• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Piggelin1

Gjorde mintkyssar ikväll, men misslyckades såå fundamentalt att jag fick slänga allt i bingen... Alla lägger ju upp fina bilder på FB på saker man gör inför julen, funderade på att göra detsamma med pepparmintsgrejset, det totala misslyckandet typ... Kanske ska stoppa in en bild här? Man kan väl bifoga bilder numera?

• Oms

MSW - ska du opereras? ngt med mjälten såg jag, men har du inte redan opererat bort den eller har jag bara inbillat mig det?

Klockarbol- hur mår du med allt? 

Teletubbies - *skakade liv i det gamla namnet * hur mår televinken och hans förstoppning? fy vad jobbigt ni har det och tyvärr är det svårfixat, vetmånag var barn lever på lactulos, lavemang samt tom får lägga in barnen o långsmat vänja de med oliak sorters mat. Mina barn har aldrig hafr det problemet så jag kan bara tänka på hur hemskt det måste vara att se sin lilla älsklign ha hård mage...

Oupsie - hur långt kvar har du nu?  är du i 8:de månaden eller har jag räknat fel? foglossning suger, det är fruktansvärt jobbigt, hoppas att det ger med sig när bebis fixeras sig. svullnad vet jag alt om, min kropp svullnar nämligen jättelätt som reaktion på lite allt möjligt och det är jättejobbigt! Det tog mig 7 månader efter att jag fått mathilda innan jag kunde få plats i mina vanliga skor igen m mina jättefötter. och då hade jag inte gått ned massor i vikt utan bara "avsvällt" helt enkelt.

• Piggelin1

Jaja, även solen har sina fläckar

Nu ska jag sluta spamma för idag! Sov gott alla!

• Piggelin1

Tinga förresten - inte vit klänning & inte hellång kan jag avslöja såhär långt Det blir ju dop samtidigt, så då känns såväl vit som hellångt fel, för mig. Plus att jag uppnått skräcködleåldern...!

• Oms

nu lite ego...

stora tjejen fick sitt första betyg idag och jag tackar gud där uppe för hon är GODKÄND i alla ämnen och har tom VG i 2 ämnen (Biologi och fysik) och var väldigt nära i 2 till! känns så skönt! jag menar i i början av 7:an sa man att hon inte låg bra till i ngt ämne men det va ok,  i slutet av 7:an och början av 8:an hade hon IG varning i många ämnen och nu efter en LÅÅÅÅÅÅNG termin har hon då klarat av detta för denna gång!

Nu är det inte över där utan nu ska vi under jullovet plugga 1800-tals historia, matte (Algebra) samt skriva väldigt mkt om landet USA på engelskan och göra ett resereportage på svenskan.

Dessa läxor är ju bara för att vi inte är hemma  i Januari utan vi sticker ned till Gambia igen - hela familjen denna gång- och då missar hon massor av skoldagar så vi har fått läxor. Ingen av oss vill ha merparten av läxorna med oss till Gambia utan vi vill göra iaf hälften här hemma innan hon åker - vi får väl hoppas att det blir som vi tänkt oss...

har tokjobbar nu i december och än är det inte slut. ny organisation efter årsskiftet och vi ska byta ärenden med varandra, jag blir också teamföreträdare för psykskadorna då det är dessa ärenden jag kan bäst och också vurmar för, kul men det tar än mer tid från mig och min föräldraroll och nu börjar jag dessutom året med att vara ledig...

Stora tjejen har ju DET viktiga mötet nu 4 januari, det är där o då som v får reda på det vi vill veta - iaf hoppas jag på det, till den 4 jan ska allt vara sammanställt och begrundat och läkaren och dess team ska ha en bild över vad de anser att min stora tjej "lider av"... jag är så spänd på detta möte och dess resultat att jag har mer nedräkning för det än fö resan som går av stapeln 1,5 dgr efter...

Nu ska jag väcka maken som somnat på soffa . med all denna järnmedicin jag får i mig så är a aldrig trött (är det så alla andra har det) och tänkte att maken ska få äran att aktivera mig ett tag innan sänggåendet...

ha det gott allihopa och STORA kramar till alla som behöver det!

• sweetstreet

Å SNORKIS!!!
    Vad GLAD jag blir!!!!!!!
    Så fantastiskt! Underbara nyheter!!
    Men visst förstår jag er oro. Det är helt naturligt. Men jag hoppas av hela mitt hjärta att den kommer att släppa lite mer ju längre du kommer i graviditeten så du får njuta och längta lite också. På så vis är det skönt att höra att din make inte är fullt lika orolig just för att han kanske då kan stötta dig bättre och t o m få dig att slappna av lite mer framåt.

