• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oms

Men varför för min telefon inga radbrytningar när jag är på.denna sida???

• Mopedvin

Grattis Hattis!!! Skönt att du tycker att allt gick bra trots op av bristning och moderkaksrest! Blev det sugklocka?

Här är vi uppe tidigt... Lilltrollet vaknade 05.30 o väckte stortroll och mig.... Så nu sitter vi frAmför bollibompa

• kängu

Parnassia, jag tycker inte du ska oroa dig för lilla. Hon låter som en kommunikativ och kompetent liten tjej När jag skriver dina barns nick tänker jag alltid så underbara "Vem..." böckerna. Där finns ju stora och lilla nallen . Jag fick en liten tår i ögat med när du beskrev hur stora gick till affären alldeles själv.

• kängu

Grattis hattis till pojken! Jobbigt dock med op, hoppas att du mår bra efter omständigheterna.

• smint

mopedvin: samma här, H vaknade 05.20.. sedan hade nappen försvunnit så var tvungen att hämta en annan och då var han superpigg.. somnade nästan om men inte helt.. Så nu är det bolibompa här också.

oms: Inboxar dig, blir så nyfiken på det du såg  

Parnassia: men ¨åh så stort och duktigt av stora

Hattis: Välkomen hem igen  Skönt att vara hemma nu och mysa, hoppas du känner dig piggare snart. Kram 

• Liten med Mindre

Vänner - skoj att se dig här en sväng! Lös i magen har lilleman också varit, men inte så att han behövde vara hemma. Vet egentligen inte vad vi gjorde för att det skulle gå över.

Lillplutten "pratar" en del han med. Han är så ivrig att kommunicera ibland. Och så fattar vi vuxna så trögt vad han vill ha sagt och han blir såååå ledsen och frustrerad. Kan tro det! Till exempel så kan han ju säga "törstig" (töti) - men jag gissar att när han är för törstig så kommer inte orden fram utan han skriker o klänger bara. Och fattar vi trögt och inte frågar Törstig?, så blir det ju katastrof.

Det är en fascinerande process det där med kommunikationsförmågan.

Mitt i-landsproblem för dagen är ju att jag hade tänkt storshoppa på lördag före träffen. Sen kom jag på att det kanske inte är skoj att släpa runt på kassar med jackor o kläder (om jag har tur) på restaurang och ev andra ställen. Kanske en box på centralen? Nåja- det blir som det blir.

• Ore

Kängu: Det är jätteintressant att läsa om språktips! (tycker jag, som har en son som knappt är två i alla fall)

Och då måste jag fråga hur man kan/bör göra om man inte förstår ordet som barnet säger... Lillkillen kan ibland säga ett ord, och vill ha bekräftelse. Men jag fattar inte alltid. Försöker då med några olika grejer, till slut brukar han lägga huvudet på sned och säga "NÄÄÄÄÄ". (Väldigt sött, men jag tycker litet synd om honom). Finns det något pedagogiskt och bra sätt att hantera det på?

Och tack för ytterligare sko-input. Jag gör nog så att de skor som är snygga och inte så slitna sparas tillsvidare, övriga kastas. Hittills har jag köpt allt nytt, bortsett från ett par extrastövlar i stl 22, så vi inte behövde ta hem dem som är på dagis).

Vänner: Vända skärmen har jag gjort för några kollegor, som lämnat datorn olåst På min dator är snabbkommandot Ctrl+Alt+"Pil ned". Och samma fast med uppåtpilen för att vända rätt det igen.

• Liten med Mindre

Ore - jag har läst tips om att sätta upp en plansch, tavla med bilder på vanliga saker som barnet kan vilja ha/kommuncera om. Så kan de gå och peka. Jag har inte testat för Mindre var alltid så tydlig direkt. Men nu lockar det lite med lilleman.

• Vännerfan

Kängu, Mycket intressant det du skriver om talet! Lillprinsen förstår alla uppmaningar han får och gör ju ljud och så när det är meningen att han ska svara och det är nog där min magkänsla kommit in att det inte är nåt konstigt. Men lite roligt blir det när barnen på dagis pussar honom och säger Hej då upprepade gånger och han inte svarar och de är tydligare och tydligare.

Snorkis, Ah, ja jag tänkte väl att de måste vara fejk! Tror du att en Mulberry håller bättre än andra väskor i skinn? Eg är det nog lite onödigt för mig att köpa en så dyr väska; den kommer ju ändå mest ligga i cykelkorgen liksom och väldigt få av de jag umgås med skulle förstå att den inte var från... tja Wedins eller nåt. Fast det spelar ju ingen roll om man själv är nöjd förstås.

Parnassia, Gud så duktigt av Stora! Förstår att både du och hon var stolta! Det måste jag skicka Prinsen att göra! (Fast hitta på en anledning att stå utanför, för det är lite långt om han ska gå själv dit)

Hattis, Grattis igen! Hoppas du återhämtar dig snabbt!

Liten, Tack! Jag hade gärna varit här mer och får passa på nu när jag för ovanlighetens skull vabbar!

Ore, Tack för tipset! Jag vet nog en och annan kollega som har gjort sig förtjänt av att få sin skärm vänd vid tillfälle!

Ska åka och handla mer blåbär idag. Vad finns det mer man kan ge? Får nog googla lite. Tänkte göra kokt potatis och fisk till lunch iaf. Majsvällingen gick ner, men väldigt motvilligt.

• Liten med Mindre

Vänner - banan, kokta blåbär, rostbröd, kokt ris, kokta morötter, rivet äpple (säger en del i alla fall), proviva soppor/dryck (blåbär då kanske, fast hos oss är mango mest poppis).

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!