• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Tinga

Liten - ni har ingen vask i tvättstugan som ni kan ha en ställning över? Vi har en sådan man kan fälla upp, som är väggmonterad. Den räcker till för vår tvätt iallafall. Lakan kör vi i torktumlaren.

• passionsblomman

Liten, vi köpte ju ny tvättmaskin i år (och diskmaskin i höstas) båda blev från Asko, detta är tvättmaskinen: http://www.asko.se/kladvardsrum/askotvatt/w65642-svanenmarkt-tvattmaskin---6-kg/

Det ser visst ut att finnas någon jubiléumsvariant nu också, som tar 8 kg och centrifugerar ännu mer än vår gör.

Asko och Cylinda är förövrigt samma företag idag. Vi föll för garantierna, svanenmärkningen och  att det hela känns gediget ihopsatt, när man börjar titta på hur trummor och annat är konstruerat.
    Vi är nöjda med båda våra maskiner-även om det ibland är dåligt urspolat i tvättmedelsfacket. Oftast använder vi ändå flytande medel.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Angåend inköp av vitvaror, är mitt tips att aldrig köpa bara en grej utan slå till på något mer och då prisförhandla. Jag sa" vad får vi för bra paketpris om vi tar den här och så den där luftavfuktaren?" när vi köpte diskmaskinen, och likadant när tvättmaskinen köptes, fast då var det en mangel jag lade till. De gick ner en slant båda gångerna, trots att det redan var erbjudande på själva huvudmaskinen.

Det där med att garantin var så viktig för oss, berodde förresten på att både den Siemens diskmaskin som var från -08 och den Whirlpool tvättmaskin som var från -07 gick sönder så snabbt efter att vi köpt huset. Totalt värdelöst!Rynkar på näsan
    det gamla härket till spis, som minst är liksa gammal som jag däremot-den funkar...

• FruCicci

STORT VARMT GRATTIS SEPTEMBER!!!!

Underbara nyheter!
    En liten flicka till! Så underbart med storasyster på BB som hälsade sin lillasyster så välkommen!

Jag blir minsann alldeles avundsjuk! Jag vill också ha en bebis
    Tack o lov har jag inte stängt fabriken ännu och hoppas fortfarande på en 3a

• Liten med Mindre

Tinga - det finns ingen vask i dagsläget, men vi ska sätta in en (inköpt och ska installeras i bänkskivan när det kommer ny värmepanna och allmänt möbleras om i grovingången (kanske bättre namn än tvättstuga.)

Har även funderat på lösningar med nedfälld ställning från väggen eller taket. Men då får vi skippa att sätta upp et skåp över vasken. Så mycket skoj beslut i hus.

• Snartis

Sept: Åhhh stort GRATTIS till lilltjejen Låter som du fick en drömförlossning, vad skönt!

Tvättmaskin, vi har Electrolux och är nöjda. Köpte en med nån ny trumma så den låter knappt håller med om att den inte spolar rent tvättmedelsfacket men jag kör ofta flytande så tänker inte så mkt på det.
    Sen har vi en tvättstuga med både torktumlare och torkskåp men det är jämt så mkt verktyg och annat (målarfärgsburkar mm) där så hänger tvätten på ställning i gästrummet. Torktumlar mest lakan/handdukar torktumlar jag resten får hängas. Torkskåpet drar så fruktansvärt mkt el så det använder jag aldrig, gammalt så det försvinner när det är dags att renovera där.

Själv myser jag med lillebror, att en bebis kan vara så enkel och go han går upp ca 250gr i veckan så BVC var nöjda, skönt att man har ordentligt med mjölk denna gången.

I torsdags var jag hos husläkaren och visade upp mitt snitt som varade och gjorde ont. Håll det rent var det enda de sa. I fredags så fick jag gå på värktabletter och kunde inte riktigt gå upprätt. Så på lördagen fick jag åka till gynakuten, där de tömde ut var, blod och tog bort en stygn som börjat komma ut genom huden.
    Nu är första gången som jag inte haft ont sen jag kom hem från BB, hur skönt som helst ska äta pencillin och gå till sköteskan för att få det omlagt.
    Blir lite arg på min själv att jag inte kollat upp detta tidigare, då hade jag säkert sluppit ha ont och återhämtat mig mkt snabbare.

• passionsblomman

Men Snartis, vad jobbigt det där med ärret lät! FY!!! Vad skönt att bli av med det där!

Det stärker mig dessutom i min ambition att tvinga ur husläkaren på VC här en del remisser angående min värk i både knän och armar och resten av kroppens olika påhitt...

• Snartis

Jag kommer ha lite svårt att vara med på lördag kväll men är det någon som har lust att ta en fika lite tidigare på dagen?

• Liten med Mindre

Snartis - hu så otrevligt med var i såret. Många gånger är VC bara ett ställe för remiss till någon som vet något.  (Fast jag är nyfiken på att prova vår vid huset vid nästa behovstillfälle - den är alldeles nybyggd och jättefin. Undrar ju om servicen blir bättre då med. )

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!