• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Vad det gäller Åhléns ytterkläder så har Iris deras fleecefodrade galonisar och de har hållit jättebra och jag är jättenöjd med dem. I övrigt har jag ingen aning men jag kan absolut tänka mig att testa fler alternativ.

• BrudSommar2006

Lapinette, helt otroligt förresten med alla gravida singelvänninor helt plötsligt!

• Liten med Mindre

September -  massor med grattis och hurra för lillasyster och snabb förlossning! Hoppas du kan vila upp dig nu efter all oro, trots ny bebis o blues och allt vad det blir. KRAM!

• smint

oupise: jag har använt fleecekläder till både H och T från åhlens när dom varit små. tycker dom varit bra

uppe m tuppen, skall till öron näsa hals mottagning med t, hon snarkar så förfärligt oxh har gjort det länge, skall kolla upp om det är polyperna...  

• Ore

GRATTIS till lilltjejen, September!!!

Oupsie: Jag har inte haft så mycket mer ytterkläder än en fleecejacka från Åhlens, men väl en del andra kläder och varit väldigt nöjd med dem!

MSW: Angående tvättmaskin så var alla ställen som jag pratade med (utom en) ganska överens om att Miele var absolut bäst (och klart dyrast), med längst hållbarhet. Sedan kom Cylinda (de svensktillverkade, de har en del billigare maskiner som tillverkas någonannanstans och som ännu var litet oprövade) och sedan resten, kan man säga... Tror att någon firma nämnde snittgångtid på 16-18 år för Miele, 14-15 år för Cylinda och ca 10 år för övriga. Vi gjorde bedömningen att det ändå inte var prisvärt att köpa en Miele, men vi slog till på en Cylinda (eftersom vi fick ett bra paketpris genom att köpa in det samtidigt som det köptes in en massa Cylinda-elektronik till makens jobbprojekt). Den är dock oprövad än...

• Parnassia

Grattis september!! Åh det låter ju underbart!! Grattis igen! {#emotions_dlg.flower}Hjärta

• Liten med Mindre

Tvättmaskin - det står en Electrolux i huset. Har inte sett samma i  affären idag, men någon utveckling av den. Den rymmer MÄNGDER med tvätt. Däremot har den probelm att spola ur tvättmedelsfacket ordentligt tycker jag. Och så finsn det inget program för halvmaskiner. Torktumlaren från samma tillverkare är ingen höjdare. Eller så är det bara jag som inte är van vid hushålls-tumlare? Det tar evigheter och blir varmt o fuktigt hemma.

• start september

Tack tack! Inte mycket sömn men desto mer lycka. Hoppas kunna komma ikapp lite om vi får komma hem i eftermiddag, men det ska vi väl få.  Hon ammar duktigt, men kräks mängder och då sover ingen så bra. Det är fostervatten säger det och ska gå över, hoppas på det. Stora tjejen kräktes mycket sällan och behövdes nästan inte rapas, kanske är det rap som behövs här. Men kräket kommer ngn timme efter maten så kanske är hänger det inte ihop. Ja ja, hon är inte ett dygn än. Men så små och lätta de är i början. Stora tjejen med sina 102 cm är exakt dubbel så läng  oich väl fyra gånger så tung och hon har ju varit min bebis..

Tvättmaskin - Bosch har varit bra tycker, jag, men inget halvprogram, låter smart. Bosch torkare är jag nöjd med, men har faktiskt aldrig träffat en hemmatork som inte ger fuktig luft. Vi har satt avfuktare i tvättstugan som löser det och dessutom gör att tvätten torkar.  Nu kan man tvätta dagiskläder och ha det torrt på morgon efter igen.

• Izzie

Stort GRATTIS September! Vad roligt med en liten tjej! Skönt att förlossningen verkar ha flutit på hyfsat smidigt oxå, i den mån förlossningar nu kan göra det. Jobbigt med kräkningar, men vi får hoppas att det går över som de säger.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!