• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snorkfröken77

Idag har Leffelina varit på tremånaderskontroll och vaccination (jag började gråta när hon fick första sprutan, tur att maken var med...) Vi valde att även ge henne mot Hepatit, hur har ni andra gjort? Längden var 62 cm och vikten 6170, hon hade "bara" ökat med 510 g på en månad vilket jag ju såklart blev lite nojig för, hon har ju strulat en hel del vid matningarna (skriker, spottar, åmar sig osv) men bvc-tanten tyckte det var helt normalt att hon planade lite (hon låg ju fortfarande över medelkurvan. Har något av era barn planat? Och då tänker jag främst på er som inte ammat eftersom jag förstått att det då är normalt med en amningspuckel. Vägning igen om en månad får vi se hur hon ligger till då.

AM - Bättre sent än aldrig, vi har den här badrumslampan i vårt lilla badrum och är jättenöjda med den: www.lampor-belysning.se/wp-content/taklampor_hellekiskrom.jpg Vi har satt dimmer på den, jättemysigt när man badar

Vänner - Väskorna är fejk. Enda sättet att köpa en helt ny Mulberry som garanterat är äkta är genom mulberry.com eller någon av deras butiker. Mulberryväskorna som säljs på Tradera och Blocket är tyvärr generellt fejk också. Man kan hitta fina begagnade på ebay.co.uk men då måste man göra sin hemläxa först, dvs veta hur sömmar och etiketter ska se ut. Tyvärr är Bayswatern och Alexan de mest kopierade väskorna just nu och de som gör kopiorna är skickliga, så det är inte lätt...
    Den här säljaren säljer äkta Mulberrys, så den här bör vara äkta: www.ebay.co.uk/itm/NEW-MULBERRY-CHOCOLATE-NAT-VEG-TAN-BAYSWATER-TOTE-BAG-/140602609429&hash=item20bc918f15

September - Stort grattis till septembertjejen

Tvättmaskin - Vi har Miele eftersom de anses ha längst livslängd, vi är supernöjda med den och torktumlaren, många bra program och jag älskar belysningen i trumman. Den här tvättmaskinen har vi: www.miele.se/se/hushall/Produkter/1141_32517.htm Vi köpte både tvättmaskin och torktumlare på Bauhaus och fick bättre pris än internetpriserna, ett tips!

• viktualia

Språkutveckling - Trollet kan en massa ord och förstår ännu mer. Det går att be honom gå och hämta hans kam som ligger inne i badrumsskåpet. Pratar gör han ganska begripligt.. även om favoritordet Napp råkar ha blivit "Tapp" i hans version... vilket i och för sig är användbart när han tappar nappen... fniss...

Mopedvin - jag vet inte om jag addat dig så att du kan se min blogg här.. säg till!

Vänner - så fingerfärdig är inte Trollet.. hihihi...

Snorkis - jag får ta och besöka det Snorkiska huset snart och få lite kurs i handväskor... funderar på att köpa nån dyr cool sak som belöning om/när jag lyckas med bantningen. Förra omgångens bantning slutade med en ring som jag har på höger hand.. men nu är handväskor en het fråga...

• viktualia

Nu har jag uppdaterat anmälningslistan i bloggen.....

Ego.. har släppt en av mina bomber på jobbet... och inget Uppdrag granskning än... håll tummarna!

• MSW

Tack för att ni tycker att min situation låter jobbig! känns som att det faktiskt är ok att det känns jobbigt/stressande när ni skriver så och att det inte bara är jag som inget tål! Förstår ni?

Har onda aningar om att vi inte kommer få sova så mycket i natt och att det behöver bli vab imorn.. A kändes rätt snorig ikväll och mer gnällig än bara trött.. Men hoppas att han sover gott och sover bort det han ev har i systemet! Och återigen, tack för tvättmaskin input! Godnatt!

• Snorkfröken77

Vickan - Du är så välkommen, det vet du!

• Mopedvin

Vickan- tror inte det, kommer inte in på ngn blogg i alla fall...

• smint

Vickan: har sjukt dålig koll på vad du jobbar med, men håller tummarna att det inte blir något uppdrag granskning.

