• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

BS: har du mycket småspik och stilletter i fickorna och väskan? Nej men skämt åsido - vilken otur! Kappfickan kanske går att laga? Väskfodret kanske går att reklamera (beroende på hur det gått sönder)? Jag köpte en ganska dyr väska som visade sig vara slarvigt/snålt sydd uppe vid kanten där skinn och foder möttes - gick sönder efter en månad. JAg reklamerade och fick en helt ny väska. Som gick sönder på samma ställe - fast först ett par år senare ...

Liten: trist med kängorna: kolla tradera också http://www.tradera.com/Kavat-Protection-vinterkangor-stl-26-kanon-skick--auktion_340166_138423187

• Villemoa

*smyger in från granntråden*

Stort grattis till lillasyster start september, vad härligt att hon äntligen är här!

*smyger ut igen*

• BrudSommar2006

AM, vaddå, menar du att du är ute och går utan att ha med dig småspik??

Iris har ingen bra höstjacka har jag just insett. Trodde att vi hade allt men det blir väl till att ta en sväng i affärerna, men när, det är frågan.

• Liten med Mindre

AM - ska nog kika lite på Tradera sen. tradera är obruten mark för mig, men någon gång måste man ju börja. Gillar dock att klämma o känna lite innan jag shoppar...

• Ore

BS: Trist! Jag har en jacka vars högerficka (där jag ofta har bilnyckeln) har börjat ge sig litet. Jackan var köpt för ca 200 kr i Ullared (inte på senaste turen, utan betydligt längre sen) så den har hållit rätt så bra ändå. Lämna in till en skräddare och se om det går att laga samt förstärka för att hålla för nycklar i framtiden.

Väskan skulle jag reklamerat, klart som sjutton att man ska kunna ha nycklar där utan att den går sönder så fort.

• Ore

Apropå begagnade barnskor, så börjar jag ju få ett litet gäng med urvuxna skor. Hur har ni gjort med sådana? Sparat till syskon? Är det en modern myt från skoaffärer att man bör köpa nya skor till barn för att de annars oftast är "inslitna/ingångna" fel? Eller finns det någon sanning i det?

• Mopedvin

Grattis September!!!!! Härligt med en septembertjej

På tal om marmelad... har tänkt att göra päronmarmelad, vi har så mkt päron. Gjorde förra året men det blev för mkt lime-smak...

Det där galleriet förresten... *skrapar med foten* när blir man inbjuden dit...? Känns ju för mig som jag känner er iom att jag varit smygis från början... men förstår självklart om ni vill vänta, jag är ju inte inne och skriver så mkt, hinner mest läsa ikapp om dagarna. 

• BrudSommar2006

Ore, jag tycker många här verkar spara skorna till syskon så det kanske är bra? Själv gör jag det inte, Astrid kommer inte att ärva ett enda par skor av Iris, de har inte alls samma typ av fot och det vet jag ju själv när jag provat ett par skor som någon annan haft på sig att det känns tydligt att det inte är min fot som gått in skon.

• Ore

Liten: Det mest irriterande med tradera (tycker jag) är att man måste sitta och bevaka. Men jag har använt ett auktionstips som AM skrev här för ett tag sedan. Kolla upp när auktionen slutar, och kort tid innan slutet (ca 1,5 minut) så lägger du in vad som är ditt absoluta maxpris (oavsett vad det är för bud som ligger). Då hinner nästan ingen svara. Och eftersom det var ditt absoluta maxbud du skriver in, så blir man inte heller besviken om man förlorar auktionen, och riskerar inte att hetsas iväg till högre nivå än man egentligen vill.

Jag budade in en fin Reimaoverall för drygt 400 kr förra året, la in 450 kr som maxbud precis innan, budet låg då på ca 350 kr innan. De flesta hade inte sträckt sig så långt i sina maxbud, och hann inte svara tillräckligt eftersom jag la in budet så sent... Funkade prima! Och jag kom ju billigare undan än vad jag hade kunnat sträcka mig till...

• Ore
    Mopedvin skrev 2011-09-14 10:55:06 följande:
    Grattis September!!!!! Härligt med en septembertjej

På tal om marmelad... har tänkt att göra päronmarmelad, vi har så mkt päron. Gjorde förra året men det blev för mkt lime-smak...

Det där galleriet förresten... *skrapar med foten* när blir man inbjuden dit...? Känns ju för mig som jag känner er iom att jag varit smygis från början... men förstår självklart om ni vill vänta, jag är ju inte inne och skriver så mkt, hinner mest läsa ikapp om dagarna. 
    Inga marmeladtips, men du har väl hängt med oss här i tråden så pass länge att du absolut är välkommen till galleriet! (Tycker jag i alla fall, vi hade väl som litet "krav" för ett tag sedan att det inte skulle komma in någon som skrev jätteintensivt en vecka och sedan försvann) Det är nog bara vi som missat med inbjudan...

Förresten, har du uppfattat att vi har trådträff i helgen, i Sthlm? Nu inser jag att jag har noll minne av vart i landet du bor, men har du möjlighet att ta dig dit då vore det jätteskoj att träffa dig irl
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!