• sweetstreet

Snaily,
    vännen jag förstod nog inte heller riktigt HUR illa det var.
    Hoppas så att du fått bra hjälp idag när BM hört av sig.
    KRAAAM!  

• Klockarbol

Snorkis - detta är nog första gången någonsin jag har blivit glad över att någon har fått eksem!
    Jag kan, efter bästa förmåga, förstå att det blir en annorlunda och orolig transportsträcka för er men önskar av hela mitt hjärta att ni för korta stunder ska våga känna lite förtröstan också.

Jag sitter beredd i PB's madrasserade rum för att hålla handen och äta hemgjort julgodis närhelst det behövs. (Tackar PB för det goda omdömet att koka godis till trasiga trådisar och tackar även PB's familj för det märkliga omdömet att hellre vilja ha Alladinask...)

I morse var det skolavslutning i yngstas skola. Av någon anledning skulle det vara utomhus på skolgården. Kanske för att kompensera för att sommarlovsavslutningen hölls inomhus i idrottshallen?

Termometern visade -16 så jag utgick ifrån att evenemanget skulle flyttas in i idrottshallen men icke sa nicke - där började taket bågna under snön i fredags så det är avspärrad i väntan på takskottare.
    Ljudsystemet gillade inte heller kylan så barnen och vi fick det tvivelaktiga nöjet att stå utomhus i 20 minuter och vänta på att musiken kunde spelas och barnen kunde tåga fram till scenen...

Tack och lov sjöng yngstas klass först och därefter haltade jag, med köldkrampande idiotvärkande leder,  in i skolan till föräldrar med kallfrusna spädbarn och en och annan stelfrusen mormor.

Dom stackars skolbarnen stod kvar ute i ytterligare en timme eftersom ALLA inövade sånger skulle sjungas och rektor hålla tal i 20 min (!) Det måste väl ändå klassas som djurplågeri eller nåt? Sadism??

Nu är de drygt -20 ute och kallare ska det tydligen bli. Men i morgon slipper yngsta åtminstone stå still utomhus i 1,5 timmar!!!!

På det privata planet så blir jag bara mer uppgiven och fattar inte hur jag ska ro i land den här skiten.

Blev uppringd av min läkare i morse och upplyst om att jag ligger 1 enhet ifrån gränsvärdet för akut kaliumbrist och att jag skulle marsch till apoteket och hämta piller.
    Sittandes mitt i skogen utan bil och sista skolbussen som redan gått inför lovet så gick ju inte det så bra så istället avkrävdes jag heligt löfte att omedelbart äta minst 3 bananer (som jag fick låna av grannen) i annat fall skulle hon skicka en ambulanstransport...

Fick då erkänna att jag inte hade en aning om vad kaliumbrist innebar och blev bryskt upplyst om att "man kan få hjärtflimmer när man ligger så lågt som jag gör" 

Hur ska man reagera på sånt?

Sen fick jag en remiss till reumatologen i julklapp också. Min läkare vill att dom kollar upp att det inte är nån obskyr bindvävssjukdom jag har eftersom "lite väl många symptom stämmer in där".  Dock verkar kaliumbristen inte ha nåt med nåt att göra så den fick jag väl som bonus då antar jag?

Och nu ska ni tycka att jag faktiskt var lite duktig som INTE frågade vad det var för sjukdom hon misstänker!!!
    Till och med jag insåg att jag inte alls kommer känna mig bättre av att googla just det just nu!

Nähä, nu ska barnens julklappar fördelas på vad som öppnas var.
    Julafton hos mormor och juldan (om tågen går) hos farmor.

• sweetstreet

Har annars inte riktigt hunnit läsa ikapp ordentligt. bara scrolläst...
    Men men.
    ego:
    Nu är det lite hög stressnivå hos mig. Min reviewartikel är nu ändrad till en ANNAN. De sköt upp dead line såpass mycket på den förra att min chef itne tyckte det var bra nu men hon undrade om jag kunde tänka mig att skriva en annan review istället. Fast dead line för den är slutet av januari så jag måste ha mina grejer hyfsat klara till början av januari! Shit det är ju bara 2 veckor dit! och jul o nyår mitt i! Jaja, jag känner pressen samtidigt som jag tycker det känns kul också. Men jag hoppas jag ror iland det hela. Jyst nu är det nästan som om jag är liiiite fööör stressad så jag istället blir lite "paralyserad".... Men det brukar släppa så jag hoppas kunna jobba riktigt bra i mellandagarna nästa vecka...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!