• Parnassia

Tack igen för era berättelser och proffsiga input!
    Lilla är också väldigt motorisk, iaf om man jämför med Stora, som man ju inte ska men som iaf jag gör till viss del ändå. Stora pratade mer men klättrade inte lika mycket och Lilla är tvärtom. Intresserad av kommunikation och samspel är hon verkligen och hon förstår enklare uppmaningar. Hon bubblar massor och har bra melodi, hon babblar på svenska säger Stora. Och hon vill läsa böcker, om än mkt korta stunder. Det blir nog folk av henne också, med eller utan rör i öronen.
    Jag ska nog lugna mig på den fronten också nu.
    Vi avvaktar de här två månaderna och sen får vi se.

Kängu - jag är jätteintresserad av ditt språksnack så jag lyssnar/läser gärna mängder.

Vickan - hoppas du slipper vara med på tv!

För övrigt har Stora blivit ännu lite större idag. Hon gick själv till affären och köpte mjölk. Jag stod i dörren och tittade på när hon korsade vägen på båda hållen. När hon kom gåendes hemåt med ett paket mjölk under ena armen och kvittot och växel i den andra rann tårarna och jag var den stoltaste i världen! Min stora lilla tjej, så modig, duktig och själv stolt! Hjärta

• Hattis

Hej allihop! Tänkte bara lämna ett livstecken och berätta att våran fina pojke kom med buller och bång förra veckan, att vi blev kvar på BB ngra dagar och att jag har varit/är lite för trött för att titta in så mycket nu. Det har gått bra! Jag känner mig som världens lyckligaste, om än också världens tröttaste. Äter diverse antibiotika, har opererats för två bristningar och opererat bort en moderkaksbit. Bebisen mådde bra under hela förlossningen så vi behövde inte vara oroliga för det, så skönt!

Har inte läst så mycket med scrollade tillbaka för att se en skymt av höslövsavatar och måste säga GRATTIS September! Så härligt att hon kom till slut, min bebis hann ju till och med före! Jag har också funderingar kring Belly Bandit, du tycks ha kommit längre, rapportera gärna varifrån du beställer och hur du resonerat.

Vink, vink Smint och Parnassia. Kram alla!

• Oms

Jag vill inte avslöja vem jag är så därför kan jag inte skriva hur jag såg detta med smygläsaren men Ja, jag vet att hon var inne på denna sida, jag kan berätta mer när vi träffas:) Idag har det varit kryssning med jobbet, jag kan ju säga att det var inte roligt när vi var på öppet vatten... Men vi överlevde:) vidare har jag fått se än mer osmickrande sidor hos min chef... Hon klarar inte av att man har en egen vilja, att vi är vuxna människor. Nu ska vi styras in till att göra samma saker varje dag för att HON inte kan hantera att vi ALLA har en ganska krokig väg till teamets gemensamma mål. Vi nåt alltid målet o fp av oss är stressade över det men hon blir tokstressad. Vidare så hon att i hennes liv måste det alltid hända ngt, hon är mer berest o har provat på mer galna saker än ngn annan jag känner och är en sjukt dålig förlorare o gillar inte att bli motsagd... Inte de bästa chef egenskaperna om ni frågar mig. M en sån chef blir jag nästan upprorisk, minst lika dumt det men jag kan inte hjälpa det:) Jaja, så var min dag:) Ang skor så har jag oftast slängt dem oavsett skick. Alla andra kläder har jag däremot oftast gett bort. En annan sak. Jag har världens bästa man men han har 1 irriterande sida o det är att han aldrig får "arslet ur vagnen" och det gör mig galen om ALLA andra gjort Sina delar men inte han. Ett exempel är att han e så sjukt seg på att sätta sig vid datorn o söka jobb. Han tar sig inte för att göra det bara. Detta trots att han är såå trött på nuvarande jobb samt att han vet att vi behöver mer pengar om vi ska ha ett jobb till. Så. Jag har nu ställt ett ultimatum o sagt att om du inte söker ett nytt jobb o får det så blir det inga fler barn. Punkt. Jag vägrar att ta på mig den ekonomiska stressen över det också. Beslutet är hans till 100%. Jag kan inte tala om för honom vad han ska välja. Men jag har sagt att jag är ok m 2 barn o om han vill ha fler kan jag tänka mig 3 under förutsättning att han gör sin del först. Låter kanske tufft men jag känner mig befriad här. Så skönt att lägga över detta på ngn istället för att vara den som uppmuntrar Och hela tiden pushar, tipsar o stöttar. Idag påminde jag honom o frågade om han har kommit fram till ngt än men det hade han intr

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!