• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Hallå tråden! Särskilt ni som brukar ägna mycket av er tid åt resor.
    Jag behöver råd.och tips. Eller, min syster gör. Hon vill bjuda sin dotter (hon som fick hjälp med bostad i Sthlm via tråd-råd när goda råd nyss var dyra) på en weekendresa i december när dotterna fyller 20. begränsad budget, följande är det som önskas:

*Weekendresa

*max 2 500/skalle, resa inkl boende

*god mat

*stad med mysfaktor/åååh vad FINT här är-för sightseeing

*Gärna något sådant där land där man äter billigt liksom kanske kan gå iväg på någon massage eller likn. utan att bli ruinerad

Syrran kikade lite på Budapest-där skulle visst bla finnas ngn väldigt berömd julmarknad.
    Vad har ni för erfarenheter/förslag för en mor/dotterweekend?

Vi är så oberesta i min familj att förslahg verkligen är välkommet.

Nu, handbollsträning/promenad.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM

PB: var bor din syster? Tallinn kanske kunde vara något. Färja dit o hem är inte dyrt - kanske inte jättemysigt men hittar man sedan ett fint hotall i Tallinn så ... Jag var i Tallinn för 15 år sedan (!) - redan då var det mysigt och det har blivit ännu bättre har jag hört.

Man kommer inte så långt på 2500 per skalle bara? Är det en eller två nätter - eller kanske tre (kan man ju sträcka det till med tallinn om det finns nattbåtar båda vägarna)

Hamburg förresten ska vara himla fint! Tror Ryan air flyger dit snorbilligt. Just inför jul så ska stade vara extra vacker (tjatade alltid min gamle flört vaxade Torsten om). Vet dock inget om prisläget i övrigt.

Polen har jag börjat nosa lite själv på. Där är det billigt påstår min väninna som brukar hälsa på en kompis där (Warszawa). 

• fru AM

OK PB: nu har jag hittat flyg samt hotell för 2500 FÖR TVÅ!
    i Warszawa, på fystjärnigt hotell ... jag kollade i blindo första helgen i december fre-söndag Stockholm till Warszawa.  
    Flyg kollar jag alltid på www.reseguiden.se 
    och hottel på www.booking.com
    här var det hotellet jag tyckte var fint - otroligt billigt men tjusigt!?:
    http://www.booking.com/hotel/pl/poloniapalacewarsaw.sv.html?aid=310018;label=Booking-SE-pnfuByBjtNpHt3v0UO8QQwS4402507660;sid=239a933f1884a9fae2c8b7b96b7e78b3;checkin=2011-12-02;checkout=2011-12-04;srfid=35101d5a8272ee942ce18e45d4e2f031X2

• Lapinette

Jag vill till Krakow .. fast helst vill jag till Maldiverna! Men först ska jag släpa in lite pengar!!!! (därför sitter jag kvar på jobbet och skriver offerter).

• Lapinette

Jag säger annars - Riga! Jag fick tag i billigt flyg + hotell för ca 5 000 kronor totalt för två när maken fyllde år förra året. Då bokade jag bästa hotellet i stan samt uppgraderade oss till ett lite bättre rum, vi stannade där i tre nätter och det kostade ca 230 euro. Flyget för oss två kostade sedan ca 2 600 kr. Som hittat!

• Lapinette

Och vill man ha ändå billigare flyg (vi bokade via SAS) så tror jag även att Ryanair flyger till Riga eller så tar man båten.

• start september

Jag har varit på weekend i Krakow! Det finns lite olika lågprisbolag som åker dit tror jag. Vi var på julmarknad, åt mysig husmanskost, tittade på slottet (spännande historia). Bodde på på typ ett Radisson-hotel, tror inte det var så dyrt.

Den lilla sover, storan vill titta på film. Gissat att det blir värre än så här det här med två barn...

• fru AM

Och jag vill till (när småbarnen blivit lite större så man ids flyg med dem läääänge):
    - Tulum i Mexico
    - Koh Lipe, Thailand

(och till New York, Marocko, Argentina, Kalifornien ...)

• passionsblomman

Gú vad gulliga ni är som hjälper till! Syrran bor i norra Sverige (och jobbar där Snigel födde sinYngla), men hon kommer att åka ner till Sthlm där ju dottern bor nu, så det är Sthlm som är utgångspunkten.

Så, Riga Krakow och Tallin samt Warsawa har vi så långt. Jättebra med länkarna ni brukar boka ifrån också! Super!

Det borde ju gå att hitta något, eftersom det inte alls gäller sol och bad, utan äta och mysa ihop och se något nytt. Och i december måste det ju vara julpynt på G i alla möjliga städer?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!