• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snorkfröken77

EA - Vi körde på principen att min kropp får bestämma när den var redo. Är tacksam att det gick fortare den här gången än sist för jag tror jag hade blivit räddare för varje månad som gått. Nu hann jag inte fundera så mycket, både bra och dåligt...

• snaily

Förlåt att jag kommer med lite opassande egonyheter mitt i känslostormarna över Snorkis graviditet, men jag tänkte bara uppdatera de av er som kanske undrar:

Maken har pratat med barnmorskan idag, som tyckte vi skulle börja med ett besök hos husläkaren, det blir imorgon i samband med bvc-besöket. Jag är supernervös inför det. Läkaren ifråga är tyvärr ett riktigt stolpskott (om det är hon jag tror det är), men jag får väl försöka förklara som det är så får vi se vart det leder. KÄnns skönt att övrig personal på hälsocentralen (förutom denna läkare) är supergulliga och bryr sig om.
    Jag har brutit mitt telefoncelibat ikväll och ringt och pratat med min mamma, hon blev nog glad.

• Snorkfröken77

Oupsie - Både min BM och hon som gjorde UL samt läkaren som förlöste mig har alla sagt att de aldrig varit med om att det hänt någon två gånger, men det är tyvärr ingen tröst. Enligt min erfarenhet går det ju åt helvete även om jag såklart har ett svagt, svagt hopp att även jag ska få ta hem ett levande barn.

• nennesjuttioåtta

Snorkis, hahah okej då, vi säger bror också så länge. Och du, nu kommer det ju inte hända, men en av de där snälla gubbarna i vita rockar som skulle ta hand om dig i så fall är jag. En jättestor gul blobb som lyser på dig! Jag kan lysa ändå. En gassande sol som värmer magen! Hoppas du har moderkakan i framvägg som dämpar fosterrörelserna, eller att din gravidallergiska hud (?) blir genomskinlig så bäsen kan vinka till dig istället för att sparka. 

• Fru E

Snorkis-vilken vecka är ni i nu då får ni extra täta kontroller

Snaily-vad sa BM

• Snorkfröken77

Snaily - Bra att ni ska träffa en läkare, ska maken följa med så han kan stötta dig?

• nennesjuttioåtta

Snaily – Åh hoppas det blir ett bra besök på bvc imorgon! Pricken var likadan med det där hackandet och han har man aldrig kunnat mata mer än vad han velat (tur det kanske, annars hade han väl spruckit, tjockisen). Oerhört frustrerande när han bara pickade och blev sur, men oftast var det när han hade ätit en stund, har jag för mig. Det höll inte i sig så länge, ett par veckor (vilket kan låta som en evighet...) me hoppas Yngla också slutar leka galen kyckling snart!

• snaily

EA
    Vet inte vad BM sa riktigt, inte så mycket annat än att hon pratat med någon psykiatrisk enhet som tyckte en vanlig husläkarundersökning var på plats till att börja med, bara för att kolla igenom så jag är fysiskt frisk så att säga. Det är väl vettigt, ett hb-värde kanske kan vara bra att ta till exempel, eftersom det varit dåligt tidigare.

Snorkis
    Klart det kommer gå bra denna gången! Önskar jag kunde övertyga dig om det!
    Fast vet att det inte är så lätt att banka in såna tankar i huvudet när man är orolig.

Hoppas att maken kan följa med även in till läkaren, beror väl på vad Yngla säger om saken, om hon är orolig kanske han får ut och vagga runt med henne.

• fru AM

Snorkis!!! Vilken härlig julklapp det kändes som att jag fick när jag läste den goda nyheten" Vilket det ju är, för det kommer gå bra! Grattis! Förstår givetvis att känslorna är dubbla. Men ändå! Grattiskramar!!!

Snaily: Varsågod! Hoppas lilla fröken Yngla gillar något av det! Och lova mig att du testar att linda henne någon gång när hon får fnatt!? Ibland kan de behöva hjälp att hålla in armarna, som annars under första bebistiden gärna far omkring och stör dem när de ska äta. Lindningen kan hjälpa till där. KRAM!

NU: Ernsts panaforte:  http://www.recept.nu/1.304248/ernst_kirchsteiger/efterratter_godis/panaforte

Otroligt gott! Gör dubbel sats i år. 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!