, och jag vill ju hinna umgås en del med Piff & Puff också. Ikväll har maken kollat på handboll, så då kunde jag roa mig här. En del kvällar har vi annars den senaste tiden ägnat åt serien Band of Brothers, som vi fick på DVD i julklapp. Mycket bra, och rekommenderas om man är lite intresserad av andra världskriget.

FruLlan – jag kan bara säga precis som till Snorkis att jag också bdåe känt och känner mig avundsjuk på andras graviditeter, och då fick jag ju ändå behålla mina barn, så jag förstår att det är tufft för dig att träffa andra gravida. Jag tycker själv fortfarande, nästan tre år efteråt, att det är jobbigt med gravida lyckliga blivande mammor. All världens kramar till dig!

Hattis – åh vad kul med ett plus! Hoppas intensivt att det är av en bestående sort. Kram!

Muggles – intressant att höra lite mer om TTS, även om jag förstås önskar att ni aldrig hade behövt bekanta er med det. I allmänhet inom neonatalvård räknas man som ”mycket för tidigt född” om man föds före 28+0. Skönt att höra att allting är perfekt just nu; ni får försöka glädja er åt det och ta en dag i taget. Kram!

När det gäller för tidigt födda barn kan man inte automatiskt säga att det är sämre att vara född i v.25 än v. 27, för det beror så otroligt mycket på vad som händer. En kollega fick sin son 23+0 och han är hur frisk och fin som helst (7 år idag), medan det finns barn som föds i 28+0 som får hjärnskador och bestående men. Vi har ju fått en del problem, men de är ju av övergående art åtminstone. Flera av de barnen som vi var på neo samtidigt med föddes tidigare än Piff & Puff men har ändå inte fått matproblem, så det finns inga givna vägar. I Lund räddar de förresten aldrig barn före 23+0, för här tycker de att lungvävnaden är för dålig innan dess, för att barnet ska kunna få ett vettigt liv. Piff & Puff, som alltså är födda 27+0, kommer att ha tillräckligt bra lungkapacitet för att kunna jogga en mil, spela fotboll med kompisarna, osv, så även om de inte har förutsättningar att bli elitidrottare har de alla förutsättningar för att få ett normalt liv, vad gäller fysisk funktion.

Piggelin – skoj med alla bröllopsförberedelser! Efteråt får du berätta ”allt”. Vad omtänksamt av din syster och svåger att fixa en heldag för er.

BS – jösses, vilken svärfamilj du har!

Izzie – stort grattis till plusset! Hoppas att det kommit för att stanna den här gången.

Vänner – haha, vilken blöjstory från BB!

Snorkis – jösses, vilken korkad kvinna din kusins fru är! Kram!

Snigeln – du tror inte att ett jobb typ serviceingenjör skulle kunna passa din man? De serviceingenjörer som jobbar på samma företag som jag har en väldig blandning av praktiskt och teoretiskt arbete, så det känns som något som kanske skulle kunna passa din man. Han har ju uppenbarligen en ”teoretisk” ådra också, eftersom han tagit sig igenom en civilingenjörsutbildning.

Nenne – flyttplaner?!? Nu vaknade nyfikenheten!

September – skönt med ett tickande hjärta. En liten milstolpe åtminstone, även om det är lång väg kvar. Kram!

PB – härligt med bra team-träff!

Oupsie – kramar i mängd! Usch, vad tungt och jobbigt det låter med alla svarta tankar. Men du, men kan inte vara en dålig mamma innan ens barn fötts, och det ska mycket till för att man ska bedömas som det sen också. Hoppas att du kan skala av dig dina egna krav på dig själv, för inget blir ju heller gjort för att du anklagar dig själv. (Lätt att säga, svårt att göra – jag vet.)

Fru E – dina tårtor är både vackra och goda.

• Klockarbol

Tinga - jag sliter fortfarande med mina 12 sidor från idag!

