• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • FruCicci

Smint, det där lät ju jätte gott också! Mitt nyårslöfte får bli att lära mig göra någorlunda bra deserter, jag är katastrofal på det området.... våga göra desert blir mitt mantra

• Piggelin1

Men tjejer, ni verkar ha missat chokladmoussen som hör till de vaniljokkta mortterna Morätterna är nog bara ngt litet tillbehör liksom. Men det märker vi när vi ska prata meny vidare med kökschefen snart.

Vi hade också en grymmemiddag på nyår - det var bara vi själva, desto större anledning att verkligen lyxa till det. Var ute & åkte pulka på em tills det blev mörkt, kanonmysigt, sen började vi laga mat så smått när vi kom in, tillsammans med lite bubbel, marinerade oliver, bröd & två röror från saluhallen. Till förrätt blev det hummer som mannen köpt via en kollega vars pappa är fiskare uppe i Smögen, med lite fräscha tillbehör. Sen nattade vi Amanda & lagom lägligt somnade lilleman lagom till huvudrätten vid 21-tiden. Hjortfilé med rotfruktsgratäng samt kantaraller & lingon till. ...och så en kanongod syrah/shiraz. Sedermera tre opastöriserade ostar med mkt smak, & så avslutningsvis en hjortronparfait dekorerad med passionsfrukt & lite björnbärssylt. Yummie, yummie! Lite mer bubbel vid tolvslaget, men skippade att gå ut, stod i ett fönster här & kollade när folket här i förorten smällde av en massa raketer. Halv ett vaknade lilleman & skulle ammas - vältajmat
    Sen vaknade A precis när vi skulle lägga oss & sen en gång till vid tre-fyratiden, vilket gjorde att nattsömnen blev rätt usel eftersom jag ammade däremellan. Men man kan ju inte få allt, kvällen blev ju iaf grym med  vältajmad egentid för mannen & mig

En till här som funderat på att plugga lite mera - sökte faktist ett gäng distanskurser på olika universitet & kom in på en hög kurser, men nu slutade det med att jag faktist skippade det helt. Haruniversitetspoäng så att det räcker & blir över egentligen, men var lite sugen på att bredda mig, men tappade sugen nu & konstaterade att jag fokuserar på fräldraledigheten i vår & kanske hoppar på ngn kurs på Medborgarskolan istället. Vill gärna hitta nytt jobb tills efter mammaledigheten, men frågan är bara vad?! Har också kört fast lite känns det som. Innan har jag bytt jobb med jämna mellanrum & hela tiden utvecklats vidare, båda vad gäller tjänster & företag, men nu vet jag inte riktigt vad jag vill... Får ägna våren till att fundera vidare på det...

• Piggelin1

Sökte alltså ett gäng kurser nu i höst, för att isf ha börjat plugga på distans nu i januari - var lite luddig där.

• Piggelin1

Arrrrgh - tappade min mobil (Samsung Galaxy S) i golvet igår, så att glaset sprack totalt Hade en liten spricka sen tidigare, gissar att det blivit spänningar i glaset av det, & nu sprack det helt på massor av ställen/hela skärmen. Smarta mobiler i all ära - de är verkligen grymma, men herregud vad ömtåliga jämfört med mina tidigare mobiler Har kollat runt lite, verkar kosta 1000-1500 spänn för ett nytt glas/skärm. Lite halvsurt, köpte ju den i juli... Jösses vilken marknad det lär vara för byte av glas, jag lär ju inte vara den första (eller sista) som tappar en sån mobil och/eller iPhone i backen...

• Lapinette

Cicci - tanten kom precis lagom tills vi skulle åka till svärmor och eftersom vår ena väska inte behaga komma blev jag utan värktabletterna ... men det visade sig att svärmor hade en uppsjö som jag kunde ta istället .

Piggelin - låter som ett mysigt nyår!

• FruCicci

Aj aj aj Lappis gumman! men vilken tur att du fick lite hjälpmedel av svärmor då Du vet jag slutar ju inte hoppas.....
    Nu ska jag ta och bege mig hem, det har varit en seg dag.
    I morgon ska jag på en intervju Det är den andra på samma företag, men jag vet inte riktigt.... jag tror jag är nöjd där jag är fram till sommaren, orkar inte byta
    Men det är intressant att se hur man kan pressa fram olika saker och kanske en kanon lön.... sista ordet är inte sagt med andra ord....

God kväll!

• Lapinette

Cicci - jag vet att du hoppas . Ha en skön kväll. Själv ska jag hoppeli-studsa till lite skön housemusik innan jag går hem och dör i soffan med maken. Kanske blir det att se första Milleniumfilmen ikväll. Mys-mys!

• Ore

Lät väldigt avancerat (men gott och lyxigt) med så många smårätter, smint!

AM: Handledare och stolpar vill jag ha i trä, annars så kommer vangen som håller uppe trappan vara vitmålade, så något mellanting mellan de bilder du länkade till och den jag länkade till blir det

Hej Cicci! Härligt att er nyår blev så bra!

Angående syskon så har vi inte kommit till att vilja ha nummer 2 än... Än så länge är det mest en abstrakt tanke att vi någon gång framöver vill ha ett syskon till lillkillen. I verkligheten så är vi så nöjda och glada med allt han lär sig, och kan ännu inte tänka oss att "börja om" med ny bebis än på ett bra tag...

Frågan har diskuterats litet hemma, efter att vi fick reda på min systers graviditet. Skönt att vi är helt överens i alla fall!

• MSW
    Ore skrev 2011-01-04 15:05:19 följande:

MSW: Om det är litet kvarvarande vävnad som spökar och gör att värdena hoppar som en jojo, så borde det ju finnas all chans att slippa de dåliga värdena och bara få de bra, om man får bort den vävnaden? För hade det inte kunnat åtgärdas och bli bra, så skulle du haft konstant dåliga värden? Eller? (Nu är det ju kanske så att mänskliga kroppen inte följer samma logik som maskinerna på mitt jobb, där är det fullt rimligt att anta att tar man bort problemet som orsakar svängningen så kommer allt gå prima, för annars skulle det aldrig svängt upp så att det var bra...)

Ja, tanken är juh åtminstone så och doktorn sa (efter samråd med kollegor) att är det mjältvävnad så är det tillräckligt mycket vävnad för att den ska ställa till det.. Så tanken/logiken är juh att det isf bör bli bra, (annars hade det juh egentligen inte varit någon mening alls med operationen) men sen om det verkligen blir bra/(eller hur högt värderna stiger)/är det  som ställer till det vet man väl inte (eller åtminstone vågar jag inte tro på det) förrän det är borta..

Vårt nyår var väl sådär, hyfsad mat men inte godare än att jag lyckades låta bli att ta mer än en gång, var någon fläskfilé gryta med ris, (inget särskilt alltså utan mer "vanlig" kalasmat.. Sen så hade svärmor "lovat" oss bjuda på plankstek, men stället de skulle beställt ifrån hade stängt.. Det hade vi nog varit mer sugna på, eller jag iaf! Sen var det nästan lite väl lugn kväll, när man hann med att titta på tv och så.. Nästa år vill jag nog hitta på något med lite mer fart.. Fast det kanske beror på att jag har en liten eftersläng av åldersnoja just nu (eller vad det kan vara).. Dessutom var det bara cider att skåla i (iofs körde jag ändå....) Ursäkta att jag låter så himla negativ, det var egentligen trevligt.. Det är väl de där kraven man har på nyår som är problemet egentligen..
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!