• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia
    smint skrev 2010-12-17 21:16:02 följande:
    Vickan: Åh så skönt att kunna jobba hemma en dag i veckan. det är ju guld värt. När är tanken att trollet skall börja dagis? till hösten?
     japp till hösten. och då lär vi skaffa en bil till så att jag kan bilpendla... och alltså förhoppningsvis jobba hemifrån på fredagar...
  • smint
    viktualia skrev 2010-12-17 21:34:34 följande:
     japp till hösten. och då lär vi skaffa en bil till så att jag kan bilpendla... och alltså förhoppningsvis jobba hemifrån på fredagar...
    Låter ju toppen..

Nej nu skall jag krypa till sängs och läsa lite.. Eller jag somnar väl på stört men skall försöka iaf.

Snaily: Är så nyfiken på ynglas namn och hur hon ser ut. Har ju också FB såklart men vet inte hur jag skall lista ut vad du heter  eller er andra heller för den delen

nej sängen var det ja..

tjing och sov så gott 
  • Vännerfan

Har bara läst de senaste 2 sidorna nu. Sorry Mugglan att jag inte hann in här mer än för att säga god natt. Det var för mycket som behövde göras när barnen lagts, som att tvätta, vattna orkidéer, diska ett berg med kastruller, skotta... Jag räknar med att maken är bakis imorgon, så jag tänkte att jag hellre gjorde saker nu utan sällskapet av barnen än imorgon i deras sällskap.

Är så trött att ögonen går i kors, men nu har jag fixat de sista julklapparna iaf. Lyckades gräva fram bilen ur snön och få med mig barnen på en shoppingtur tidigare idag. Prinsen är så rolig att ha med sig. Utanför en affär strömmade det ut disco-musik och han ställde sig på gatan i snömodden och började digga och dansa med ett brett leende...

Ska försöka återkomma snart igen och kommentera mer och inte vara så ego...

God natt så länge tråden!

• Izzie

Här har vi oxå satsat på gran idag, fast vi har redan klätt våran. Här kostar det 550 kr för en kungsgran och den vill man ju gärna kunna njuta av lite medan man fortfarande tycker jul är kul... Efter annandagen brukar jag vara less på jul och röda saker... Bättre att kunna njuta lite så här innan tycker jag.

Tanthelvetet har oxå kommit idag, irriterande punktlig... Apa Känns som den fördelen folk pratar om att man kan ha efter ett missfall, att "kroppen snabbt vill bli gravid igen, och att det därför är lättare" börjar kännas långt borta... Tycker ALLA är gravida just nu. Men det är väl bara för att man är inne i karusellen igen.

Nähä, jag ska hoppa i säng. Är dödstrött. Hade 15-timmarspass på jobbet igår och har nu jobbat 13 dagar av 14 med max 6h sömn per natt, så det är dags att försöka komma ner lite i varv. Måste ladda inför morgondagens satsning på de sista julklapparna. Sorry för bara en massa egoinlägg idag. Återkommer när jag är piggare med bättre humör. 

kram o gonatt <3 

• passionsblomman

Jag fick också besöket idag. Dag 28 istf 30-40 nånting, men det brukar vara tidigare och mer normalt när jag gjort någon av mina olika hormonbehandlingar. Hann korkat nog tänka "oj men kanske" när jag för flera dagar sedan fick en liten fläck i trosan, sådär lagom långt innan mensen, sett till min mer vanliga cykel. Löjligt! Vad med den stängda dörren var det jag inte fattade? Kram till dig från mig Izzie!

Granen ska vi ta in imorgon, vår Kungsgran kostade 450, den var billigare ifjol och att han höjt är väl mitt fel för att jag sa "oj, inte mer" när jag köpte förra året.Eller så är det granbristen som gjort det.

Annars träffade jag en mycket trevlig mamma till en ny pojke på handbollen ikväll. Hon fick sin son när hon var 41 och de försökt i åratal. Han heter Samuel-det betyder "till glädje".
    Han och min son har funnit varandra lite där på handbollen. Kändes lite speciellt att råka börja prata med henne och vad vi hade gemensamt.

Söt-prinen som dansar på gatan! Det är så gulligt när de är sådär sköna. Min son och jag var på "Happy Feet" när den gick, och då gick han dansande ut från filmen-ihop med en liten tjej från raden framör, de var helt inne i groovet.
    För att inte tala om pojken som satt längst ut på sin stol och sjöng, spelade lufttrummor och gav järnet till "alla snubbar vill ju vara katt" när jag var på Aristocats en gång för hundra år sedan.

