• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Izzie

Har oxå en Electrolux tvättmaskin. Tycker också att den spolar ur tvättmedelsfacket dåligt, i övrigt är den bra. Har heller inte program för halva tvättar, men det behövs sällan i den här familjen

• fru AM

Vi har Miele tvättmaskin och torktumlare - tycker framförallt tvättmaskinen är riktigt bra. Nu var det inte egna skattade pengar som betalade den men vi räknade ju ändå på priset mot livslängd och garanti osv och bestämde oss för den. Den har inte uttalat några "halvprogram" men jag har märkt att den - om man baraa fyller halva maskinen - tar kortare tid än först angivet på sig att tvätta. Sedan har den ju en mängd olika varianter av program men det antar jag många har nuförtiden: jeans, skjortor, express (30 min), ylle, siden ...etc
    Jag tror det är denna: http://www.miele.se/se/hushall/Produkter/1141_35375.htm 

• fru AM

Jag inbillar mig att alla tvättmaskiner spolar ur tvättmedelsfacket minst lite sådär halvdåligt. Man måste ändå diska ur "för hand"? Eller finsn det en maskin som klarar av det där? På senaste tiden har jag bara börjat använda Grummes flytande tvättmedelssåpa elerl vad den heter så då använder man ju inte facket alls.

• Liten med Mindre

AM - maskinen vi hade i lägenheten fick vi bara rensa sköljmedelsfacket på. Denna är det tvättmedelsfacket. Alltid är det något. Kanske bättre att slänga medlet direkt i maskinen, men nu köpte vi ju nytt  fack och måste pröva det ett tag. (Det gamla satt det fastetsade tvättmedelsrester i, inte ens cillitbang o skrubbsvamp fick rent.

Hänga tvätt - i hela stora huset finns verkligen ingen lämplig plats för tvätten. Vi behöver ta ut gamla torkskåpet när nya värmepannan kommer, och tvättstugan i övrigt är en smal gång där det inte finns plats. hänga i vardagsrummet som nu är ingen hit. Var hänger man tvätten annars där den inte är i vägen? Badrummet eller bastun känns inte som lysande idéeer - ens med avfuktare. Eller? Kanske lever jag bara i fantasin att i hus behöver man inte leva med tvättställningar och klädnypor i sällskapsrumen.

• Liten med Mindre

September - lilleman kräktes en del i början tills vi lärde oss att han behöver rapa ordentligt, sen nästan ingenting. Mindre var tvärt om - i början tyckte vi det var så skönt att slippa stora kräkhanddukar på axeln. Det gick över och vi fick leva med badlakan i månader...

• _koko_

Wiii, grattis september!!! Äntligen!!! Åh, vad härligt, jag får erkänna att jag blir lite lättad varje gång det går bra.

Tvättmaskin - Det var miele när vi flyttade in, tumlaren har vi fortfarande kvar (den är från början på 90-talet, still going strong)! Har satt en elmätare på den och den verkar inte dra jättemycket. När tvättmaskinen slutade mata fram programmet fick en bosch ersätta. Viktigt för oss var kapacitet (8kg), centrifugering (1400 varv) och priset. Halvmaskin undrar jag om det finns längre, de anpassar vatten etc automatiskt efter tvättmängden i stället. Enligt säljaren iaf, haha.
    Har också hört precis samma: miele - cylinda - resten, att det blev bosch berodde mest på att elgiganten hade ett erbjudande precis när vi letade, så vi fick den hemkörd, installerad och den gamla bortkörd för totalt 5500kr har jag för mig.

KRAM till lappis!

Åhlens ytterkläder har vi inte testat ännu, så där har jag ingen input.

smint - Oj, låter ju som att det kan vara polyperna. Läskigt, men det är ju bra att kolla upp det redan nu. Min brorsa opererade bort sina i vuxen ålder och de var tydligen enorma... Men han blev av med det värsta snarkandet och sömnapnén, SKÖNT!!

• smint

koko: ja polyperna var lite stora, vi pratade och resonerade, jag fick ta beslutet själv. Men vi tar bort dom, sedan pratade han även om halsmandlarna, men dom väntar vi med..

Så den 7.e okt skall hon opereras. Lite läskigt med narkos men det skall nog gå bra.

september, härligt att höra i från dig, hoppas ni får komma hem idag, jobbigt med kräkningarna, men hoppas det går över snabbt..

vilket höstväder det blev nu, men imorgon skall solen skina igen så det får vi hoppas på.  

• Liten med Mindre

koko - vi har kikat på sån - och valde torkvinda i trädgården istället. Men det löste ju inte vinter-hängandet. Så det kanske får bli en sån i alla fall. Har hört att de klarar lakan med.  (Vi har en mer klassisk torkställning, men den tar ju inte lakan.)

Men i tvättstugan/grovingången får ingen ställning plats oavsett modell. Hmm...kanske kontoret får bli torkrum? Med lite planering och kanske en avfuktare borde det ju kunna gå.

• Tinga

Jag säger som Koko angående halvmaskin - nyare maskiner anpassar mängden vatten efter mängden tvätt, så halvmaskinsprogram/knapp behövs inte. Jag har kollat på vår, och det är verkligen mycket mindre vatten i den när där är lite tvätt.

Glömde förresten en positiv grej som hände igår - Piff åt drygt tio fusilli-pastaskruvar till middag igår, utan vare sig hamstring i kinderna eller kväljningar. Skönt att se små, små steg i rätt riktning.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!