• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM
    Lapinette skrev 2011-01-04 14:43:43 följande:
    AM - ja du har sörjt din mamma och jag barnet som aldrig blev av. Jag kunde ha satt fart 2010 men jag tror jag behövde ett år till på mig för att landa efter alla IVFer och misslyckade försök. Nu känns det som jag har gjort det .. landat alltså.
    Det är bra. Man måste landa för att kunna lyfta, tanka och ge sig ut på nya äventyr!
  • MSW

Fick mottagnings problem igen*grr* nu är vi iaf hemma igen! Försökte svara innan ore: är nog egentligen fortfarande skeptisk mot en op till.. Men samtidigt har jag väl egentligen så mycket val.. Och det bör juh inte bli värre än förra gången.. Och nu känner jag mig så inställd på att det blir.. Så på nått vis har jag väl redan bearbetat det på något vis..

• Ore

Lappis: Om du hittar en bra utbildning, och kön har tickat på (borde finnas många växande magar i Sydkorea just nu, baserat på vår tumhållning...) så kanske du är ganska lagom färdigutbildad och kan söka nytt jobb direkt efter föräldraledighet?

För övrigt så kan jag säga att min svärmors karriär började när hon var ca 45! Hon hade litet tur, men allt började med att hon via ideellt arbete med ett större arrangemang, kom i kontakt med en person som anställde henne på halvtid. Då fick hennes gamla arbetsgivare (kommunen, hon har jobbat som lärare) upp ögonen för henne och vilken kompetens hon genom deltidsstudier genom åren hade skaffat sig och hon fick jobb som rektor. Med ett rejält lönelyft...

• MSW

Vinkar till cicci! Jag har i princip aldrig stått på skidor.. Men fick erbjudande om att åka till kläppen i helgen (gratis boende).. Och vi blev lite sugna, men vi bestämde oss för att låta bli.. Känns som a är lite för liten.. Nästa år kanske... *känns som det var något mer jag tänkt skriva* heja am och lappis med "vad man ska bli när man blir stor" grubblerierna!

• MSW

Ore igen: jag hoppas också att de i mellanåt höga värden ger en bra utgångspunkt, men vet inte om det funkar så! Bara värdena hamnar stabilt över typ 75 eller så, så är jag nöjd och glad..

• Ore

MSW: Om det är litet kvarvarande vävnad som spökar och gör att värdena hoppar som en jojo, så borde det ju finnas all chans att slippa de dåliga värdena och bara få de bra, om man får bort den vävnaden? För hade det inte kunnat åtgärdas och bli bra, så skulle du haft konstant dåliga värden? Eller? (Nu är det ju kanske så att mänskliga kroppen inte följer samma logik som maskinerna på mitt jobb, där är det fullt rimligt att anta att tar man bort problemet som orsakar svängningen så kommer allt gå prima, för annars skulle det aldrig svängt upp så att det var bra...)

Smakrådshjälp önskas, om tid finnes. Jag är just nu i trappfunderartagen,. Har ÄNTLIGEN fått offert från det företaget jag pratade med i oktober.  Den var lika dyr som den andra leverantören, så det är nog så att den trappan jag vill ha ÄR så dyr Skit samma, tycker jag. Den ska sitta där länge, då ska den fasen i mig vara snygg!

Jag vill ha en sån här trappa: http://www.atab-trappan.se/index.cfm?id=41&l=2&imgId=285 . Fast de underliggande vangarna ska vara vitmålade. Och så skulle jag gärna vilja ha glas runt trapphålet, istället för metallpelare där. Visst, jag kommer få putsa glas. Men jag tror att det ger ett luftigare och fräschare intryck.

Det jag funderar på är om det kommer bli snyggt att ha blandat stålpelare nere i trappan, och glas högre upp, runt trapphålet? (Glas hela vägen är tyvärr inget bra alternativ, eftersom det är bra att stabilisera trappan litet extra med metallpelare där). Särskilt som jag gärna vill ha ett "tvärt" avslut upptill och en bit metallstav sista biten upp till handledaren. Så som det är på bilden. Kanske ser bättre ut att ha metallpelare runtom trapphålet också?

Eftersom jag är litet praktisk av mig, så insåg jag ju också att det kan bli besvärligt att fästa alla stålpinnarna i golvet runtom trapphålet på ett snyggt sätt...? Fast det går säkert att lösa, frågan är bara hur snyggt det blir?

Vad tror ni? Hur ser era trappor ut, ni som har sådana? Gaaah, vad jag har ledsnat på att välja! Och när trappan väl sitter där så finns det ju ingen återvändo...

