• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Klockarbol

Har läst en massa saker jag tänkt kommentera på sistone men har liksom inte orkat. Nu kommer jag bara ihåg 2 saker...

Även jag är ett stort fan av Renessans koksaltspray! Hävdar bestämt att jag skulle vara förkyld mycket oftare om jag inte sprayade varje kväll

Till julgransförsäljarnas försvar - när man står utomhus i kyla en hel dag så fryser liksom ansiktet ihop så även om man försöker se trevlig ut  så ser man ut som sju svåra år :-/
    Hade faktiskt besök av en liten tantilona på kontoret härom sist det var snorkallt, hon var mycket missnöjd med hur otrevlig kyrkogårdsperonal vi hade! Hon hade bara ställt en fråga och den hon pratade med hade bara sagt att hon skulle gå till expeditonen och dessutom log han inte ens...
    Jag dristade mig till att konstatera att det var 23 grader kallt ute och personalen hade varit ute hela dagen och var nog stelfrusna... därav uteblivet leende.
    Det kunde hon förstå när hon funderat en stund men det var ialla fall oförskämt att hon inte kunde få svar på var vem var gravsatt utan att gå till expeditionen.

Som tur var fick jag strax över 300 träffar på det namn hon angav så då kunde hon väl möjligvis acceptera att inte gick att komma ihåg så många med samma namn "Men nog måste väl ändå dom som jobbar här veta vem som är gravsatt var om det är lite ovanligare namn?"
    Det finns sisådär 12 000 gravplatser på den kyrkogården...

Den roliga historien om kyrkogårdsarbetaren som får ett "Jobbar inte du här!?" när han inte kan svara på var Karlsson är begravd hamnade helt plötsligt i nytt ljus Glad

Men vi har också fått besök av en pensionerad konditorfarbror som bjöd "all trevlig och duktig personal" på lussebullar så det jämnar ut sig i slutänden

Två jobbdagar kvar sen är jag ledig till 3 januari. Jag tror det känns bra.

Alla trådisar som ska ut och åka i julhelgen önskar jag en säker resa och alla trådisar oasett om det åks eller inte önskar jag en härlig julhelg Tomte

• smint

Klockarbol: Jisses vilken svårmor.. Skickar all världens kramar till åt ditt håll. Hoppas att dottern kommer hem ordentligt från London. 

Det blir jullov för dottern bestämde jag nyss. Hon vaknade onödigt tidigt i morse så hon kommer aldrig orka gå i denna snö till förskolan.. Vi är hemma och myser och fixar istället.  

• muggles
    Hattis skrev 2010-12-17 19:17:36 följande:
    ... och DÄR kopierade jag ÄNTLIGEN fondantreceptet! Ha

i-Phags är ordet för dagen! Fast av din beskrivning, Sweetan, så låter det faktiskt inte så dumt

Preventivmedel - Är själv tillkommen trots kontrollerad kopparspiral och skulle därför aldrig lita på en sådan. Känner flera som blivit till på så vis. Kanske fungerar de bättre idag Tycker att det verkar jätteläskigt att ha en sådan också, vad modiga ni är! Pessar - skulle nog inte funka här, jag har tom svårt att använda tampong. Jaja, checkar av en fördel med svårigheter att få barn...
    Hattis: det finns inget prev-medel som är 100%. Varken p-piller el spiral el ngt annat för den delen. Jo avhållsamhet då förstås om det nu räknas som p-medel...
  • Parnassia

Smint - Maken till svårmor får man leta efter tror jag! Och din situation är ju hemskt. Hur har det gått och kuratorn? Känner du att det var till någon hjälp? Tänker på dig, KRAM!

• muggles

Izzie och PB: beklagar tantbesök!

Izzie: det där att kroppen ska vilja bli gravid snabbt efter ett missfall tror jag bara är vad man vill tro, jag har inte hört ngt som är vetenskapligt bevisat med det. Det var en läkare som sa det till Cicci men å andra sidan var det en gynekolog som sa till mig i våras att bara "slappna av" så skulle det ordna sig, så inte ens de inom vården behöver alltid ha koll...

• muggles
    1up skrev 2010-12-18 10:28:41 följande:
    Det är ju lätt att säga innan man själv har en trotsig unge, men jag tror betydligt mer på "konsekvens" än på "hot om konsekvens". Taskigt uppförande -> ta barnet ur situationen utan att låta sig bevekas -> ett barn som såsmåningom förstår orsak och verkan. Hoppas jag.

Min mamma har alltid gjort den här "Jaha, ska du hålla på sådär? Då går vi hem. Jo, men det gör vi." och så lugnar man ned sig en smula och hon fortsätter kafferepa och så kör man den grejen tretton gånger till och till slut så går man ändå inte hem innan kalaset är slut, och alla är sura och trötta för att man kivats om vad som varit okej och inte.. och man VET att morsan har beklagat sig inför sina väninnor om hur otroligt JOBBIG man är som inte kan lyssna, och man minns det när man kommer dit på nästa kalas och allt blir obehagligt för man vet att de vet att man är ett JOBBIGT BARN som gör mamma trött och besviken.