Kapellösa, vissa här lagar och bakar nå´t alldeles väldigt, vilket innebär att när jag nå´n gång själv gör något som helst i den vägen måste jag berätta det högt så jag verkar något som helst huslig och genuint bullmammig.

Jag har förövrigt huvudet så fullt av borden och själen så sänkt av livets motstånd, att jag behöver räkna upp och bocka av minsta lilla aktivitet för mig själv. Inklusive "stiga upp", "duscha""äta något annat än kaffe"och så vidare. Jämte alla arbetande och högpresterande kvinnor den här tråden framstår jag egentligen inför mig själv som ett komplett exempel på totalt misslyckande, helt och hållet "tärnade" med fullständigt ojämförbart innehållslös tillvaro. Därför låtsas jag intensivt att lussekatter i frysen, två satser kola och två pysslade nejlikapelsiner jämte att ha kört sonen till träningen, skulle göra mig någorlunda normal trots allt. Även om prestationen är utspridd öve en hel massa dagar. Utom träningen, som han faktiskt kom både till och ifrån idag.

Att pepparkakshuset är oihopsatt och den köpta degen outbakad bortser jag ifrån så länge...

Sammanfattningsvis: det är lätt att råka lägga ihop ALLT som ALLA medlemmar här i tråden gör till att ALLA gör ALLA sakerna. Isåfall är alla på resa, på lyxig middag, får nytt jobb OCH är gravida samtidigt som de bygger hus, bakar och syr, lagar finmiddagar, är på vinprovning, skidsemester och solsemester samtidigt. Alla är isåfall också nyklippta, nyekiperade och har fantastiskt sex hela tiden, samtidigt som de är hemma och tar det lugnt OCH är ute och roar sig. Samtidigt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Telis

Stor kram på dig, Izzie! Skit med tantbesök! Hoppas att du får mycket ledigt i jul som kompensation för allt arbete nu!

• Telis

PB, den köpta degen är iallafall inte uppäten än - DET hade varit en framgång hemma hos mig.

• passionsblomman
    Telis skrev 2010-12-17 23:08:42 följande:
    PB, den köpta degen är iallafall inte uppäten än - DET hade varit en framgång hemma hos mig.
    Tyst med dig! Ge mig inga impulser! Tänk på att jag har tanten här! Än så länge har jag kola kvar, men tänk när den är slut...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Vännerfan

Jag tillhör inte de husliga i tråden. Jag har kokat kola, det är allt. Prinsen har bakat en sats pepparkakor. Sen gick glaset runt lampan i ugnen sönder, så degen som ligger i kylen är outbakad i väntan på en ny. Jag hade gärna bakat lussekatter och gjort något mer julgodis, men får se om det blir nåt med det. Ville bara säga det, fast det nu INTE var mig själv jag skulle skriva om!

Så trist med tantbesök, Izzie och PB!!

Smint, Hoppas det är falska anklagelser på förskolan! Usch och fy!

AM, Tycker också det är coolt med Pippi-båten och ska kika lite närmare på den nästa gång Pippi går igång på tv:n, vilket den har gjort hemma väldigt ofta under en ganska lång period nu.

Lappis, Adoptionskön känns som att den går sakta även för den som betraktar den från sidan. Men så KUL att ni bokat biljetter till Island!! Helt rätt! (vet att jag tjatat om det förut)

Tinga, Hoppas du liksom Izzie får sen välförtjänt julledighet iaf!

Vickan, Så bra att du får jobba lite hemifrån! Av förståeliga skäl vill de nog ha kvar dig på företaget! Bra chef som förstår att man ska jobba i förebygande syfte! (Annars har jag mest hört chefer som erbjuder sånt när någon är på väg att säga upp sig).

Oups, nu måste vi äta frukost och dricka välling så vi hinner innan julkalendern börjar!

• smint

Godmorgon

Ja det verkar än så länge vara falska anklagelser, fick mail igår från vd´n igen och hon sa att enligt polisen finns ingen anledning att anta att brott begåtts. Nästa vecka skall utredningen vara klar.. Jag mailade tillbaka och frågade om det nu skulle visa sig att personen är oskyldig skulle dom då återanställa den?  Men det var för tidigt att svara på, men dom skulle göra det som dom gemensamt kom fram till var det bästa för medarbetaren...

Undrar om man som personal skulle våga komma tillbaka?  det är ju ganska jobbiga anklagelser.. Men det intresanta är ju också var det har kommit i från...

Nu blir det våffelfrukost, återkommer sedan. 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!