• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Lappissjuka innebär att man blir väldigt hoppig och kan inte sitta still (tänk er en duracellkanin som hoppar) !!!

Annars, hoppas jag att alla har det bra denna snöiga lördag innan jul. Inte allt för stressade med allt som ska fixas innan jul?! Själv sitter jag här och kollar in mitt konto som ligger katastrofalt på minus trots att jag inte lagt ut pengar på mammas födelsedagspresent eller grabbarnas kuvert (de får pengar eftersom inga önskelistor har kommit än). Lite bakis är jag efter att ha blandat champagne, mumma, nubbe och calvados men efter en alvedon och åter till sängen kl 8 imorse (sov till 10.30!) så mår jag nu riktigt bra .

Vickan - jag jobbar hemifrån en dag i veckan (fredagar) och tycker det är superskönt men jag är ju van att sitta själv och jobba sen tiden i Cannes ... fast då hade jag verkligen lappsjuka (inte lappissjuka) i slutet av veckan.

Telis - så ni är som pensionärerna på Östermalm som absolut måste ut och handla när vi andra har lunch? Trots att de kan gå vilka andra tider som helst.

Nej, ska nu sätta mig och pyssla med ett fotoalbum. Mysa omkring här hemma innan jag ger mig ut på en del ärenden och ett spinningpass med maken (vi gick ju aldrig igår).

• passionsblomman
    Telis skrev 2010-12-18 11:01:47 följande:
    Nu blir det storhandling och julklappsshopping! (Kan någon förklara varför vi är så enormt puckade att vi måste göra det en lördag när vi är lediga varje dag?! ) Puss på er så länge!
    Nej. Helt obegripligt.

Själva måste vi nu vänta till den 22 med de sista inköpen (läs maten) eftersom sambons lön kommer då och fram till dess är vi typ panka. Men dessa inköp ska definitivt ske på förmiddagen. Skinkan ska sedan fixas på kvällen så vi liksom ifjol kan ägna oss åt att klä grnen medan alla andra gör skinka så det blir strömavbrott i byn.

Idag ska jag städa kylen och skafferiet så allt är fräscht innan där ska in en massa mat.

Vi höll nästan på att köpa en hundvalp nu till julafton, men ftersom annonsören inte svarar på mail och sms får de anses inte intressanta nog att köpa av, så när sambonåker till sthlm imorgon (anställningsintervju), åker jag inte med och kollar valp, utan limmar väl pepparkakshus istället.

Angående uppfostran sägger jag som jag brukar "pedagogik och pedagogik, vad är det för fel på gamla hederliga hot och mutor?" Vilket jag väl inte menaregentligen, men alla löften om belöningar eller vetskapen om belöningar kan ju slarvigt betraktas som mutor, och alla upplysningar om kommande konsekvenser kan på samma sätt ses som hot... Jag tror det är väldigt viktigt att inte köra på vare sig det ena eller det andra utan att uppfylla dem! Tomma löften och tomma hot kan riomligen inte tjäna till något bra i längden.
    /Hon som skrek åt sin son att han skulle få bo ute i skogen hos trollen om han inte gjorde som han blev tillsagd. Skäms

Nu skidor.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Vännerfan

Parnassia, Glömde besvara din fråga igår att min 15-dagarsblödning alltså var den första mensen efter insättandet.

Ore, Ja, trist att ens behöva kohandla, men jag tänkte att om ni gör det en gång (för att liksom påminna om att småbarnsföräldrar och i synnerhet husbyggande dito liksom inte har oceaner med tid), så kanske hon fattar att hon inte kan utnyttja er så.

Gällande "hoten" tycker jag det är just hot för att jag inte har någon avsikt att uppfylla dem. MEN jag kom faktiskt på att vi har satt hårt mot hårt några gånger. En gång lät jag honom gallskrika i över 2 timmar (för att han blev arg då han inte gick gå först in genom ytterdörren) och det kanske faktiskt hade avsedd effekt. Lite svårt att veta då man inte vetat hur det varit annars. Det var ett tips jag fick av en god vän med synnerligen väluppfostrade barn. Hon sa att jag skulle välja och ta EN strid som var viktig för barnet, men betydelselös annars och att barnet skulle lyssna bättre sen och lära sig att hoten kan bli verklighet. Men sen är han ju rätt foglig också, min son.

Smint, Hoppas de har rätt i att det var falska anklagelser och hoppas de som anmälde i så fall förstår vad de ställt till med.

Telis,  Men då måste ni ju verkligen ha tagit det lugnt och suttit och druckit glögg nu i december du och maken, som planerat, så det tycker jag var jättebra gjort! Faktiskt. Jag själv hade nog inte klarat det, jag är inte så bra som jag borde (som min kropp vill) på att koppla av. (När ni nu handlar julklappar på den värsta shoppingdagen på hela året som jag förstått det.)

Lappis, När var det ni skulle till Island?

Nu ska jag lägga lill-prinsen. Med de här snömängderna får han sova i garaget i stället för ute! Stackars barn.... men han sover jättegott där, nästan så jag skulle vilja ha honom där på nätterna också.

