• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • kapellösa
    Piggelin1 skrev 2010-12-21 14:07:35 följande:
    att det fortfarande kan ligga grus/skräp kvar på golvet efter att mannen våttorkat golven (ngt vi gör väldigt sällan...) - hur lyckas man med det?? Eller att man köper en stor fin gran & helt mjissar att den behöver vatten typ två ggr om dagen, så att den börjar barra, fastän det är en sort som inte ska barra...
    Frågan är bara om de gör det med flit för att slippa få ansvaret att göra det fler gånger? Eller om de bara är oskickliga eller inte tänker på det?
  • passionsblomman
    Piggelin1 skrev 2010-12-21 14:07:35 följande:
    PB,

Kan inte låta bli att le åt din beskrivning, även om jag vet att du är SKITförbannad! ...eller just därför kanske?
    Igenkännandet finns där...
    Ok, kanske inte just ang dammsugning, men annat. Som tex att det fortfarande kan ligga grus/skräp kvar på golvet efter att mannen våttorkat golven (ngt vi gör väldigt sällan...) - hur lyckas man med det?? Eller att man köper en stor fin gran & helt mjissar att den behöver vatten typ två ggr om dagen, så att den börjar barra, fastän det är en sort som inte ska barra...
    Det var ju tur att det gick att garva åt eländet. SkämsJag vill inte sänka hela tråden.
    Argast är jag för att det verkligen bara var EN enda sak han behövde göra, allt annat skulle jag ta nu. Från att städa kylen och torka skåpsluckorna till att vika tvätt, torka golv och plocka undan prylar, stryka dukar, plantera hyacintgruppen and so on and on.
    Vattna granen skulle jag aldrig ens inbilla mig att han skulle tänka på att man måste.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Piggelin1

Kapellösa - nu fick jag en minnesbild i skallen när du skrev det om din pappa & skrynkelfira skjortor. Ett gammalt ex till mig (även kallad Stugmannen, en del här har hört talas om honom förut...), han försökte få mig att stryka hans skjortor redan tidigt i vår relation, för han hade minsann aldrig strukit skjortor i hela sitt liv. Först hans mamma, sen flickvänner/sambos. Av ren självbevarelsedrift så VÄGRADE jag från första strund att göra det, av ren princip! Sen minns jag att han under mkt stånk & stön gjorde det ngn gång, men jag fortsatte hårdnackat att stryka åt honom - han fick väl lära sig alternativt lämna in dem på tvätt, om det nu var så jädra jobbigt...
    TUR att det inte är honom jag lever med
    Mannen min nu, skulle jag kunna stryka åtgn gång då & då, men det är ju bara för att jag vet att han i så fall skulle göra ngt annat åt mig istället (fast nu gör jag i princip aldrig det ändå, eftersom han alltid lämnar in dem för tvätt & strykning....). Ge & ta typ! Det begreppet var helt främmande för Stugmannen, liksom all förmåga till empati.

PB - du ska INTE göra hela huset nu! Våga vägra! Sambon får minsann fixa övervåningen - därmed basta! Hälsa från mig! ...annars kanske jag kommer & skäller på honom framåt vårkanten, om jag fortfarande får komma & hälsa på er då?!

• Piggelin1
    kapellösa skrev 2010-12-21 14:18:32 följande:
    Frågan är bara om de gör det med flit för att slippa få ansvaret att göra det fler gånger? Eller om de bara är oskickliga eller inte tänker på det?
    Ja ibland undrar man...
    Kommer att tänka på AM's make som glömde pass/biljetter & nu får ansvaret för det för all framtid. Mannen har numera uppdraget att det BARA är han som vattnar granen... Trägen vinner, eller nåt!
  • Piggelin1
    Piggelin1 skrev 2010-12-21 14:29:59 följande:
     men jag fortsatte hårdnackat att stryka åt honom - han fick väl lära sig alternativt lämna in dem på tvätt, om det nu var så jädra jobbigt...
    Glömde ett viktigt INTE i meningen här ovanför! Jag strök ALDRIG ngn av hans skjortor under den tid vi var tillsammans... Röda varningslampan lyste liksom väldigt starkt där redan från början. ...och antagligen var jag nog aldrig så himla kär i honom heller. Mer rebound efter en annan relation tidigare... Mugglan, du vet vem...
  • Piggelin1

Båda barnen sover - SAMTIDIGT! När hände det senast?! Det är så TYST i huset - underbart! Några minuters andrum gör underverk, speciellt som mannen ska ut med jobbet idag, så jag är ensam med båda barnen hela dagen och kvällen. Då gör några minuters egentid att jag samlar ihop lite ny energi.
    (eloge till alla som är ensamstående! Hur grejar de det??! Ok, för att de måste, men ändå?!?)

Mangochutney-kolan som jag länkade till igår, var förresten sådär - vanlig hederlig smör- eller chokladkola är nog bäst i längden... Men så vill man ju testa lite nytt då & då!

Gjorde köttbullar igår kväll, första gången i världshistorien som jag gjorde det, förutom på hemkunskapslektionerna för närmare 25 år sen då... Blev faktist riktigt goda, receptet från recept.nu är sparat för framtida bruk

• Piggelin1

Jag spammar tråden... När jag väl kommer till skott 6 loggar in, så har alla andra fullt upp med julfix gissar jag

• passionsblomman

Nä, jag får helt enkelt svälja att jag nu inte kan visa pappa upp till hans rum när han kommer -en sak som min sambo själv tycker hör till när man ska ha gäster, att de ska få bli visade vart de ska bo och plocka in sina grejer där. Nu blir det inte så och det är HANS fel. Och istället för att umgås får han städa.
    Jag måste ta nedervåningen iallafall, så det är klart, men ÅH vad jag tappar mitt humör när det jämt ska bli så här! Jag tyckte jag var lugn och i ganska hyfsad fas för att vara i mitt läge. Jag fixar sådana här saker oerhört dåligt när allt är så himla skört redan som det är.

Piggelin, klart att du ska komma! Om du törs för mitt galna humör! Skäms

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Piggelin1

PB - jag törs! Har ju redan tordats (heter det så?!) en gång! Men så länge det är sånt här väglag med mängder av snö, som det är nu, så håller jag mig nog borta från de småländksa skogsvägarna! Mars ngngång kanske?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!