• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Har inte pratat med mamma eftersom de åkte iväg på natten men de har tackat för god middag via sms och lapp som låg hemma på köksbordet när vi kom hem igår. Idag ger de sig ut i Karibiska övärlden. Vad åt ni på nyår (är redan hungrig!).

Julen blev för oss väldigt lugn hemma hos min bror. I år delades julklapparna ut en i taget, läsning av rim, gissa vad som är i etc. (så som jag vill ha det). Var dock jäkligt trötta båda två då vi suttit uppe och druckit vin till kl 03.00 natten innan jul med vår väninna från Antibes.

Nyår var ok men tycker aldrig att det blir så där superduperroligt som man bara ska ha på nyår. Vi var ute på en italiensk restaurang i Luxembourg med svärmor, faster och moster. Maten var bra från start men sämre mot slutet men massor med champagne och så lite nostalgidans efter tolvslaget.

• Lapinette

AM - hon är smart Livia och vad gulligt att hon fortfarande tror på honom trots att han blev avslöjad.

• fru AM

Låter som du haft en bra jul/nyår ändå Lappis! Vi var rätt trötta på nyårsafton eftesom vi var borta på middag kvällen innan - barnn gick inte och lade sig förrän vid midnatt någon av dem heller. Nåväl: på nyår vankades det en generös löjromstallrik med gräddfil, rödlök och smörstekta brödskivor, en pepparrullad oxfilé med chipotlesås, gräddkokt savoykål med örter, paprika och olivoljestekt chili- och paprikaprickig polenta. Till dessert: saffransglassbomb med hallonsorbethjärta!

Urgott och kul att alla engagerade sig och hjälptes åt! Och så fick jag tillfälle att använda mitt halsband som jag fick i morsdagspresent!

• Lapinette

Nyårsmiddagen lät inte helt fel. Saffran och hallon är en god kombination. Har en väninna som vid ett tilfälle (nyår) gjort saffransparfait och till det serverat varma hallon. Mums!

Vad är det för halsband?

Vi var också ganska trötta på själva nyår då vi kvällen innan varit i Strasbourg och ätit en middag hos makens bror + familj. Det blev både mycket god mat (de hade lagat 5-rätters), suveräna viner och sent. Dels så serverades hemmagjord gnocchi, foie gras (så klart!), boudin blanc (vit korv) med langoustiner och purjolök (låter kanske konstigt men det var jättegott) och så hemmagjord galette.

Sen har de ju två underbara barn som vi busat och myst med. Deras minsta, Hector, är så kelsjuk att man blir alldeles super, duper sugen! Funderade ett tag på att ta med honom hem.

• fru AM

Barn som heter Hektor/Hector lockar tydligen fram den känslan hos folk

Här är mitt halsband 

• start september

Hej AM!

Nyårsmaten lät ju jättegod. Julstök är ett elände. Det går liksom aldrig att få lagom och aldrig räcker tiden till.

Tack för grattis. Vi får se hur länge det blir Fragmin - det verkar finnas olika skolor. Minst v 12, men vissa säger 26 eller 36. Det går inte över via moderkakan och ska därför gå att ta fram till förlossning vid behov (ofta slutar man lite innan för att slippa extra tunt blod då).  Jag har ju inget konstaterat behov (faktiskt proppbenägenhet) men tänker försöka få behålla det länge om det går, jag ska ta lite prover om ett par veckor så att vi ser att min kropp inte regerar för mycket på det. Eftersom förra MA var i v 14 så tror jag ingen tvingar mig att sluta för tidigt.

• Lapinette

AM - ahhh... har ju sett det tidigare! Vad hade du till? Kan tänka mig att den "lilla svarta" passar utmärkt till ... fast var det inte du som inte hade något litet och svart?

september - förstår om du vill fortsätta med Fragminen så länge som det går.

• muggles

Jag jobbar också! Fast hemifrån. Det är manfall på kontoret och lugnt på jobbfronten så jag vill inte slösa bort tid på att åka in.

• Lapinette

mugglan - så gjorde jag förra veckan. Satt hemma som i koma mån-onsdag och jobbade. Jösses vad jag har varit trött dessa dagar ... kunnat sova konstant!

• fru AM

Jag hittade faktiskt något som liknade "lilla svarta" i garderoben ... omlott, 3/4-ärm, längd precis under knäskålen, lite svängig kjol. Djup urringning ett måste!

Start September: bra att det inte är någon fara att ta Fragminet länge. JAg antar att ni gärna vill vara på den säkra sidan ... 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!