• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Needlecushion
    BrudSommar2006 skrev 2011-01-03 20:20:19 följande:
    Hej alla! Ramlade baklänges på skidorna idag, aj! Iris har skidor med sådana där bindningar där man kan ha vanliga vinterskor, hon fick dem i julklapp, men de är ju helt värdelösa, de sitter ju inte kvar på fötterna, nu funderar vi på om vi ska köpa nya åt henne innan Sälen i mars.

Needlecushion, hoppas att det blir som ni vill med barn, stort lycka till!

Porchez, inte för att jag har tid att läsa den andra tråden särskilt ofta men mig veterligen har ingen nämnt dig över huvudtaget.
    Tack så mycket!
  • BrudSommar2006

Någon här tipsade vid tillfälle om en vit choklad- och lingonmousse med mörk chokladtryffel med chili. Den modifierade vi till nyårsafton och det blev så jäkla gott! Vi hittade inga lingon här på ön så vi fick ta hallon istället och så brukar jag inte gilla chili så den tog jag bort.

• viktualia
    Fru E skrev 2011-01-03 20:14:35 följande:
    Någon som har en klok idé angående skänk versus vitrinskåp
    Vi har en väggbit över i köket i en hörna som vi inte kommer att använda till något (väggbit mellan tvättstugedörr, hörna och sedan direkt ett fönster på nästa vägg) och där behöver vi få in någon slags förvaring till finporslin och finglas. Bänkyta har vi bra i köket så för den skull är vi inte tvingade till att ha en skänk men jag vill samtidigt inte belamra köket med för många skåp som täcker alla väggar till tak. Fönstret på nästa vägg ställer till det lite eftersom skåpet inte kan vara hur djupt som helst för då "står" det framför gardinen eller vad man ska säga.

Förstår ni något eller jag vara svamlar
    lite svårt att förstå utan att ha sett det ens på bild... men det här var snyggt... www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20116877.. fniss... vaddå inlägg i en fråga som jag inte vet nåt om....

ego - min SERIÖSA make diskuterar årsbudget med mig just nu... jag är så trött att jag inte ens kunde läsa texterna som fladdrade förbi på tvnyheterna... hm... jag försöööööker säga något vettigt... håhåjaja... gääääsp.... (och japp det är årsbudget för familjeekonomi)
  • Fru E

Vickan-haha jag var rädd för det jag har ingen kabel till datorn så kan inte ladda upp en bild men väggen är 1.45 cm och om inte skåpet ska komma utanför fönsterbrädan så kan det inte vara djupare än en vanlig billy bokhylla.

ska se om det går att rita.....

------köksskåp-------------dörr------------------
                                                                             -
                                                                             -
                                                                             -
                                                                             f
                                                                             ö
                                                                             n
                                                                             s

• Fru E

Vickan-årsbudget jösses!
    Här la vi grovbudget med post it lappar eller ja vilka projekt vi ska göra på huset i år, lovar att vi har bättre ordning på hela ekonomin
    Skået var faktiskt inte så dumt! Måste bara bestämma vilken färg vi vill ha, har vita väggar, vitlaserad takbalk/stolpar och vitpigmenterade ekluckor eller ja snart

• Fru E

Gick nääässtan att rita men fönstret ligger rakt under och inte efter den andra väggen

• Fru E

Ja och så är väggen 1.45 M och inte cm så sluttjatat om detta

Nu kallar sängen och dödssjuka maken som snarkar så fint där uppe *öronproppar i *

• Klockarbol

Snorkis -
    Jag instämmer med övriga och skriver under på att det är fullt normala känslor du upplever. Det finns inget "rätt eller fel" vad gäller känslor och reaktioner när man står i sorg. Hela registret förekommer.

AM har helt rätt när hon nämner ett sorgeår och tyvärr har hon även alltför rätt i att det i dag förväntas att sorgbearbetning ska gå fort.
    Det är inget som går att "skynda på", läkningsprocessen tar den tid den behöver. Ett fåtal individer kan "fastna" i processen och min stilla förhoppning är att sjukvården blir allt bättre på att hjäpa vidare i de fallen.

Här menar jag inte på något vis att du, Snorkfröken, har "fastnat". De jag närmast tänker på är det fåtal jag möter i mitt jobb där sorgen inte går in i nästa fas trots att det kan ha förflutit både 10 och 20 år.