• smint

Så nu kanske jag hinner sitta en stund. Dottern tar en liten tupplur i soffan. Lite upp och ned med sovtiderna nu men det reder sig nog tills på måndag

Har läst allt ni skrivit men glömt hälften.

Skidor: Jag har aldrig åkt annat än längdskidor och sambon tvärtom. Har tänkt ta tag i det flera år, men nästa vinter när dottern är 3,5 så kan vi kanske prova i backen vi har väldigt nära oss. Skulle vara jättekul att lära sig helt enkelt

på frågan om fler än 2 barn är jag just nu tveksam. Känns lagom med 2 barn just nu, i annat fall kanske det får gå ett tag emellan först..

Mugglan: Hoppas du hittar någon gravidjacka.. Trodde jag skulle få köpa en ny jacka, men det verkar som den kommer räcka.. förra vintern sa jag att det var sista vintern jag hade den, sedan skulle den ut. Men nu med flytten så fick vi mer förvaring så den åkte ned i källaren. Och glad är jag för det, även om den är i xxxs så är den som en riktig expeditionsjacka.. Men nästa vinter skall jag ha en boomerang jacka eller ngt liknande iaf.

PB: Hoppas att du mår bra, och att det går  bra på besöket idag, för det var väl idag?  Och jag vill absolut inte att du försvinner härifrån

Lappis: Spännande med lite utbildning, hoppas du hittar något intressant. Du är inte intresserad av fotografering?  Det är ju en kul kurs säkert annars.

Snorkis: Tycker inte dit psykbryt är konstigt alls. Så mkt ni gått igenom nu så rinner det ju över någongång. 

Snaily: Vad härligt att det gick bra själv med ynglet igår, och att det verkar ha lättat lite på kvällarna iaf.. Kram till dig. Och ta det lugnt om du skall ut och åka skidor så du inte sträcker dig eller så.

fortsätter snart 

• FruCicci

Lappis!
    Jag förstår precis hur du känner, jag tror faktiskt att alla känner som du någon gång i livet. Jag som har 7 års universitets studier bakom mig -  jag känner att jag inte har blivit något för det, utan här går man och nasar runt och har varit på samma bolag i 8 år och är så bekväm pga barnen att jag inte ens orkar bry mig om att byta.... känner mig så besviken på min karriär ibland, för jag kunde varit så mycket mer....
    men som du säger, inte gråta över spild mjölk....
    Har tanten kommit? Kom hon lagom till nyår eller är hon sen nu igen ??

Hej Smint och Ore och MSW!

• fru AM

Ore: jag har ju ingen trappa hemma så jag är lite rookie på området men jag tyckte er såg fin ut. JAg förmodar att ni valt ett träslag som stämmer med er inredningsstil? Jag hade kanske valt en målad trappa (typ http://www.atab-trappan.se/index.cfm?id=41&l=2&imgId=313 eller http://www.atab-trappan.se/index.cfm?id=41&l=2&imgId=464) men det är ju jag det. Tror att det blir bra med glas som du tänkt där uppe (om jag nu förstått rätt var det ska sitta).

• smint

allas nyårsmenyer lät supergoda. Och det verkar som alla haft det bra över nyår också.  

Vi firade med samma gäng som de senaste åren. Sambon och dom har firat tillsammans i 11 år nu, några har försvunnit några kommit till men de flesta är med fortfarande, roligt.   Nu äter vi fler rätter fast mindre portioner. i år åt vi till fördrink: löjrom, bröd och creme fraiche, och så en liten kopp med fransk fisksoppa med ost och krutonger i. vid bordet åt vi en liten brödbit med gåslever på och en tunn bit oxfilé ovanpå och lite tryffel, rätten efter var en hemgjord svampsoppa, sedan var det hemgjord pasta med tryffel i, efter det en liten portion med risotto och en variant på osou bocku(stava)  och efterätt var mjölkcholadpannacotta med hallonsås.   Gott var det och man blev lagom mätt.

Ego: Var hos BM på extra koll i morse då hon verkligen ville vara säker på att bebisen låg åt rätt håll. och det har jag verkligen känt att den gjort de sista dagarna.. Sedan sa hon att ni kan den ju komma närsomhelst.. fick lite panik så nu när jag kom hem har jag skrivit barnvaktslistor med rutiner och telefonnummer och tvättat en massa och fixat med dotterns kläder så att dom hittar vart allt finns. Sambon sa att nu måste vi hålla ordning här hemma för annars blir det inte roligt att komma hem och inte för dom som skall hämta grejer till T heller om det är superstökigt.. så jag går och plockar och fixar.. 

Men nu skall jag sätta fart med en bouef bourginon så den är klar i tid.  

Kikar in sen 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!