• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Piggelin1

Den här efterrätten tycker jag till exempel låter både god & lite rolig:
    "Vaniljinkokta morötter med chokladmousse och timjansås"

• fru AM

Ni måste vara tokiga i Götlaborg! Inte gilla polenta, vad är det för knas!?

• fru AM

Lappis: absolut - om vi kan hitta ett datum då inte Hektor är upptagen av sin dagiskarriär!

• fru AM

Lustigt att smaklökarna verkar skilja sig åt i öster/västerled. Vaniljkokta morötter än kanske inget jag skulle servera - efter polentan.

• Piggelin1

AM

Just det - Kängu - hur har det gått på din första arbetsdag idag?!

• Piggelin1

De har en hel del lite annorlunda smakkombinationer på det stället vi ska vara, kör väldigt mkt efter vad som finns i säsong (gärna egenodlat) & bara ekologiska viner. Sympatiskt! Nu lär det ju iofs vara lite tunt med egenodlat i februari, men sympatisk inriktining de har, tycker jag.

• Klockarbol

Nu känns det rejält att jag var uppe och rantade strax efter 5 i morse, är trött på ett sån't där lite yrsligt vis
    Känns bra meningslöst att somna på soffan så här dags... Jag somnar ju inte förren runt 3-4 på morgonen trots att jag varit vaken och aktiv hela dagen :/

Så jag kollar på det enda matlagningsprogram jag tycker är riktigt, riktigt bra - "Det goda livet"  på tv1. Rekomenderas varmt för såväl odlingsintresserade som matlagningsintresserade!

Eftersom jag damp ner 2 timmar tidigare än vanligt på jobbet (till kollegornas stora förvåning) så blev nästan hela eftermiddagen ledigt så jag har varit och tittat på kulörer till mitt kök

• Klockarbol

Hmm, hade inte alls tänkt posta mitt i stycket sådär... Skyller på tv-tittandet!

Jag tror jag har hittat "min" rosa färg till köksluckorna
    http://www.myperfectcolor.com/Match-of-Beckers-S1050-R20B-p/mpc0016393.htm

skärmen luras ju oftast men iaf.

Fick jobba en del för att hitta en lämplig gul til väggarna men har 2 alternativ att sova på i natt.
    I första färgaffären blev jag rekommenderad antikvit/stockholmsvit i ett par olika nyanser Förvånad

Kändes lite skumt att bli visad på vitt när jag tydligt bett om en trevlig gul färg som balanserar den rosa kulören så inte mitt kök kommer se ut som ett par clownbyxor...
    Men i butik nr 2 så hittade jag en vaniljsåsgul och en liknande med lite mer svärta.

Blir nog himla bra det här när det blir klart.

Nu ska jag lyssna lite extra på "Det goda livet" - han lagar kanin i dag. Himla gott tycker jag!

Kan faktiskt tänka mig att prova vaniljkokta morötter också så länge det är måttligt med timjan i  

• Snorkfröken77

AM - Vilket underbart halsband!  Kan tänka mig att du ser ut som en drottning i det!

Snaily - Vad skönt att höra av dig och hoppas, hoppas det har vänt med Ynglas mage.

Nenne - Mer kan du väl skriva? Saknar din gula gubbe!

Lappis - Är maken också duktig på att dansa eller smygför du honom?

Klockis - Vad underbart köket låter! Som en dröm! Lova att du fotar och visar oss på något sätt när det är färdigt!
    Den rosa kulören var bara perfekt!

Jobbade idag, var väldigt segt, tur att det bara är en och en halv dag kvar att jobba den här veckan. För övrigt känner jag mig som en usel människa som inte är glad för att våra vänner ska gifta sig i sommar, när jag fick reda på det fick jag ett rejält psykbryt. De funderade nämligen på att ha sin fest i "vår"lokal där vi även gifte oss. Jag blev så inåt- h-e upprörd, först fick de en levande dotter tre veckor innan oss (de hade BF dagen innan) och de hade ett barn innan och nu ska dessutom gifta sig och ha festen där vi gifte oss! Deras liv bara går vidare och att de är lycklig bara gör mig galen av avundsjuka och sorg. Jag är så j-a patetisk. Nu fick jag veta att de ska gifta sig tre dagar efter S födelsedag, känns väl sådär. Förstår att ni tycker jag är lite knasig, men jag kan inte rå för mina känslor Nu har jag iaf skrivit av mig.

• fru AM

Hej Snorkis! Du är inte det minsta knasig. Högst normal i din sorg. Förr i världen bar man sorgkläder ett år efter en förlust, alternativt hade svart band runt ärmen. Kanske delvis för att markera att allt inte var som vanligt och att man kunde förväntas reagera på ett ej förutsägbart sätt. Nästan lite synd att sorgkläder är avskaffat. Tyvärr verkar det som om många tycker att även sorgearbetet ska vara snabbt avklarat. Men det tar tid. Minst ett år skulle jag vilja säga. Med alla årsdagar hit och dit, årstidernas skiftningar. Det är bra att du tillåter dig reagera på allt som väcker din sorg. Det är hur bra som helst att du delar med dig till oss. Jag tycker det låter helt naturligt att du har svårt att tåla just dessa människors lycka just nu, eftersom ni gör/har gjort allt så nära inpå varandra. Det är väldigt lätt för dig att jämföra hur du borde ha haft det. Tillåt dig att rasa, hata och svära - eller hur du nu känner att det känns ... Stor kram!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!