• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Snorkis - kraaaaam! Du har all tillåtelse på jorden att sucka avundsjukt över kompisarna!

AM - god nyårsmat! Såg receptet på den där efterrätten och tänkte att det måste vara gott!

Mugglan - hoppas att Piggelins jacka funkar. Jag har två st över men de är vanliga jackor men i stl 46... och dem lär du drunka i..

Piggelin - intressant projekt med menyn och specialmatsfolket.... i vanliga fall förespråkar jag att man försöker hitta en meny till alla... men det där lät onödigt krångligt...

Ego - första arbetsdagen idag.. lagom seg...

• fru AM

Och angående sjukhuset, där du ska föda när den dagen kommer, och deras låga snittfrekvens ... Stå på dig. Där kan det vara riktigt användbart att gråta ... Ingen kvinna ska behöva föda vaginalt om hon inte vill. Helt oavsett sjukhusens inbördes tävlan om snittfrekvenser. Jag fick igenom snitt trots att ingen läkare egentligen förstod varför jag behövde det för min egen skull. Men å andra sidan skulle det kunna vara en poäng för dig att föda just vaginalt. Förlossningen med S var hemsk - det förstår jag! - för att hon inte levde. Denna nästa gång så kommer barnet att leva och att föda fram ett levande barn kan göra under med ditt sorgearbete och din självkänsla och din känsla för vad din kropp klarar av. Stor kram igen!

• fru AM

Vickan: jag var väldigt tveksam till desserten först ... men eftersom det var ett gästande par som kom med den så kunde jag inte säga så mycket. Men det var SÅ gott. Jag tog om 4 gånger tror jag.  

• kängu

Piggis, tackar som frågar! Det har varit full fart från start med en hög patienter väntandes. Så nu är jag heeelt slut. Men kul känns det

Snigeln, hoppas så att det vänt med Ynglas mage nu!

Kokosen, en trea så småningom alltså, spännande. Förstår dock att du behöver få andas lite mer först...

• Snorkfröken77

Tack för all peppning angående snitt, jag behöver det verkligen!

AM - Visst har du rätt när du säger att det skulle kunna vara en del av läkeprocessen, men jag vågar inte "chansa" med detta barn, det enda jag vill är att få ett levande barn och ha lite kontroll över situationen. Och OM det skulle gå bra och det blir tal om en trea så skulle jag nog kunna tänka mig att försöka föda den vaginalt, för visst skulle jag vilja göra det med ett levande barn, men mina nerver pallar inte det nu. Att föda fram ett barn utan krystvärkar, med endast sugklocka och BM som hänger sig på magen vill jag verkligen inte göra om. Jag är livrädd för förlossningsskador.

Tack för att ni inte tycker jag är helt störd heller angående kompisarnas giftemål, jag känner mig så rutten som inte kan glädjas med dem

Vickan - Kram tillbaks!

• Fru E

Mugglan-du kan inte låna makens jackor gravida väninnan i nionde månaden bor just nu i sin makes vinterjacka men antar att du redan testat det

Klockarbol-kan verkligen se framför mig hur varmt ditt kök kommer att se ut så befriande att få måla om!

Nenne-även jag saknar din gula filur

Porchez-BRA att du vågade berätta för väninnan hur du mådde inför nyår och att hon verkligen styrde upp det! Det är så dumt att hålla alla känslor för sig själv även om jag är mästare på det

Vaniljinkokta morötter = högst skeptisk!!

Decembermånad har varit en slö renoverarmånad med ma, förkyld make, övertid make och januari börjar inte bättre med en dödssjuk make *MÅSTE man verkligen ha sympati när de är förkylda *
    Tanken är att vi ska ha en 30 års fest i mitten av februari men inga inbjudningar går ut förrän maken lovat att allt är klart i nedervåningen till dess

• fru AM

Då, Snorkis, så tycker jag du ska ge järnet angående att få igenom din snittönskan. Hota, muta, tjata, gråt om det behövs. Hota med att anmäla dem om de tjatar om sin snittfrekvens - att låta patienter bli en siffra och lida för det är inte humant.

• Fru E

Snorkis-INTE ALLS konstigt att  du känner som du gör

• Fru E

Koko-så även ni funderar på en 3:a, då kanske det gamla trådgänget gör återtåg i tråden
    Medan vi andra fortfarande är på nr 1 jaja vad är väl en stor kula på magen

• Fru E

Mugglan-svarade nog aldrig på din fråga om 2 embryon kom jag på. MIn akupunktör har även fört detta på tal ett par gånger men fram till nu har det inte varit aktuellt då vi gjort för få behandlingar och fått för bra resultat eller vad man ska säga. Av vad jag läst mig till och hört så ökar väl inte chansen för att det ska lyckas även om man sätter in 2 embryon
    Än har vi inte pratat så mycket om nästa försök men det är kanske en fråga vi får fundera på. Just nu tar jag mer än gärna tvillingar även om det kan innebära en mer riskfylld graviditet.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!