Med regelbundet intervall utbildas vi i att möta människor i sorg. Inte på något djupare sätt men för att vi inte ska kränka eller skada någon av de vi är tänkta att hjälpa på grund av ren okunskap.
    Jag är oerhört tacksam för de insikter jag har fått bl.a vad gäller "skillnaden" i tid för den med sorg och resten av världen.
    Det är smärtsamt när omvärlden förväntar sig att man ska glädjas åt ditten och datten när man själv inte har kommit till den platsen (är det begripligt??)
    Omvärlden vill nog väl när de vill "muntra upp" med saker att glädjas över. Men det blir ofta svårt för den som ska bli "uppmuntrad" - för i kölvattnet efter den bittra, arga eller missunsamma magreaktionen (den där som faktiskt är helt normal och tillåten) så kommer skuldkänslan över att inte kunna glädjas med andra. Och skuldkänsla och skam som egentligen inte är ens egen är svår att hantera.

Kram till dig och jag önskar så att du kan släppa skulden över att inte kunna glädjas med dina kompisar. 

• Klockarbol

PB - undrar lite stillsamt hur du har det inför imorgon?

Själv studsar jag vildsint i ambivalens över att träffa nya företagsdoktorn i morgon.
    Å ena sidan är jag helt övertygad om att jag kommer att bli klassad som simulant och utslängd.
    Å andra sidan kan jag inte komma dit fort nog för att initiera påbörjandet av akupunktur som smärtblokad!

Egentligen är jag inte helt övertygad om att det är så himla bra att börja mecka med den typen av behandligar när själen är ett stort svart hål och livet står i kaos.

Men jag vill ha smärtlindring för mina händer för jag behöver tvätta vägg, spackla, slipa och börja måla en förändring och skapa en refug för min trasiga själ...

Dessutom blev jag så glad för att ni tyckte det lät fint med ett bubbelgumskök så jag blev alldeles inspirerad och hittade den här väggdekalen:

Är den inte helt fantastisk??!!
    En stor (den största är 107 x 152 men den får nog inte plats...) på väggen ovanför kökssoffan och en liten på väl vald kökslucka

• Hattis

Hej alla fina trådisar, god fortsättning på 2011!

Jag har saknat er!  

Vinkar till Oupsie om du ser mig, jag har varit frånvarande mest av sociala skäl (bortrest över jul och nyår, familj och vänner, mycket skidor ) men även på grund av att jag av olika anledningar haft MYCKET svårt att få datortid hemma, (äsch att det inte är irl-träff just just nu, fukar inte för mig att berätta här men det förhoppningsvis är inte någon större anledning till oro iaf.

Men nu till väsentligheterna - GRATTIS September!!! Jag läser ikapp bakifrån och såg såg att du fått ett blåmärke av Fragminet så då förstod jag! Spruta på och hoppas att den eländiga förkylningen lägger ned verksamheten någon gång. Håller tummarna stenhårt för dig!

Snorkis - håller med AMs resonemang om sorgeband! Lite synd att det inte används i dagens samhälle. Du har all rätt att vara ledsen och det är väl snarast mest normalt att INTE kunna känna lycka över din kompis läge just nu samtidigt som kompisen förstås har rätt att känna sig lycklig också.

Årsbudget - oj, det har jag och maken aldrig riktigt kunnat göra, vi har aldrig vetat om han har jobb eller inte, om han pluggar eller inte etc. Nu har det utsträckts till att vi vill resa lite mer eftersom vi hoppas att någon gång bli med barn och om jag blir det så vill jag nog inte resa alls känns det som, jag kommer vara (alldeles alldeles) för orolig.

Sweet - Å vad jag hoppas att det ordnar sig med ditt greencard!!! Kram på dig

Fru E - en skänk är kanske oftast mindre rangligt än ett vitrinskåp, samtidigt som det är fantastiskt att faktiskt ha finglasen exponerade. Jag skulle välja liknande färg som väggen hur som helst så att det inte ser för belamrat ut.

Porchez - kram!

PB ho ho

Muggles - Vecka 19!!! *smiley med gapande mun som jag inte vet hur man gör* Herregud, halvvägs tills Svenne och Lotta tittar fram.

EGO Ingen glad gubbe ville titta fram före jul vilket innebär att cykeln ränt iväg vilket tyder på att prolaktinet stuckit iväg, testade inte vidare över jul av olika orsaker vilket innebär att jag har noll koll på läget. Vi "fick till det" ett par gånger men jag tror inte något vidare på det, känner mig mycket ogravid. Om glad gubbe var dagen efter jag slutade testa (julafton) skulle BIM kunna vara tidigast den 9:e. Tänker inte testa förrän den 14:e.   

*Lite ledsen Hattis som inte vill börja äta skitpiller igen kryper in under en liten deppmantel, kilar ut till maken och är oerhört tacksam över att han är där och att vi för en gångs skull är ensamma*

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!