Kastar in en "mellankommentar"

Mugglan - å så glad jag blir att det såg bra ut i dag! Jag forsätta hålla tummar (eller näsor eller vad jag nu får tag i).

PB - Himlarnas så bra att du känner dig nöjd med dagen! Och starkt att härda ut när det blir "måsteåkabussmegalångdag" dessutom.
    Är på illamående-inlägg några sidor bakåt och tänkte flika in att jag har fått Lergigan (ej comp) utskrivet som rogivande. (tyckte nog att jag har känt igen namnet...) Är som jag förstår det en antihistamin (?) som gör att man blir lite trött och såsig. På mig funkade det så att nån halvtimme-timme efter att jag tagit tabletten så blev jag rejält "sovtrött" och under förutsättning att resten av familjen inte stökade runt så funkade det utmärkt!

Nu stöp det lovande försöket eftersom varesig äldsta med sovrum ovanpå vårt eller make tyckte att de hade nån anledning att bli klara för kvällen i rimlig tid så det som oftast blev resultatet var att det slamrades en trappa upp (man mååååste ju sortera böcker på det aphårda golvet innan man somnar...) och O var bara tvungen att spara/glömma ALLA kvällens måsten till stax efter läggdags... Skrikandes
    Å när jag missar ett sömntåg så tar det några timmar innan nästa tåg behagar dyka upp

Men som sagt, jag rekommenderar helt klart Lergigan som alternativ för att förbättra sömnmöjligheterna. Ger igen 'baksmälla' som insomningstabletter kan göra och det känns betydligt roligare att ta en allergitablett på kvällen än att starta upp med antidepp. Vad har tycker ditt team att du ska börja med för meducin?

(Å antidepp kan vara himla bra det också men jag blir så osäker på om det får eftersträvad effekt för dig just nu eftersom du faktiskt inte vill ta dom?)

Hm, bidde ganska långt inlägg... jag som skulle bara

• Klockarbol

Oupsie - Åh skräp att du ska behöva ha det så jobbigt nu
    Men väldigt skönt att höra av dig
    Men dålig mamma eller dålig nåntingannat är du verkligen inte!!! Att ständigt ha smärta gör, förutom de rent praktiskt handikappande effekterna som är ganska påtagliga med så kraftig foglossning som du har, faktiskt att man inte orkar! Att min blir trött.
    Att ha ont kostar energi. Så det är inte på något sätt "konstigt"  eller "fel" eller "misslyckat" att du känner som du gör. Det är effekten av en enkel ekvation - går det åt mer energi än vad som kan tillföras så blir resutatet för lite energi kvar!

Omeprasol har jag ätit i samband med magsår och när jag behövt äta antiinflammatoriskt som min mage inte gillar. Fast för mig har resultatet blivit att magen har blivit så mycket "avsyrad" att jag har fått katarr och halsbränna av allt utom typ okryddad kokt fisk

Jag hoppas så att du ska få må lite bättre jättesnart och skickar en försiktig strykning över ditt hår (kramar har en tendens att knuffa lite och jag vill ju inte fresta på dina fogar i onödan!)

• Klockarbol

Tackar för tipset att använda stavmixern mot allehanda oknytt som försöker flytta in i garderober och under sängar!
    Just mumintroll har jag dock aldrig känt nåt behov av att mixa. Däremot var jag ruskigt rädd för Lilla My som ville ha svansen av ekorren som Mårran (?) fryst....
    Direkt vettskrämd var jag av John Blund (har tyckt innerligt illa om Lennart Svan ända sedan dess - och det var läääänge sen!) och Vilse i pannkakan.
    Än i dag händer det att jag drömmer mardrömmar om att bli upphängd på tork på en tvättlina som dom gjorde med den lilla gubben med båten med alla korkar i. Jag antar att han trillade i vattnet och blev blöt?

