• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Just så var det nog BS, jag dubblade mängden och sen fegade jag ur med chilin. Så kanske var det inte så konstigt. Skäms.

Jag har någon gång blivit bränd  (i dubbel bemärkelse) när en stark chilifrukt var för stark så jag fegade eftersom det även var barn med den gången.

Den del jag har kvar i frysen hottas upp med Sambal iallafall! Det är jag inte rädd för. Tack AM för doseringshjälp!

• start september

Ny chilifruktsfråga: I min affär är de graderade-  alltså 5 av 10 eller 8 av 10 på en styrkeskala. Vilket väljer man då  till Lax Stroganoffen om man ska ha i en tro?
    / Chilinovisen

• viktualia

Hattis - vinkar tillbaka!!

Oupsie - skickar några kramar och hoppas att du rider ut stormen!

Ego - har fått ett nytt arbetsrum på jobbet och det är större än de flesta, anledningen är helt enkelt att jag fått ta över ett rum som en nybliven pensionär lämnat. Men aaaaa vad alla hakar upp sig på detta... miljarders kommentarer om att jag underförstått är för liten/ung/obetydlig för det stora rummet.... orka säger jag bara...

• fru AM

Gjorde precis laxstroganoffen till middag och kan avslöja att jag tog ganska precis 1 tsk sambal och det blev lagom för allas gommar, både barnens och våra vuxna, mer erfarna ...

Vickan: grattis till största rummet! Tycker du ska trycka upp en tröja med typ "STOR HJÄRNA = STORT RUM" - eller mer kortfattat: "STORT (HJÄRN)KONTOR". Se vad de småskurna kollegorna tål! Pilutta dom! 

• fru AM

Start september: vet vilken skala du menar men så sofistikerade är inte min coopaffär. Där ligger det röda 10-centimeter långa chilifrukter i en korg och jag får vackert chansa och köpa ett par och smaka mig fram och laborera med mängd fruktkött och ev några kärnor ...

• Liten med Mindre

Hej hej!
    Känner att jag vill kasta ut min fråga innan jag läser ikapp - så jag avstår från att kommentera.

Kan någon tipsa om en bra frisör i Stockholm (innerstad eller söderut)? Har ju gått här i förorten under ledigheten men nöjd är jag inte. Skulle vilja hitta någon ny att bli stammis hos när nu min gamla hade ofoget att börja plugga. (Fast det unnar jag henne med förstås...)

• viktualia
    fru AM skrev 2011-01-04 19:29:24 följande:
    Gjorde precis laxstroganoffen till middag och kan avslöja att jag tog ganska precis 1 tsk sambal och det blev lagom för allas gommar, både barnens och våra vuxna, mer erfarna ...

Vickan: grattis till största rummet! Tycker du ska trycka upp en tröja med typ "STOR HJÄRNA = STORT RUM" - eller mer kortfattat: "STORT (HJÄRN)KONTOR". Se vad de småskurna kollegorna tål! Pilutta dom! 
    UUuuuuuuunderbart!! tack för tipsen!!DemonSkrattande
  • Fru E

September-har för mig att jag bara brukar ta fruktköttet på chilin och inte kärnor, 1/2 - 1 till 4 personer. Hacka den fint och stek den lite i oljan/smöret innan resten kommer i så mildras smaken lite, även honung är bra för att balansera den.

Vickan-ähh gubbstruttar säger jag bara!

Vitrinskåp/skänkproblemen löses nog genom att köpa 3 st 40 cm breda och 106 cm höga Billybokhyllor som får glashyllplan och vitrindörrar. Förhoppningsvis får vi plats annars får jag gallra

• fru AM

Vickan: Varsågod! Även det lite mer sansade "PILUTTA ER!" funkar på en t-shirt. Mer all-round också

Liten: Jag har klippt mig på samma salong i tio år fast hos olika frisörer. Även om jag aldrig fått min lugg så är jag ju nöjd med dem. De klipper mycket bra och är duktiga på färger. SACHAJUAN på Sturegatan (nr 38 tror jag) - frisörer: Sacha, Juan, Natalie är testade. Även en Gustav som nu öppnat egen salong på Sturegatan 26 är duktig!

• fru AM

EA: bra att ni har en plan med vitrindrömmen!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!