Urk. 
    Här har jag en kommentar. Jag kör hot ibland, visst gör jag det. MEN jag försöker vara noga med att inte köra hot som drabbar mig själv => dvs inte kommer att genomföras. Jag skulle tex aldrig säga "om du gör sådär så går vi inte till stranden idag" för att jag vet att jag själv vill gå till stranden och skulle ha svårt att genomföra det hotet. Samma med att hota med att inte Moa ska få glass. Är det en varm sommardag, vill jag ju själv ha glass och då måste ju hon få också.  Jag försöker hota med saker jag vet biter PÅ HENNE, tex skulle det kunna vara att hon inte får hårdiademet på sig. Ngt jag vet att hon väldigt gärna vill ha, men det drabbar inte mig om hon inte får det.

Annars tycker jag det många ggr - iaf med Moa - fungerar bättre att helt enkelt säga "sådär gör vi inte, absolut inte" (med väldigt bestämd nästan arg röst). Det biter bra på henne men så är hon väldigt snäll oftast (makens gener, inte mina).
  • muggles
    Fru E skrev 2010-12-18 11:35:10 följande:
    Det tog mig två veckor innan vi ens fick upp våra stjärnor och julgardiner i fönsterna så inte effektivt precis......vare sig pepparkakor eller lussekatter finns här i huset och städa vad är det .
    Granen ska inhandlas idag och nya tapeter beställas till hallen, bara en vecka sent. Maken har jobbat till nio varje kväll så renoveringen står på vänt ett tag till.

Telis-men klart ni måste trängas med alla andra på en lördag
    Jag började med de första klapparna igår, resten får komma när de kommer
    Vi har inte ens julgardiner! I år blev det inga hembakta lussekatter och pepparkakor har vi bakat på dagis, det fick räcka. Jag är väldigt nöjd med min jul i år - ingen stress så här långt iaf.
    Men granen klädde vi gemensamt igår och Moa fick tom hänga alla kulorna på samma ställe i granen utan att jag fick krupp (jag flyttade diskret en och annan när hon inte såg). Och julstjärnor och lite tomtar har vi faktiskt.
  • Parnassia

Jag syftade fel! Jag menade ju inlägget till Klockarbol förstås!

• fru AM

Julgardiner ... Ännu ett område att ha dålig-hemmafru-ångest för ...!

Kan officiellt totaldissa Teutonia Fun på (mycket) snöigt underlag. Har tagit mig till och från Storsonens skola (för att lämna julklappar till personalen) - det tog vansinnig tid och jag var fullkomligt genomsvettig när när jag kom hem. Och pga av allt hoppande med vagnen så somnade naturligtvis Hektor också (han är inte på dagis idag för dagis har planeringsdag) - helt fel tidpunkt!

Så från och med nu kan dagen bara bli bättre!

• muggles
    snaily skrev 2010-12-19 12:41:07 följande:
    Skönt att läsa om att det antagligen finns ljusare tider framöver!

Hur länge var det ni sa att det brukar kännas såhär jobbigt?
    Jag är lite under isen, baby blues + sömnbrist redan efter en vecka.
    Hon sover en hel del på dagarna men det är inte alltid så lätt att tajma egen dagsömn med hennes. Sen är hon skitmycket vaken på nätterna, mellan 4 och 7 är hon PIGG; vill inte äta eller sova, bara kinka och skrika och bajsa, helst upptäcka hela världen just de timmarna verkar det som. Eller så är det bara jag som inte fattar vad hon vill (vilket också känns jobbigt). Innan dess har hon varit vaken och ätit x antal gånger.
    Maken är otroligt löjligt lättväckt och kan inte sova vid minsta lilla gny (jag misstänkte att det skulle bli ett problem ) så han flyttade ut till gästrummet mitt i natten. Så blev jag ensam med lilla skrikdamen och allt kändes ändå jobbigare.
    Och så får jag dåligt samvete för att jag gnäller och inte känner mig sprudlande lycklig hela tiden, så blir man ledsen av det också.

Sorry för egoinlägg - återkommer någon dag då tillvaron känns lite ljusare.
    Ja och det är i de här lägena det känns så jobbigt när ngn säger NJUUUUUUUUUUUUUT!
    Moa var inte vaken så mkt på nätterna (men jag tror att Piggelins dotter var det i ngn period - hon kanske har råd att ge dig?) men förmodligen är det så att Yngla har en dygnsrytm från magen som behöver anpassas till världen utanför magen. Det kan ta lite tid men det kommer att ordna sig.

Mitt bästa tips är att mata mata mata MATA dagtid. Försök få henne så mätt det bara går innan hon läggs för natten. Annars kan det vara så att hon vaknar för att hon är hungrig och sedan när hon ätit får hon energi och kan inte somna om?! En ersättningslurk som komplement sådär vid 23-tiden är inte så dumt faktiskt...
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!