*ryyyser*

Mina favvobyttor från Tupperwere är de fyrkantiga förvaringsburkarna med rött lock som fanns förut. Stora rejäla saker att ha torrvaror i
    Bor man i en mycket gammal stuga lär man sig snabbt att inte ställa pappersförpackningar eller plastpåsar i skafferiet...
    I tidernas begynnelse hade vi ställt ut en 15kg säck med hundmat i skafferiet. Köpa pallvis med foder behövdes inte med bara 3 hundar men en extra säck i skafferiet kändes som en bra idé.
    Ända tills vi skulle använda den. Då var den tom.
    Byns fetaste möss eller?

• Klockarbol
    viktualia skrev 2011-01-18 21:42:05 följande:
    Klockarbol - kopplade dokument är ett gissel... men säg till om du behöver hjälp med excelregister som ska bli adressetiketter i word! Det hör till mina mer udda kunskaper....
    Den hjälpen mottages tacksamt!

Onda händer vill inte skriva adresser längre så jag lär hyfsa till adressregisterdelen i lilla firman relativt snart. Borde ha gjort en massa saker, typ inventerat lager, för länge sen men har bestämt mig för att det är en strålande början att äntligen ha fixat fakturamallen
    Det är ju inte så att det händer så jättemycket i lilla firman just nu. Behöver må lite bättre för att kunna jobba firman. Nu underhålls den bara med det allra nödvändigaste plus att jag får lite avlastning av en kollega så inte någon kund kommer i kläm.

Mest av allt vill jag ha en databas som jag kan fixa rubbet av "pappersjobb" i. Fick till en hygglig början i Oracles freewere version men sen kom vi osams så det stänkte om det. Fnular på om det inte vore idé att leja bort själva byggandet, jag har ju ett helt ok kontaktnät i databasvärlden.

Men vet ni, nu glimmrade det faktiskt till lite snabbt av motivation att jobba lilla firman!!! För det genererar ju en intäkt som då kan omsättas i min efterlängtade databas!!!!

(Ja, nu är det ju inte längre helt relevant att jobba mot ett 60 kvm stort bågväxthus längre så då måste ju en databas vara ett himla bra mål istället!)

Börjar känna mig lite svamlig och lätt off topic så jag ska nog gå på date med min kudde nu...

Fru E - vilka ljuvliga bakverk!!!! Jag tror bestämt att jag ska flörta med äldsta dottern så hon bakar cupcakes med maaassssoooor av frosting på
  • Liten med Mindre

FruE - supertjusiga bakverk. Tänk om du gjort vår bröllopstårta istället för klåparen på restaurangen! Med tanke på att de ställde undan halva tårtan innan folk hade hunnit se att den fanns - så hade det räck om du gjort för 40 personer.

Oupsie - angående skötbord så kan ett alternativ om ni har plats, vara att ha skötbädden på diskbänken. Så har vi haft med lilleman då han inte fick använda Mindres skötbord i början (skötbädd på en hög MALM-byrå alternativt golvet i hennes rum, vatten i bytta bredvid). Det man behöver finns i en avlagd sån där godisburk från affären, och blöjor i en hög bredvid. Fast vår diskbänk är ju rätt lång förstås.

(För övrigt är MALM- byrå med lådinsats gudomlig att stoppa undan små och stora saker i - om än tråkig för den finns överallt.)

Idag är det utvecklingssamtal med chefen. Tyvärr har jag insett att mitt stora problem i livet är att sätta upp mål, för jag är så rädd att inte nå dem (duktiga flickan vill ju inte misslyckas). Det blir lite svårt nu i början i alla fall - då jätteföretaget vi nu ingår i bygger verksamheten på mål på alla nivåer (vårt lilla företag har glatt struntat i allt sånt i alla år.) Inser ju att det är bättre så här - men attans vad svårt det är att komma igång. Kan ju inte ens sätta träningsrelaterade mål för mig själv, och det är ett ämne jag borde kunna...

Verkligen utvecklingspotential i alla fall.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!