• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Parnassia

Snaily - skönt att få höra din rapport! Jag tänker på er. Kram!

Muggles - var det RUL denna veckan`??

Ikväll kommer kompisar på visit och jag ska fixa lite mat och en efterrätt. "Maten" kan vara bara smörgåsar, paj, sallad, soppa eller nåt liknande enkelt. MEN det får inte innehålla kött, kyckling eller vitlök och ska gå att göra glutenfritt. Hjälp mig med tips!! Någon veg paj? Paj med skaldjur/fisk? Efterrätt baserad på grädde? Hilfe!

• muggles

Snaily: det är jättevanligt att bebisar har ont i magen de första veckorna, så ha förtröstan! Det kommer inte alltid att vara såhär...

Nu har jag browsat Blocket och det finns en - EN! - jacka för gravida till salu, i stl 42... Annars finns det mkt mammakläder men inga jackor/kappor. Argh.

AM: det lät som den perfekta klänningen till halsbandet. Klart det ska vara en maffig urringning så halsbandet kommer till sin rätt!

• _koko_

Har inte läst ikapp alls, bara sista sidan, fast jag läste lite under julhelgen. Så jag säger mest bara god fortsättning till alla!!

September - STORT grattis om jag inte sagt det tidigare. Fast samtidigt vet jag ju att det inte är själva plusset som är "grejjen" för dig, så jag håller tummarna hårt för fragminet och de närmaste veckorna.

Vi var sjuka hela veckan före jul och sen fyllde lillebror på med ännu en rejäl förkylning. Han blir aldrig bra i magen heller, så nu kör vi laktosfritt (tydligen rätt vanlig konsekvens av långdragna förkylningar/magsjuka). Oväntat svårt att få med dagis på noterna bara.

Nyår blev dock väldigt lyckat tillsammans med goda vänner och deras barn. Vår meny bestod av sparrissoppa med parmachips till förrätt, helstekt oxfilé med potatisgratäng (massor med vitlök i både kött och gratäng och jordärtskocka + trattisar i gratängen) och rödvinssås till varmrätt samt citronmarängpaj till efterrätt.

Kämpar på med mina cerazette medan sambon försöker övertala till nya syskonförsök... Har fått tips om att man kan ta två C om dagen för att få kroppen att fatta och sen gå ner på en tablett efter ett tag. Ska göra det och hoppas det hjälper, annars ska jag kolla upp minipe. Sambon igonerar jag.

Nu är det nog lunch tror jag, är iaf skithungrig...

• fru AM

Snaily! Hej! Oj vad jag har tänkt på dig i jul och undrat hur det gått med Yngla! Jag funderade på om hon kanske skulle gilla att ligga på mage och sova? Vissa barn föredrar ju den positionen så pass att de har svårt att komma till ro på annat sätt. Man kan testa under en kortare daglur och sedan om hon gillar det hyra ett andningslarm och låta henne sova så även nattetid? Hoppas du ursäktar ytterligare ett råd - jag vill bara väl och är nog lösningsorienterad också ... Jag hade en mycket kinkig storson (de första fyra månaderna - det började när han var tio dagar gammal) och hade välkomnat ALLA råd. KRAM

• muggles

Parnassia: japp på onsdag är det RUL. Lite nervöst. Herrejisses vilka krav på maten. Får de äta ägg om de inte äter kött/kyckling? Kan man inte ta med egen mat om man har den kravlistan? Paj med lax och broccoli el räkor och körsbärstomater? Pannacotta?

• Parnassia

Muggles - jag det är lite krångliga gäster. En tjej äter inte kött och kyckling men fisk och skaldjur, sen tål hon inte vitlök. Sen är en glutenintolerant. Men gluten är inte så svårt, det går ju ofta att bara byta mjölet. Men pajerna lät goda! Har du något recept?
    Pannacotta har jag gjort ett par gånger redan till det här gänget, liksom fondanter och chokladmousse...

• muggles

AM: jag tänkte också på sovandet om hon är lite gnällig hela dagarna. Sovandet är ju lite av min käpphäst...

Koko: oj det lät gott med er mat! Jasså sambon är redan på med fler?

(Ska väl tillägga att Blocket-sökningen var begränsad till Gbg-området...)

• Parnassia

Koko - din citronmarängpaj lät intressant! Får man be om recept? * på jakt*

• _koko_

muggles - Har tyvärr redan lånat ut den enda jackan jag har som funkar för gravida.

snaily - Härligt att det går lite bättre, förstår dock att du är rädd att jinxa. Håller tummarna för att det bara är magen som behöver lite mjukstart och att det fortsätter åt rätt håll!

• muggles

Parnassia: jag har eg inget recept. Ta ett recept på pajskal och fyll sedan med det du tycker. Pajfyllningen med ägg mm är ju ganska standard. Du kan använda fryst lax (dvs tinad men ej färsk) i lämpliga bitar och tinade räkor. Jag brukar halva körsbärstomaterna och lägga dem med snittytan uppåt så ser det lite läckert ut. Ngt som är gott att ha i en skvätt av är chilisås (el sweet chilisås men inte om personen inte tål vitlök), det blir lite mer smak.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!