• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • _koko_

kängu - sällar mig till skaran som tycker det är väldigt intressant med språkutveckling och vill gärna att du fortsätter skriva om det här när tillfälle ges.

vänner - Det var förresten lillebror som när han fyllde två kunde 3 ord, för conny släppte det när han började på dagis vid 1½. Nu är lillebror 2 år och 3 veckor och kan en massa fler ord, han kanske trodde att man måste vara två för att få prata. Conny (som för tillfället testar "flera tusen", typ "det regnar flera tusen mycket" ) tycker det är mycket fascinerande att kunna ha någon slags dialog med lillebror.

Känner att allvaret börjar göra sig påmint, i morgon är begravningen och det känns både jobbigt och skönt.
    Kram på er!

• fru AM

Kram Koko! Hoppas allt går bra och att det blir en fin begravning.

• Lapinette

Tittar in lite hastigt (som jag tyvärr gör allt för ofta nu för tiden) och skickar en STOR KRAM till Kokisen!!! Hoppas det blir en fin och inte allt för jobbig begravning.

• passionsblomman
    Kängu, skriv allt du vill om språk här är du snäll! Jag är väldigt, väldigt intresserad, och språk, ord och hur vi kommunicerar är något ALLA har nytta av att veta mer om anser jag. Så spamma loss, närhelst du känner dig manad! Jag menar, de samtal man inte har ut så mycket av personligen, men säkert berör många andra, scrollar man väl? Jag läser inte vad ni har för overaller, skor, vagnar och pottor tex. Men tycker att det ska skrivas om ändå.

Parnassia, åh vad rörd jag blir av berättelsen om Stora, dig och affären. jag kan se er framför mig.

OMS, bra där, med maken. Jag skulle bli väldigt förvånad om min sambo sökte mina jobb åt mig.

Snart kommer Piggelin hit med hela familjen. jag har inte alls gjort allt jag tänkte, men jag har i varje fall gjort päronmarmelad med valnötter som ska vara till osten och så har jag kokat ingefärspäron som vi ska äta till efterrätt. Piggelins make ska visst vara en hejjare på grillning, så han har visst valt noga och fint från vad hette det nu då? Mannerströms saluhall? Kantarellerna har jag redan plockat och nu ska jag bara gå och köpa grillkol så man inte står med långnäsan utan det ikväll.
    Vem säger att det måste vara fredag för att livet ska få guldkant? Tungan ute

Tinga, jag önskar att du var här med ett av dina surdegsbröd också!!!!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Lappis, har du något vintips till entrecote med kantareller och ett potatis/palsternacksstomp?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • FruCicci

God förmiddag!

Helt sut är jag Har varit i Malmö och jobbat i 2 dagar, åkte i tisdags. Victor hade dessvärre ont i öronen då på morgonen, så i all stress med allt så var jag tvungen att kolla honom hos doktorn på morgoen innan jag hoppade på planet, och mycket riktigt, han hade öroninflammation. Så nu är det 2 tabletter 3 ggr om dagen...... men han verkar inte ha så ont längre.

Skummade ett par sidor och hann uppfatta att Oms hittat en smygläsare någonstan, det var ju coolt
    Vinkar!

Skor, Louise ärver vissa av Victors skor, men hon är ju tjej och har smalare fötter och även något mindre, så oftast får hon nya.
    Däremot så får hon ärva kläder i mängder, jag köpte mycket blått/rött/vitt till Victor med flit och det är fint på tjejer med.
    Victor fick sina 2 första tröjor med STORA tryck i helgen som var, de var hemskt fula En ill-blå med flygplan, brandbilar och grejs på och en konstig grönrandig med cars på, han valde själv och var överlycklig. Dagis tröjor kallar jag det Men det är ju klart att de ska få ha något som de själva tycker är fint med

Bra idé Kängu med språket. Vi gör så med. Louise pratar väldigt bra för att vara 2 år och 3 månader. Hon sätter i hop fulla meningar nu, men vissa ord är fortfarande påhittade, men vi har j lärt oss och förstår vad hon säger iaf. Hon är mycket tidigare än vad Victor var.

Grattis till Hattis och September igen! Fantastiskt roligt och skönt att det verkar gått så bra för er båda (även om lite sprucket Hattis) men barnen verkar ju kommit fort och smidigt iaf!

Har inte riktigt hängt med denna veckan. Fullrulle på jobbet. Idag har vi stor fest på kontoret med 800 gäster i branschen, och avslutning på Sturecompagniet. GÄSP. Jag som kom hem ganska sent i går, hur ska man orka ?

Koko, önskar dig alla styrka nu när ni ska ta farväl. Läste om henne i tidningen faktiskt! Förstod att det var hon.

AM, vad roligt och skönt att det blev en sådan vändning vid lämning idag! Grattis. Lättnad! För alla parter

Nu måste jag göra ett ryck på jobbet, valde att ta det lite lugn i morse, så jag ramlade inte in förrän efter 10 idag, då kanske man inte ska sitta på BT för länge

KRAM till er alla!

• fru AM

Lite roligt: igår bytte jag profilbild på FB. Var trött på min gamla, väldigt "tjusiga" och la in en glatt suddig bild istället. Resultat: I morse var mobilen full av beundrande, nostalgiska och kärlekskranka meddelanden från Tyske Torsten. Han måste ha varit full som en kanon Men lite upplyftande för självförtroendet konstigt nog

• FruCicci
    fru AM skrev 2011-09-15 11:20:35 följande:
    Lite roligt: igår bytte jag profilbild på FB. Var trött på min gamla, väldigt "tjusiga" och la in en glatt suddig bild istället. Resultat: I morse var mobilen full av beundrande, nostalgiska och kärlekskranka meddelanden från Tyske Torsten. Han måste ha varit full som en kanon Men lite upplyftande för självförtroendet konstigt nog
    Jag noterade detta med, profilbilden då
    Jättefin. Tyckte inte den var suddig och sen log du så fint

Förstår att tysken blev lite stissig i brallan!
    Toppen att få lite självförtroende så där!
    I wish!
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!