• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Snorkis: jag tror på att tillåta sig att känna de känslor som du känner. De kommer inte att försvinna bara för att du försöker skjuta undan dem, kanske tvärtom? Kanske bättre att släppa fram dem helt (skriv gärna här!). Det är som trollen - släpp fram dem i ljuset så försvinner de... Kram!

Oupsie: jag förstår precis dina känslor av misslyckande men jag önskar att du inte kände så. Under min första graviditet var jag mer inställd på att jag skulle hantera allt som om jag inte var gravid, dvs det skulle inte påverkar så mkt. Och det gjorde det inte heller, för jag hade ju en lätt graviditet. Det var först i slutet, de sista veckorna, som jag kände att jag blev tröttare än vanligt. Men denna gång är jag mer inställd på att det kommer att bli jobbigare (eftersom jag blivit itutad hur jobbigt det är med tvillingar och man kan bli sjukskriven redan i v25 mm), så jag planerar redan nu att ta det lugnt framöver. Jag har åkt på en presentation den 9/2 och jag känner mig redan tveksam till det eg. I vanliga fall skulle det vara en smal sak men nu känner jag att varje sådan prestation kräver mkt mer av mig. Bara att resa över dagen till Södertälje för kundbesök gjorde att jag bara låg på soffan resten av kvällen... (och det var i nov). Så jag önskar verkligen att du kunde "tagga ner" och erkänna inför dig själv att du har drabbats av en jobbigare graviditet och kanske eg borde ha gått sjukskriven. Och ingen kan kräva att du borde ha kunnat heltidsstudera och prestera som vanligt. Du har all tid i världen på dig att göra det sedan!

• Parnassia

God morgon i tråden!

Här snöar det som 17 idag, dagens motion blir snöskottning.

Stora öppnade upp dagen stort med att ställa en fråga som jag hoppats få slippa ett tag till. "Hur kommer bebisar in i magen!" *iihh* Hon är 3,5 år. Är det inte lite tidigt att börja prata om snoppar och snippors funktion utöver kisseriet? Hur har ni gjort? Vad har ni sagt?
    Jag hann aldrig påbörja ett svar idag, hon hann börja prata bort sig själv och jag tog inte upp tråden igen...

Maten igår blev lyckad! Paj med räkor och broccoli och citronmarängpaj blev det till slut. Gott! Tack för alla tips!

• _koko_

oupsie - Kram! De sista månaderna av mina graviditeter har jag inte gjort mycket vettigt och ingen har ens lyft på ögonbrynen. Och då har jag haft MYCKET enkla graviditeter! Dvs låt dig själv vara bara gravid nu, skit i kursen och skit i känslan av misslyckande om du kan, för du har ingen anledning att känna dig misslyckad!!
    (Och det verkar redan nu gett resultat med dubbla piller faktiskt, hurra!! Fast kanske är det för tidigt att ropa hej...)

klockarbol - Underbar dekorbild, klart du ska ha såna!!! Tänkte väldigt mycket pippi långstrump när du nämnde gult och rosa kök, men nu tror jag det blir finfint!

msw - Håller tummarna för att du får resultatet du hoppas på idag, och att det blir op snart om det är det som krävs. OCH framför allt att den open gör slut på problemet för evigt!

snorkis - Kan bara instämma med övriga talare, tillåt dig känna alla känslor och känn ingen skuld över det! Men jag skickar också en stor varm kram, för jag fattar att det är jobbigt att känna som du gör!!

hattis - KRAM till dig också, skit med kroppen som beter sig!!!

Årsbudget gör vi också, men inte varje år. Fast nu är det hög tid för en ny!! Vi har skandiabanken som gemensam bank, och de har jättebra verktyg att ha som underlag (man kan aktivera "sammanställning" på ett konto, och sen kan man ta ut statistik inom olika kategorier, t ex mat - då räknar den ihop allt man handlat från det kontot på ica, coop, etc automatiskt).

• _koko_

parnassia - Härligt att det blev en lyckad kväll, du hade ju helt klart svåra förutsättningar!

Och just det, tänkte även jag tipsa om just billy med vitrindörrar! Billigt, finns i många färger och sväljer mycket. Om man vill kan man tapetsera insidan ("ryggen") på den också och ha glashyllor, då smälter den ju in på ett helt annat sätt.

