• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Varje gång jag lyfter upp Astrid så tänker jag på de extra 7,5 kilona som Iris vägde vid samma ålder. Inte konstigt att det var tungt. Maken sade härom morgonen apropå att Astrid kinkade lite med tandborstningen att han mindes hur vi fick brotta ner Iris på golvet två stycken för att få på overallen för att gå till dagis, likadant med tandborstningen, hon var så mycket starkare. Astrid räcker det att man håller fast med ena armen typ.

• Ore

BS: Jag har samma känsla, när det gäller skor som inte jag gått in. Det behöver inte vara mycket skillnad för att kännas fel...

Så jag är litet kluven till det där med att spara skor... Det kan ju hända att barnen har relativt samma form på fötterna, dock.

Sen har jag funderat på vad jag ska göra av dem om jag inte vill ha kvar dem själv? Är det fult att sälja dem begagnat, om man själv inte sparar dem för att man vill att ens barn ska ha helt nya skor pga att de kanske annars är ingångna fel?

• BrudSommar2006

Jag har inte riktigt haft det problemet, att jag inte vetat vad jag ska göra av skorna, för i de flesta fall är skorna ändå rejält slitna efter en säsong. Men det är väl bättre att skorna kommer till användning igen, det finns ju barn som annars kanske blir utan menar jag, om skorna är fina. Ibland är det ju också så att skorna av olika anledningar knappt är använda och då är det ju extra synd att slänga dem.

• fru AM

Angående skor så brukar jag vända på dem och titta på sulan - ser de slitna ut så slänger jag dem. Ser de "nya" ut så spar jag dem. Vissa skor hinner ju knappt L använda innan hon växer ur dem/årstiden ändras.

Mopedvin: Ett krav för att bli "inbjuden" till galleriet är ju att man skickar en bild på sig själv till Telis - inboxa henne om mailadress.

• fru AM
    Ore skrev 2011-09-14 11:08:30 följande:
    Sen har jag funderat på vad jag ska göra av dem om jag inte vill ha kvar dem själv? Är det fult att sälja dem begagnat, om man själv inte sparar dem för att man vill att ens barn ska ha helt nya skor pga att de kanske annars är ingångna fel?
    Om man inte vill spara dem till sina egna barn så skulel ajg inte sälja dem ... antingen slänga eller skänka till myrorna.
  • _koko_

Jag tycker det är stor skillnad på skor som man själv gått in under kanske flera år, och skor som barnen har typ ett halvår innan de vuxit ur dem. Dvs mina barn får begagnade skor titt som tätt. Jag varvar med nyköpta.

oms - Vilken grej!! *vinkar till smygläsaren*

Liten - Vad härligt att det drar igång nu, men jobbigt under tiden förstås. Hoppas det går fort och utan missöden. Var vi står i processen orkar jag inte ens berätta, haha...

BS - Undrar också vad du bär på när fodret trasar sönder så och tycker du ska försöka reklamera (men jag vet hur jobbigt sånt är). Ett alternativ är ju att skaffa ett nyckelfodral om du tror att det är nycklarna som är boven.
    http://www.väskan.com/grp/nyckelfodral 

Jag jobbar hemifrån idag, vilket är skönt, men då är det ju bäst att jag jobbar lite också!
    Vi höres!

• MSW

Idag har jag varit helt dödens trött, men fick i väg sonen till dagis och nu är det snart dags för mig att ge mig av till skolan.. Tog ett litet steg mot insikt att det inte är helt oändligt lång tid tills det är dags för bebisen att komma, och drömde såklart i natt om allt som kan hända/allt som snurrari huvudet.. Men jag tror att det på ngt sätt är ett steg åt rätt håll, att släppa förnekelsen lite liksom!

att mopedvin blir inbjuden till galleriet är helt ok för mig!

Oms: vad märkligt att du såg en smygläsare! Kul och knäppt! Nahe, dags att ta tag i det sista innan det är dags att ge mig iväg!

• nennesjuttioåtta

hejsan!
    Oms – hihihihi vilken rolig upptäckt! *vinkar till smygläsaren* Hohooo, come out come out wherever you are....

MSW – Oj, hoppas det lugnar ned sig och att du känner att du orkar med skolan innan bf! Jag förstår att du vill hinna så många kurser som möjligt men skolan finns kvar, no need to knata in i väggen på kuppen.

Inatt drömde jag att jag gick på magbad för gravida på sjukhuset. Man fick varsitt badkar och en tvätterska som smorde in magen i doftande oljor och plingplong-musik. Fast jag skämdes lite för det syns ju inte ens på mig, mer än en massa lös, skrynklig hud så jag badade bara. Mopedvin, är det något ni tänkte börja med? HÄnger du med på lördag? Vi kan ta samma tåg.

BS – det är ju helt galet att det kan skilja så i storlek på Iris och Astrid. 7,5 kg vid samma ålder! 

Jag tog bort ett födelsemärke i fredags. Nu har jag äckliga utslag efter plåstret, ser helt spetälsk ut! bara det inte är mördarbakterier... 

• _koko_

vickan - Vi åker ju ofta och gärna till kanarieöarna men har nog faktiskt aldrig varit där i just november (däremot december och januari flera gånger). Det kan regna lite mer än på vår/sommar/höst och man kan behöva en tunn jacka på kvällar och mornar, men det blir sällan kallare än 15 grader (ofta 20-25 dagtid) och solen skiner en hel del även vintermånaderna.   Havet kan fortfarande ha lite värme kvar (när vi varit där i april har det varit fruktansvärt kallt i vattnet - med mina mått mätt ) och det är nästan inga turister = skönt.
    Gran Canaria är väl populärast (där har jag inte varit), sen kommer Teneriffa, Lanzarote och de övriga. Har fått uppfattningen att Fuerteventura brukar vara lite kallare och blåsigare, men det bygger jag bara på upplevelser från de jag känner som varit där.

• nennesjuttioåtta

tackade idag ja till en offert från badrumsrenoveraren. hoppas det kommer sluta lyckligt. 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!