• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Oms, trevlig resa! Njut ordentligt av ledigheten och solen .

Smint, ja men folk är så himla ego ibland, bara de kommer fram, först så klart, så struntar de att det råkar finnas andra i vägen. Sov gott!

Nu ska jag gå och hänga tvätt... och sen äta delicatobollTungan ute.

• Fru E

Smint-när vännerna bytte förra sommaren tror jag de räknade med 2-3 veckor men då tvättade de sina pannor och lade på dem igen, vi köper nya så kan bara kasta de gamla rakt ner. Tänkte ta hjälp av makens bröder och andra vänner men får nog kallt räkna med 3 veckor och sedan lite till med finliret. Tråkig tid att lägga men annars blir det dubbelt så dyrt

• Lapinette

Parnassia – inser att jag är något för sent ute men vill ändå komma med rekommendation – Hotel Costes. Vi har alla skivorna, fick no 12 och 14 i julklapp. Superbra, fransk loungemusik.

Omsan - ha en härlig semester

Mugglan, halllåååå?!!!

Annars har jag åkt skridskor i parken med väninna som väntar en liten bebis i mitten av februari. Hon har mått superbra hela graviditeten och jag hoppas att även resterande kommer att gå bra. Första barnet vid 43-års ålder.

• sweetstreet

Kollar efter Mugglan

Men inget så jag går och lägger mig....

• muggles

RUL igår visade att det är inget fel på våra små parvlar (ja visst var de söta EA!) men tyvärr har de TTS i stadium 2. Det innebär att ena tvillingen donerar blod till den andra. Den tvilling som är donator har nästan inget fostervatten kvar alls i sin hinnsäck (man kunde inte se skiljelinjen och heller ingen urinblåsa - den har inget att dricka) och den andra har för mycket fostervatten. Det är därför min mage växt så mkt senaste veckan.

Diagnosen TTS i trisemester 2 innebär att gör man ingen behandling är det 80% mortalitet på barnen.

UL bekräftades av en professor på Östra som sedan genast ringde till Huddinge som är enda stället i landet som utför behandling. Vi är inbokade för bedömning av ev behandling på måndag kl 13. Det de kan göra är att med laser bränna gemensamma blodkärl för att stoppa den "osunda" förbindelsen mellan tvillingarna. Det är inte säkert att det går att göra laserbehandlingen (att de kommer åt på just mig) men en fördel är att jag har moderkakan i bakvägg.

Om laserbehandling går att göra och om den går bra är det 70-80% chans att åtminstone ena tvillingen överlever. Kanske 50-60% att båda överlever. Det kan hända att en av dem dör, att båda dör, el att båda klarar sig.

Om ena tvillingen skulle dö (donatorn) nu i magen är det stor risk för att den överlevande tvillingen får neurologiska skador. Recipienten mår heller inte bra av att få för mkt blod; dess hjärta blir överlastat så situationen är farlig för båda.

Det här var min värsta mardröm och nu har det hänt precis det jag var rädd för. Jag kommer personligen att söka upp den som säger "men det här kommer att gå bra" och slå ner den personen med spikklubba. När jag yttrade mina farhågor om MA sa BM (och andra) "men du vet att det är extremt ovanligt och de flesta graviditeter går ju faktiskt bra". Sedan fick jag MA. När jag sa att jag var orolig för TTS sa alla att "men det är ju extremt ovanligt och de allra flesta tvillinggraviditeter går ju faktiskt bra" och nu har det hänt. Så om jag nu är orolig för att båda barnen ska dö, så blir jag inte särskilt lugnad av att ngn säger "men du ska inte måla fan på väggen".

Det finns ju ngt slags hopp eftersom de har sett bra resultat av laserbehandling. Nu hoppas jag bara att den går att genomföra på mig.

De gör bedömning på måndag, ev op på mån el tis och sedan är vi kvar i Huddinge för observation en dag till. Så ev vet vi mer om en vecka.

Jag är så oerhört ledsen och gråter hela tiden. Det är som att vi har fått en dödsdom på barnen. Och de var ju så välkomna och de såg ju så perfekta ut på UL. De var välkomna båda två även om vi inte från början ville ha tvillingar.

Är det ngn som har bestämt sig för att vi inte ska få ett barn till eller?! Är det ngn som vill straffa mig för att jga hävt ur mig "hade aldrig frivilligt skaffat 3 barn"??? Förlåt i så fall... jag menade det inte.

Jag vill bara inte befinna mig i den här situationen.

• Ninnnis

*smyger in från granntråden*

Åh, Muggles!

Jag tittade in för att se om du lämnat rapport från RUL och möts av denna fruktansvärda läsning. Fy f*n, rent ut sagt!

Jag kan inte göra annat än att hoppas av hela mitt hjärta att laserbehandlingen går att genomföra och att den lyckas. Under tiden känner jag med er, lider med er och skickar alla styrkekramar jag kan uppbåda. Åh vad jag önskar att ni hade sluppit vara med om detta... Kram!

*smyger ut*

• FruCicci

Massa kramar Mugglan!

Man inte vad man ska skriva, mer än att det är så fruktansvärt orättvist och tråkigt! Jag hoppas ju naturligtvis att allt går bra och vill gärna skriva att det kommer självklartgöra det, men jag ligger lite lågt tror jag....

Du är iaf världens bästa Mugglan och jag kan bara säga att jag och vi finns oavsett!

phuuuuuuu..................

kram

• MSW

Men vad fan jag blir så jävla ledsen och arg mugglan! Hur kan det vara så orättvist?!? Jag vet inte heller vad jag ska säga!! men jag hoppas verkligen att det går bra, det är väl det enda jag kan göra.. *kramar*

• start september

Åh Muggles, att du skulle ha rätt i dina farhågor. Det är så fruktansvärt att det inte finns ord. Största kramen till er och all styrka inför nästa vecka. Håller alla tummar för att det ska gå att operera i första hand.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!