• fru AM

Smart där med glashyllor, Koko! Det visste jag inte att det fanns i serien!

• Ore

Har smygläst i eeeevigheter nu, men inte hunnit skriva. Hade galet mycket att göra på jobbet igår (men fördelen med att min vikarie ff inte har återgått till sin ordinarie tjänst utan jobbar med ett projekt, är att han kunde ta hälften av jobbet, för allt var tvunget att bli klart igår... ). Idag tar jag paus efter framgångsrik medling. Som bottnade i en rätt så hetlevrad persons oförmåga att uttrycka sig klart och tydligt. Gaaah, vad jobbigt det är när man behöver ställa sju motfrågor för att ens börja fatta vad den andre menar, och under den tiden så har den personen blivit vrålsur och lämnat samtalet två gånger... Så jag tycker jag förtjänar en låååång rast...

Nog om det.

Snorkis: Du är inte hemsk som inte just nu kan glädjas för deras skull. (Det innebär ju dessutom inte att du inte kommer vara glad på deras bröllop, för deras skull, det kan du ju mycket väl vara). Men just nu har du en enormt stor sorg att hantera, och då är det klart att deras levande barn och deras lycka utgör en kontrast som man blir avundsjuk på. Man är ju bara mänsklig!!! Och som de andra redan sagt, sorgen måste få ta sin tid, och måste få göra ont och uttryckas...

Angående diskussioner i två trådar, så tror jag inte någon har synpunkter på hur det hanterats hittills. Tycker att det har varit jättebra att PB skrivit här när det har varit uppdateringar med Elise, och att man då kunnat gå in och läsa i andra tråden. Och att kunna sammanföra folk med liknande erfarenheter från de olika trådarna, är ju jättebra. (Tänk, en kunskapsresurs till). Men jag, som försöker hålla mig någorlunda anonym, skulle själv tycka det var jobbigt om en diskussion om något som jag hade skrivits fördes i en annan tråd, utan min vetskap. Tror att det kan ha varit så Porchez tänkte också..?

Klockarbol: För att vara rosa (en färg jag inte gillar) så var det jättefint. Och jag är helt inne på att man ska ha luckor i en färg man själv gillar!!! Så kör på bara, det kommer bli jättebra!

koko: Skönt att två piller verkar ha effekt! Jobbigt med massa småblödningar hela tiden...

Årsbudget...? Imponerande, men jag och maken är rörande överens om att det inte är idé att göra budget om man inte kan hålla den... Och eftersom husbygget ff är i full gång och vi plockar litet av de pengar som kommer in (istället för att spara dem) och litet på byggkrediten, så lever vi på sätt och vis höööögt över våra tillgångar. Så det känns inte som läge att budgetera. Men vi har givetvis koll på byggkrediten

Billy-vitrinskåp låter bra! (Har tänkt mig sådana som bokhyllor i huset så småningom, med tanken att inte samla så mycket damm där...) Men då blir det nog inte glashyllor.
    Annars skulle jag nog föredragit en skänk. Lättare att torka av luckor än att putsa glas. Och en sådan yta kan vara väldigt bra om man har många gäster, t.ex. för att duka upp mat. Eller kanske bara ställa kaffekoppar på i förväg, för att minska arbetet senare...

Mugglan: Har det löst sig på jackfronten? Annars kan du ju kolla i de vanliga internetbutikerna, efter mer "A-linjeformade" kappor/jackor... Har varit ganska populärt ett tag, vet att jag kollade på någon sådan, med knappar högt upp enbart, när jag var gravid. Men eftersom det inte hann bli riktig vinter under min graviditet kändes det onödigt. (Dock satt ju många av de andra jackorna inte bra ett tag efteråt heller, så med facit i hand hade jag nog gärna köpt en sådan jacka ändå...)

• MSW

*muttrar argt om obygd och ingen mottagning som gör att inlägg försvinner*

• MSW

Se vad jag kommer ihåg (tar det i korta inlägg ist)! (----) hej ore!!

• MSW

Snorkis: jag tycker inte heller det låter som konstiga känslor! Högst sannolikt hade jag kunnat känna samma! Tycker att det är bra att du vågar berätta vad du känner!

• MSW

Hattis: trist att inte kroppen samarbetar! Har du tid för ny provtagning, eller vad händer nu?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!