• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Vännerfan

Liten, Tack, jag antecknar! Ska gå ner och ge honom lite rostbröd nu. Usch, jag tänkte att det var lite mysigt att vabba speciellt som dagis tyckte det var ok att Prinsen kom dit (då varken vi eller de tror att  lillen är magsjuk, han är hur pigg som helst och äter glatt osv). Tills jag bytte dagens andra katastrof-blöja. Nu känns det mer nödvändigt än mysigt.

Nu sitter han och försöker ta på sig byxorna själv. Gud så gulligt!

• Vännerfan

Oms, Glömde skriva att jag tycker du gjorde rätt som ställde krav på din man! Låter rimligt i mina öron!

• Liten med Mindre

Oms - sällar mig till Vänners kommentar. Bra att du lastar över ansvaret på maken din för frågor som berör honom liite mer än dig.

• fru AM

Fattar ingenting - från att VARJE MORGON i över ett års tid ha gråtit och skrikit som om vi satte kniven i honom vid dagislämning spatserade H idag över gården (brukar vilja bli buren den biten) fram till sin fröken och efter en minuts småprat så vinkade han glatt till mig och gick iväg med henne till sandlådan. Snacka om att jag var en fågelholk!

Oms: läste ditt inlägg igår om att satt ner foten hemma. Bra! Det är ju ett logiskt ultimatum också så en man borde förstå det

Vänenr: hoppas lilla magen kryar på sig. Kokt ris såg jag att du blev tipsad om - det tycker jag är det bästa. Mättar bra också. Är han så lös att det bara rinner kanske han ska få vätskeersättning? Eller salta o sockra LITE på riset.

Ore. När jag inte förstår vad H säger - då brukar jag säga just det "mamma förstår inte" och se lite lagom bekymrad ut.  Rätt elelr fel, vet inte - men han blir i alla fall inte topp tunnor rasande

Kängu: tack för språkutvecklingstips. Jag gör precis så. upprepar hans små meningar fast på korrekt sätt. Han sätter ju ihop små meningar - tyvärr inte på svenska. Hans längsta mening är "mi no kou-kou" (jag inte kudden = jag vill inte sova). som sagt att jämföra (eller inte jämföra ...) med Storsonens uttalande i samma ålder: "Pojkar har snopp, flickor har ingen snopp - de har örhängen!"

• Liten med Mindre

AM - härlig kommentar från storsonen. Mindre har fått förklarat för sig av pappa, och upprepar gärna att "snopp sticker ut och snippa sticker in". Fast detta är ju nu vid 3 ½.

Det låter lite knepigt med H's val av språk - ser ni på märkliga "Språka på..." -program hemma? Minns barndomens "språka på serbokroatiska" som inte var någon höjdare.

• Mopedvin

Vickan - yes! Tack, även om jag inte ska med nu

• fru AM

Liten: H verkar ibland få för sig att prata en primitiv form av italienska (se meningen ovan). Visserligen har han varit där ett par gånger men bara korta semesterresor. Och han är ju definitivt sin fars son. Mystiskt.

• _koko_

Oj, det här skrev jag för en timme sen men fick aldrig iväg, jobbet kom emellan...

Vänner - Bara kokt mat, "vit" mat (ris, potatis, vit fisk osv), sempers magdroppar (fast de är ju dyra, så det är nog mer ett tips om det inte går över alls, börja med proviva), ligg lågt med mjölkprodukter (laktosfritt är ok). Var det något mer? Lillebror är fortfarande laktosfri och det har snart gått ett år sen hans mage pajjade... Han är jätterisig i magen nu efter en mjukglass i lördags...

oms - Klart din man måste få ändan ur, tycker du ställde helt rätt krav.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!