• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Någon som har BS:s recept på laxstroganoff tillgängligt? Klantiga jag har glömt att spara ner det!

• start september

Lax stroganoff

Du behöver

600 g färsk lax

1 gul lök

½ purjolök

1 vitlöksklyfta

1 msk olivolja

1 röd paprika

1 röd chili efter smak

1 msk dragon

1 msk kapris

1 msk dijonsenap

2 dl crème fraiche

1 brk krossade tomater

salt & peppar

Tillbehör

4 port ris

½ isbergsallad

½ påse ruccola

pumpakärnor

1 röd paprika

olivolja

salladskrydda

Gör så här

Koka ris enligt anvisning på förpackningen. Skala, hacka och fräs lök, purjolök, paprika, chili och pressad vitlök i en gryta. Tillsätt resterande ingredienser utom laxen. Låt sjuda ca 10 min. Smaka av med salt och peppar.

Skär laxen i mindre kuber. När du är nöjd med såsen, lägg i laxen. Låt sjuda ett par minuter.

Skär sallad och paprika, blanda med lite olivolja, pumpakärnor och salladskrydda. Servera med ris och stroganoff.

• fru AM

Start Sept: problemet med chili är att det är så olika hur starka de små frukterna är ... Jag brukar antingen smaka på en bit rå chili och sedan avgöra mängden, eller ta sambal oelek som alltid är lika starkt. I denna rätt tror jag det går utmärkt att byta ut chili mot säg 1 tsk sambal ...

• FruCicci

Parnassia, det är svårt att dela med sig av tricks utan lagg på. Jag brukar prata om glass struten, triangeln och något som de känner igen som liknar just "plogen" sen att man ska pressa ut skidorna åt sidan som  "något återigen de känner igen".
    Victor var duktig, jag sa att ju mer han pressade destu saktar går det och till slut stannar man till och med, han fick prova det och blev trygg när det funkade.
    Jag plogade baklänges framför honom och höll ihop hans skidspetsar, så det var så vi började. Första gången gick vi upp en bit i baken, men det var för jobbigt för mig så vi tog liften och hoppade av på mitten sen och det gick faktiskt bra, grejen är att man behöver vara där det är lite brantare, så det får upp farten lite....
    Hur som, svårt att beskriva när man inte står där i backen... (inga stavar heller är ett måste).
    Min lilla är 1,5, hon är lite vinglig, victor är ju 3,5 år nu så det  är en perfekt ålder. han var 1,5 när vi var i Franska alperna sist, och då var han lite för liten faktiskt, men han fick åka lite en dag i barnbacken iaf

laxgryta! Yummie!

• fru AM

Den där måttangivelsen på sambal var nog i fegaste laget förresten - 1 tsk är nog vad jag brukar klicka på min egen tallrik om jag vill hotta upp maten lite (ett måste i barnfamljen ...)

Hej Cicci! Tack förresten för de vackra tulpanerna - de samsas nu med A&U:s tulpaner i en gigantisk rödvit jättebukett i köksfönstret!  

• FruCicci

AM, varsågod Låter vackert Hoppas de inte "slokar" så fort bara, man får ju sällan njuta av tullisar mer än 5 dagar

Sambal har vi alltid på bordet, maken är mycket för det, jag är lite mer försiktig....
    Jag har inte testat den där laxgrytan men det är ett måste!

Jaha, när man väl titar in så är det ingen här... jag dödade tråden med mitt egoinlägg om skilsmässor och barnskidåkning etc man ska lyckas med något

• BrudSommar2006

Hej Cicci! Vad roligt att nyår blev bättre i år! Iris åker riktigt bra på sina längdskidor faktiskt, fast tålamodet tryter ju rätt fort. Problemet här nere har varit att det varit skare så det har inte gått att spåra, idag har det kommit lite nysnö och så är det nollgradigt så kanske att det kan gå att spåra imorgon. Trist nog åker ju ingen av oss slalom så det blir svårt för barnen att lära sig det. Skidskola får det ju bli när de blir äldre men sedan har de ju ändå ingen att åka med.

September, var det inte du som dubblade receptet men halverade chilin sist? Jag har fått det att funka med en sådan där långsmal röd chili utan kärnor till den ursprungliga receptmängden men jag kanske har haft tur.

• fru AM

BS: Receptet ovan är det dubbel eller normal mängd? Fiskmängden verkar ju vara för 4 pers i alla fall

Cicci: inte dödade du tråden inte - den har varit halvdöd hela dagen och det är mitt fel  

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!