• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿

• kängu

Klipper in från tryggabarn.nu angående att ärva skor:

Kan syskon ärva skor?  

Ja, i väldigt ung ålder när man har gått väldigt lite med skorna, men annars nej. Man har olika gångstil och sliter på olika sätt.

Jag brukar köpa nya skor till Ru, dels för att jag gillar fina skor (kan vara svårt att hitta snygga och fräscha skor begagnat tycker jag) men dels just för det som står ovan. Men jag tror absolut inte att det är farligt för fötterna att ärva skor. 
    Appropå snygga skor så har jag nu köpt höst- och vinterskor till Ru, två stycken ohyggligt  FULA  varianter men väldigt väldigt praktiska. Men oj vad det tar emot när de inte är snygga... Jag har ofta köpt Kavatskor från Ellos med 50% rabattkod (som oftast går att hitta om man googlar) och då kostar ju skorna samma som begagnade i princip.
    För egen del funderar jag just nu på ett pat oxblodsfärgade kängor samt ett par stövlar med klack från favvomärket.
    Jag gillar skot
  • kängu

Haha vad är skot för något? SKOR ska det ju vara

• Vännerfan

TACK Smint!
    Nu ser det ut som vanligt igen. Jag startade om och det tog ett tag innan jag lyckades komma in här igen. Läste på första länken (med huvudet på sned ) och det funkade när man tryckte på Rotera, men inte när jag tryckte Rotera 180, vilket jag provade flera ggr först.
    Under tiden detta hände fick lillen tag i min telefon IGEN och knapplåset bemästrades och sen ringde han dagis!! Jag la på, men de ringde upp! Trodde de stängde kl 18, så jag blev helt paff.

• Vännerfan

I mitt inlägg 22924 skulle det stå:  Då gör man nog rätt att strunta i det om inte MAGKÄNSLAN säger nåt annat.

Det försvann när allt blev upp och ner och jag försökte rädda upp det...

• kängu

Ang. vätska i öronen:
    Man kan bli lite sen i sin språkutveckling om man har vätska då det ger en viss hörselnedsättning.  Utifrån det du skriver om Lillas språk så tycker jag att det låter normalt Parnassia (även om det är svårt att bedöma utan att ha träffat henne). När Ru var 18 mån hade han ca 10 ord och nu pratar han så örornen trillar av Det skiljer sig mkt från barn till barn hur mkt de pratar i den åldern, normalvariationen är jättestor.  Viktigast är att man förstår exv. enkla uppmaningar, att man är intresserad av kommunikation & samspel etc. Det är viktigare än hur många ord man kan säga.
    Mellan 1,5-2 år så brukar den sk ordförrådsexplosionen äga rum och då utvidgas barnets ordförråd mkt snabbt på en kort period.

AM: När man är ca 2,5 år så bör man ha börjat sätta ihop ord till meningar. Även här är dock det viktigaste språkförståelsen- barn förstår mer än vad de kan uttrycka. Viktigt också att barnet är intresserat av att kommunicera och samspela.

Här finns en del bra info om språkutveckling och när man bör söka hjälp:
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx

• viktualia

Omsan - har fortfarande inte hämtat mig efter din berättelse om smygläsaren.. maaaaj gaaad... *vinkar till alla som läser detta* hm... jaaa.. tanken svindlar...

• kängu

För att hjälpa sitt barn att börja bygga meningar & utveckla språket så kan man jobba med att repetera och utvidga det barnet säger, exv:
    Barn: jag dricka
    Mamma: Jaså, du vill ha dricka nu?

Barn: pappa hemma
    Mamma: Ja, nu är pappa hemma från jobbet.

På samma sätt kan man jobba med uttal, genom att repetera det barnet säger fast med korrekt uttal, utan at påpeka barnet för att det säger fel.

Fråga gärna om det är ngt mer ni undrar runt detta så svarar jag efter bästa förmåga Kanske bäst att maila isf så slipper jag spamma hela tråden med språktips (blir lätt så när jag kommer igång )

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!