• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • 1up
    PB: Ja, 1,5 liter är mycket, men det är ju inte bara blod.. som tur är.
  • Vännerfan

Sweet, Jättekul och spännande med din artikel! Verkar superintressant!

Ore, Jag blev riktigt uppeldad när jag läste om din mamma. Tyckte du fick bra tips av Izzie att se till att hon lovar att vara barnvakt mot att ni hjälper henne. Om inte annat så som en påminnelse om hur det är att ha småbarn (vilket vissa verkar glömma väldans fort... hoppas verkligen jag inte kommer bli likadan en dag!!).

MSW, Osäker på hur jag ska hålla tummarna för dina provsvar. Men i längden är det kanske bäst med op?

Liten, Eftersom det är du som frågar (om trots) så svarar jag att jag tror AW har bra teorier i frågan. Men har inte läst på så mycket själv. Vill dock inte rekommendera fällan jag själv ofta trillar i: att komma med hot av något slag. "Nähe, men vill du inte borsta tänderna så ringer jag väl dagis och säger att du inte kommer idag då". Det är lockande att säga så för då blir han genast samarbetsvillig. Men jag läste någonstans att man då får barn som LYDER ORDER och inte barn som lär sig hur man ska bete sig. Så ibland försöker jag diskutera i stället. Men vi nog kommit lindrigt undan med trotsen. Skulle han någon gång få för sig att t.ex. sparkas går vi omedlbart därifrån och bara det att uteslutas ur gemenskapen verkar vara tillräckligt hårt för honom för då blir han jätteledsen och säger sen förlåt.

• Vännerfan

Nu ska jag gå och se om jag inte kan sova lite. Maken och Prinsen promenerar till makens jobb för att hämta hem bilen och lill-prinsen sover. Hade ingen bra morgon här. Blev tok-arg på maken. Tydligen sa jag fel sak när jag nämnde att det inte fanns någon snöskrapa i Volvon jag körde igår och jag inte sett någon förut heller, så jag blev påhoppad för att han kände sig påhoppad (att det skulle vara han som lagt den nån annanstans). Då blev jag skitsur för jag tyckte jag slet som en tok igår med en miljon saker och tog hand om barnen hela dagen, kvällen, natten och morgonen idag så han kunde ut och roa sig. Då tycker jag man kan vara lite mer tacksam än att gnälla för ett visst tonfall eller vad det nu var han blev sur över. Så jag behöver vila och förhoppningsvis sova lite nu så är jag förhoppningsvis inte lika arg när jag stiger upp igen.

• Ore

Vänner: Fast är det hot eller är det att visa på konsekvensen? Att borstar man inte tänderna så får man stanna hemma... Gränsfall, åtminstonde.,.

Och jag kommer behöva vara mycket hårdare med att jag förväntar mig hjälp i gengäld, när vi hjälper min mamma. Dock är det fortfarande tråkigt att man inte av sig själv kan få hjälp utan att behöva 'kohandla' om det...

Julförberedelser i form av mat/bakning/något som helst pyssel är hos oss på nivån noll. Jag har ambitionen att hinna göra en, eller helst två, sorters julgodis (varav chokladkola blir en, måste bara bestämma om jag ska prova PB:s eller Lappis recept). I övrigt åker vi bort på julafton, och behöver inte göra något alls. Fast en skinka och litet hembakt bröd vill jag ju få till. Hmmm... Jag vill ha mer tid!!!

Vickan: Grattis till att få jobba hemifrån. Önskar att jag också kunde göra det, men dels har jag ju överkomlig pendlingstid och dels så är det försvinnande litet av mitt jobb som faktiskt går att göra på distans. Men blir det mycket VAB framöver så får jag nog göra ett försök att samla ihop det...

Graninskaffning: Vi struntar i julgran i år, i övrigt är planen att någon gång tidig höst gå ut i skogen med lillkillen, så väljer vi en gran, markerar upp den och visar min pappa som sedan får såga ner den och leverera. Pappa har en hel del skog...

• 1up

Det är ju lätt att säga innan man själv har en trotsig unge, men jag tror betydligt mer på "konsekvens" än på "hot om konsekvens". Taskigt uppförande -> ta barnet ur situationen utan att låta sig bevekas -> ett barn som såsmåningom förstår orsak och verkan. Hoppas jag.

Min mamma har alltid gjort den här "Jaha, ska du hålla på sådär? Då går vi hem. Jo, men det gör vi." och så lugnar man ned sig en smula och hon fortsätter kafferepa och så kör man den grejen tretton gånger till och till slut så går man ändå inte hem innan kalaset är slut, och alla är sura och trötta för att man kivats om vad som varit okej och inte.. och man VET att morsan har beklagat sig inför sina väninnor om hur otroligt JOBBIG man är som inte kan lyssna, och man minns det när man kommer dit på nästa kalas och allt blir obehagligt för man vet att de vet att man är ett JOBBIGT BARN som gör mamma trött och besviken.

Urk. 

• 1up

Förresten, har ni lyckats se min FB-profil nu? Jag vet inte om någon har skrivit det, det blir lite "sådär" med läsa-ikappandet..

• Telis

smint, vad skönt om anklagelserna inte verkar vara sanna - men stackars människa som råkat ut för det i så fall!

Våffelfrukost låter ju nästan för bra för att vara sant!

Ore, vad mysigt att kunna gå ut och hugga sig sin egen gran! Min pappa och jag gjorde det när jag var liten och det är ett av min barndoms starkaste minnen. Jag kände mig så stolt när jag hjälpte honom att bära hem den (jag höll den väl lite i toppen eller nåt).

• Telis

Nu blir det storhandling och julklappsshopping! (Kan någon förklara varför vi är så enormt puckade att vi måste göra det en lördag när vi är lediga varje dag?! ) Puss på er så länge!

• Fru E

Det tog mig två veckor innan vi ens fick upp våra stjärnor och julgardiner i fönsterna så inte effektivt precis......vare sig pepparkakor eller lussekatter finns här i huset och städa vad är det .
    Granen ska inhandlas idag och nya tapeter beställas till hallen, bara en vecka sent. Maken har jobbat till nio varje kväll så renoveringen står på vänt ett tag till.

Telis-men klart ni måste trängas med alla andra på en lördag
    Jag började med de första klapparna igår, resten får komma när de kommer

• Fru E

Vickan-tjohoooo för att jobba hemifrån, det är kanon!! Nyttjar det ca en gång i veckan själv i mysbyxor och en skön soffa ahhhhhhh

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!