• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Telis

Jättebra skrivet, PB!

Jag fattar inte varför inte BB eller barnmorskan på MVC inte berättar mer om baby blues i förväg, det känns ju som om dom flesta (inkl mig själv) är helt oförberedda på hur jävligt det faktiskt kan kännas.

snaily, hoppas att det snart känns bättre och håller med dom andra om att det är nu som din man har sin allra viktigaste uppgift - att passa upp på dig och pyssla om dig så mycket det bara går!

• Telis
    Tomte Tomte Tomte Tomte Tomte Tomte Tomte Tomte Tomte

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR på er alla gullosar!!!

Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta
  • muggles
    fru AM skrev 2010-12-20 16:22:25 följande:
    Snaily igen: vet inte om jag har tjatat detta råd på sistone - men det tål att upprepas: för besvärliga små bebisar (om nu lilla veckogamla Yngla kan räknas dit) kan lindning passa utmärkt.  se.babycenter.com/baby/sleep/swaddlingexpert/
    Det blir lite tryggt, trångt och mysigt som i magen. Hjälper ju inte såklart mot tillväxthunger men förvånansvärt bra mot allmänt babyspatt. OBS: ta inte en för varm filt!
    Det där fick vi lära oss på BB och det hjälpte på Moa. Vi hade en tunn bomullsfilt från Villervalla som funkade utmärkt.

En kommentar bara: jag menade inte att moa skulle hamna i terapi för att hon fick pannkakor till middag vilket några verkar ha trott (el så skojar ni med mig och jag fattar det inte). Jag menade mer för att jag sa åt henne att skärpa sig när hon satt och storgrät över detta. Men det var skönt att höra att ni inte tyckte det var så farligt...
  • MSW

Hej!

Passar på att titta in en sväng innan det är dags att hämta plutten från julfesten!

Jag läser allt, men har inte tid att kommentera någonting.. Och nu kommer väl jag förmodligen inte ihåg något...

Men först och främst Snigeln: Fan vad jobbigt du har det! Hoppas att det blir ett bra samtal med hälsocentralen!

Smint: Hört något mer med dagis och det? Hoppas att det bara är ett falskt rykte.. '

Och på tal om det så har alla ansvar (åtminstone i skolans värld, men det bör juh vara samma) att anmäla om man MISSTÄNKER att barn far illa.. Så dagispersonal/rektor har juh iaf skött sitt ansvar..

Jaha, nähe, det var visst vad som fanns i hjärnan i kommentars väg just nu! Skickar kramar till alla andra!

Min doktor ringde igår, och det där som ev är en bimjälte finns kvar, men har varken blivit större eller mindre, men nu skulle hon skica en remiss till länslasarettet så att jag skulle göra en undersköning som skulle kunna visa om det är mjältvävnad eller inte.. Är det mjältvävnad så räcker det med att det är så litet för att störa värderna..  Så egentligen inget nytt, bara att vänta på att får tid till det..

Passar på att önska en riktigt GOD JUL till alla! Med snälla barn, män, föräldrar och svärföräldrar!

• muggles
    Fru FruLLan skrev 2010-12-20 18:08:13 följande:
    vojne vojne mer valium till mammorna
  • muggles

Snaily: jag tycker det där låter värre än det jag drabbades av och du bör få hjälp. BRA att ni redan tagit kontakt med Bvc och BM, de vet vad som behöver göras. KRAM!

• muggles

Igår kände jag mig frisk och i natt vaknade jag av halsont och kunde sedan inte somna om Så idag jobbar jag hemma och försöker kurera mig så jag slipper vara sjuk på julafton, jäkla skit.

Klockarbol: jag håller med dig, din dotters val av vän var mkt klokt!

• Parnassia

Mugglan - Krya på dig! *skickar halstabletter, te och skumtomtar*

Stora ska gå på barngympa efter nyår. Var har de på sig de små liven som gympar? Jag tänker mig mysbyxor/tights och t-shirt. Gympadräkter med volang o dyl tror jag inte är standard här. Men jag tänker på skor/mockasiner/sockiplast?

• Lapinette

Skickar kramar till snaily och hoppas du får ett bra samtal idag med bm.

Och så undrar jag kan man råka ut för baby blues när man adopterar?

Annars vankas det seminarium och jullunch här på kontoret idag. Det luktar köttbullar och Jansson och jag blir såååå hungrig!!!

• Oupsie

Hej allihopa!

Long time no see...Kyss

Börjar med att skicka en bamsekram till Snaily. Vad jobbigt att du känner dig så nere . Hoppas att BM kan ge dig bra hjälp och att det snart blir bättre! Vill också lägga till att jag tycker att Yngla är så söt och har fått ett jättefint namn, för det tror jag inte att jag har skrivit här innan.

Skickar också en stor kram till Klockarbol!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!