• porchez

Hej på Er!
    Jag förstår inte vart tiden tar vägen, har ju aldrig tid att skriva här längre, men försöker läsa ikapp så ofta som möjligt... Jag är fortfarande väldigt trött sen jag var sjuk för två veckor sen, känns som krafterna inte riktigt har kommit tillbaka, så jag sover/vilar så fort jag har tid över.

Måste bara kommentera angående era granköp! Jag har nämligen jobbat fler år i min ungdom med att sälja julgranar. Det var otroligt mysigt, julstämning til topp och alla kunder var glada. Sen så var det otroligt kallt att stå ute i alla väder hela dagarna. Regn, snöstorm eller -20 grader kallt. Vickan det är i din håla jag har sålt. Ska ni köpa gran i år så berätta vart, det kanske är av min släkting

Nu måste jag springa ner i tvättstugan och hoppas allt hunnit torka, ska infinna mig hos en vän om 70min. ikväll är det födelsedags fest som gäller

• passionsblomman
    Vännerfan skrev 2010-12-18 15:12:30 följande:
    Nu ska jag lägga lill-prinsen. Med de här snömängderna får han sova i garaget i stället för ute! Stackars barn.... men han sover jättegott där, nästan så jag skulle vilja ha honom där på nätterna också.
  • viktualia

PB - anställningsintervju i Sthlm?!

ego  - här har det tokstädats i köket hela dagen... lagom galet...

• Vännerfan

Ja, det glömde jag kommentera. I Sthlm?? Funderar ni på att flytta tillbaka??

• viktualia

Porchez -  åhå.. men nej, vi ska inte fira jul här så vi skippar gran även i år...

• passionsblomman
    viktualia skrev 2010-12-18 19:19:59 följande:
    PB - anställningsintervju i Sthlm?!

ego  - här har det tokstädats i köket hela dagen... lagom galet...

Fartygsvärd på en finlandsbåt,dvs ett väktarjobmed lite annat ansvar och vidare funktion. En vecka ombord, en vecka ledigt rullande. Inte precis något drömscenario, men alternativet att han ska vara kvar där han är nu är helt ohållbart. Jag hoppas han får det eftersom jag inte vet hur han ska hålla modet uppe vid fler nej nu. Hans sjävlkänsla börjar ta rejält med stryk och det behöver vi inte i vårt läge. Så hellre får han ta det och köra så medan han letar anat än att se honom så olycklig som han är nu.

Vännerfan skrev 2010-12-18 19:54:25 följande:
    Ja, det glömde jag kommentera. I Sthlm?? Funderar ni på att flytta tillbaka??

Nä, något "tillbaka" känns inte som vi har i vår tillvaro. Det måste bara finnas ett fungerande "framåt", eftersom ingen av oss har något att återvända till någonstans. Hur vi än skulle göra så vore nya beslut en ny nystart. Inget som lockar alls. Vi vill gärna tro att vi har en framtid här och att vårt hus var rätt beslut. Vi saknar heller inte "då" men behöver lite mer ljus och framgång i vårt "nu" för att det ska kännas lite mindre kämpigt. vem var det som pratade om livets tre ben? Tinga? Vare sig jag eller sambon har jobb-benet att stå på och "familj" blev ju inte som vi ville. Det är lite lätt vingligt då i sina stunder.

Just nu är jag mest skitorolig för att det snöar nå´t så in i baljan och han ska köra både fram och tillbaka imorgon, över 70 mil. Rynkar på näsan

Mer ego: Jag har i eftermiddag skrikit åt min mamma i telefon så jag fick ont i halsen. FAN vad man kan bli less på att hamna i kläm mellan människor som borde prata med varandra själva istället för att älta med MIG hela tiden. *SkrikandesgalenSkrikandes* När jag VET att hon helt misstolkat en massa saker och att den andra personen har lika stor anledning att vara ledsen som mamma. Men det ska ju inte JAG reda ut. Skit! Ibland vore det enklare utan släkt och att bara ha vänner! I vanliga fall brukar jag lyssna och typ försöka peka på olika sidor av saken. nu orkar jag  inte det så jag fick spelet. Fy vad slut man blir av familjetjafs! Särskilt när det är helt onödigt och folk sitter och lipar helt utan att det alls är någon som menat så. Tack och lov att jag inte firar årets jul i den smeten. Bah!

Bara för det har jag inte alls gjort det jag hade tänkt.

• Ore

PB: Hoppas sambons intervju går bra!'

Telis: Såna barndomsminnen har jag också Fast jag tänkte vara litet mer praktisk, och inte riskera att behöva få in massa snöiga granar med fula grenar, och alltså välja granen i god tid, när det är barmark För det har hänt att pappa blivit utskickad på bakläxa och hämta in en annan gran, på kvällen innan julafton...

1up: Hittar ungefär ett dussin som heter som du, de flesta verkar vara födda och uppväxta i andra länder än Sverige. Och det verkar inte stämma på dig. Så du är antagligen en av de två anonyma som jag inte ser något om...?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!